Pred Bogom nema mrtvih i živih

Dr Ljubomir Ranković

06. 11. 2016. u 18:46

Doživljaj krsne slave kao radosnog događaja lišenog povezanosti sa smrću odgovor je tvrdnjama koje njeno poreklo pokušavaju da povežu sa paganskim kultom preminulih predaka

Пред Богом нема мртвих и живих

Slavsko žito je ključni elemenat krsne slave

SRBI su slavili svoju krsnu slavu kako u dobru tako i u zlu, kako u slobodi tako i u ropstvu, kako u ratu tako i u miru. Naši vojnici čuvali su poslednji komadić vojničkog hleba (tain) i pokoju kap vina za dan svoje krsne slave, okupljali se u rovu, prelivali vinom taj komadić hleba i lomili ga kao slavski kolač, čestitajući jedni drugima slavu. Sećali se svojih na domu i nastavljali borbu za svoju i njihovu slobodu.

Sveti vladika Nikolaj o tome u Misionarskim pismima piše:

"U vreme Svetskoga rata srpski su vojnici slavili po rovovima, ispunjenim vodom i mrtvacima. Jedan događaj sa fronta liči na bajku, ali je sušta istina:

"Na dan svog krsnog imena vojnik u rovu zapalio sveću i prilepio na čelu poginulog druga ukraj sebe. Na prsi mu stavio hleb i vino. A on gologlav produžio da puca, po naredbi. - Šta ti sve ovo znači, vojniče? - upita ga starešina. - Slava mi je, gospodine!... pa, rekoh, neka bude u isto vreme i daća mome zemljaku; on mi, eto, služi mesto trpeze u ovoj močvari.

SVEĆA, hleb, vino i gologlavost! Kako ovo razumeti? Četiri simbola: svetlost vere, zavisnost od Boga, ljubav Božja i molitva Bogu. To i jeste bitno u proslavljanju krsnih slava, Božjih svetitelja, Božjih sinova. To četvoro Srbin pokazuje na dan svoje slave."

U vezi sa ovim vredna je pomena i jedna anegdota iz doba zatočeništva i robovanja patrijarha Gavrila i vladike Nikolaja u manastiru Vojlovici 1943. godine. Patrijarh Gavrilo, ponosni i slobodoljubivi Crnogorac, vrlo teško je podnosio tamničke dane. Nekako pred njegovu krsnu slavu, opomenu ga neko da je vreme da počne pripreme za slavu. Patrijarh rezignirano i sa gorčinom odgovori: "Rob ne slavi!" (Poput Njegoša koji je odbio da celiva verige Svetog Petra u Rimu). Na to vladika Nikolaj, koji je tu bio prisutan, glasom punim smirenja i utehe reče: "Gavro, brate, Srbi su slavili svoju krsnu slavu u najtežim danima svoje istorije, u ropstvu i tamnici. Krsna slava je mnoge Srbe izbavila i spasla tamnice. U tamnici se slava usrdnije slavi. Seti se Svetog Stefana Dečanskog i kneza Lazara". Patrijarh je malo oponirao, ali je brzo popustio, i koliko su okolnosti dopuštale, skromno, ali u velikoj duhovnoj radosti, proslavio je svoju krsnu slavu.

NA TERENU ovih "neprilika" i slavljenja krsne slave u raznim neobičnim situacijama, da pomenemo i jedno pogrešno i nehrišćansko shvatanje koje postoji, doduše retko, u našem narodu, a to je izgovor da se slava ne slavi kada je žalost u kući, odnosno, kad se neko od članova porodice upokoji. Kakvo je učenje naše pravoslavne vere o ovome? Pred Bogom nema mrtvih i živih, svi su živi u Bogu. Živi su naši sveci koje slavimo, živi su naši preci od veka upokojeni. Oni obitavaju u živim nebesima u zajednici sa Bogom. Crkva je zajednica živih. Zato je potpuno pogrešno reći - neću da slavim jer mi se dogodila smrt u porodici, a slava je prevashodno radostan događaj, kao ostala porodična slavlja: svadbe, krštenja, rođendani i dr. Istina, slava jeste događaj velike duhovne radosti, rođendan domaće crkve - dan duhovnog rođenja (krštenja), ali on svojom širinom i dubokim smislom ima vaseljensku dimenziju crkvene stvarnosti koja obuhvata i prožima sve - nebo i zemlju, nebesku i zemaljsku zajednicu u kojoj su svi živi. To je bogoslužbeni događaj svete radosti i molitvene ozbiljnosti. Kao takav ničim ne skrnavi sveti pijetet sećanja i uspomene na fizički odsutnog srodnika. Naprotiv, krsna slava osmišljava njegovu besmrtnost i život u Bogu sa svecima Božjim, koji su simboli i svedoci večnog života u večnom carstvu Hristovome. Smrt u porodici, dakle, po učenju Crkve i prema drevnoj crkvenoj praksi, ne može poremetiti ili ometati slavljenje krsne slave.

