"NOVOSTI" ISTRAŽUJU: Bahatim vozačima se oduzimaju pozila posle dva prekršaja

Шћепан Маровић

01. 10. 2023. u 20:00

U PRVE dve sedmice, od kada su stupili na snagu stroži propisi, namenjeni bahatim vozačima koji godinama predstavljaju veliku opasnost i "tempiranu bombu" na srpskim putevima, nije bilo slučajeva primene