DUHOVNA DIMENZIJA GOSTOPRIMSTVA SLAVA pored duhovne dimenzije podrazumeva i gostoprimstvo. Ona je simbol gostoprimstva. Kod nas postoji tradicija da kuća ne sme biti zatvorena ni pred kim toga dana. Niko ne kuca na vrata kuće toga dana. Vrata su čitavog dana širom otvorena. Svako ima pravo da uđe i da se posluži, i svakome se nešto spremi da ponese. To deljenje gladnima ostalo je kod Srba u praksi i do danas. Deca se naročito raduju komšijskoj slavi, koliko i svojoj, jer kad odu stariji na slavu običaj je da se nešto spremi, obično hleb, pita, meso, riba, kolači... Kad se dođe kući to se podeli deci. To je veliku radost u srpske kuće i porodice unosilo. Radost je, dakle, znamenje i smisao krsne slave, zato je ona toliko omiljena i poštovana u narodu kroz celu našu istoriju.

SLAVSKO žito je jedan od glavnih elemenata krsne slave, sa jasnom jevanđelskom simbolikom večnog života. Gospod u Jevanđelju kaže: "Zaista, zaista vam kažem: ako zrno pšenice padnuvši na zemlju ne umre, onda jedno ostane; ako li umre mnogi rod donosi". (Jn. 12:24) Zato se žito priprema i osvećuje za sve slave kao što to rade i naše crkve i manastiri o svojim krsnim slavama. Zato veliki greh čine oni koji uporno, pored upozorenja Crkve, ostaju u zabludi i ne pripremaju žito za pojedine slave kao npr. Aranđelovdan, Ilindan itd. pod izgovorom da su "ti sveci živi". Svi su sveci živi i baš zato se priprema žito kao simbol večnog života u Hristu i njegovoj crkvi.

Ali kad smo već kod ovog pitanja, valja naglasiti da je upravo takvo narodno verovanje i doživljavanje krsne slave kao radosnog verskog porodičnog događaja lišenog svake povezanosti sa smrću i žalošću, najbolji odgovor površnim hipotezama pojedinih etnologa koji poreklo krsne slave pokušavaju da povežu sa paganskim nasleđem gde dominira kult preminulih predaka. To je neubedljiva i neosnovana pretpostavka tzv. animističke hipoteze o poreklu krsne slave.

NAROD je, svojim poimanjem koje je ovde izloženo, dao najbolji odgovor da u krsnoj slavi nema ni pomena o prisustvu bilo kakvih paganskih elemenata i simbola. Možda bi se paganski elementi mogli prepoznati u nekim narodnim običajima vezanim za Božić (badnjak, pečenica) ili u običajima vezanim za opelo i kult mrtvih (dušni brav, daća i sl.) koji su vremenom dobili hrišćansku simboliku i tumačenje, ali krsna slava je, bez ikakve sumnje, čist hrišćanski liturgijski i bogoslužbeni događaj i duhovni doživljaj prvoga reda, koji ima svoje izvore isključivo u Bibliji i judeohrišćanskoj tradiciji. Kao takva, ona ima prvorazredni verski i duhovni značaj u životu i istoriji našeg verujućeg naroda.

PORED verskog i duhovnog značaja krsna slava ima i svoju izrazito socijalnu dimenziju. Sveti vladika Nikolaj na jednom mestu je zapisao: "Blagodareći slavama, u Srbiji se nikada nije umiralo od gladi, jer su slave vrlo česte, a milostinja čini polovinu slave. Naš narod duboko veruje da svakog dana treba učiniti poneko dobro delo, a osobito na dan krsne slave. Toga dana, dakle, treba učiniti što više dobrih dela, a to znači: gladne nahraniti, žedne napojiti, nevoljnima pomoći. Tog dana se zbilja i može najviše, jer ima dosta hrane. Dosta se toga dana pripremi, pa može i da se odvoji. Gladni najčešće toga dana dolaze u dom slavljenika. U oskudnim vremenima gladni su išli od kuće do kuće i činjenje dobrih dela smatralo se smislom slave. To je kod Srba oduvek bilo."

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije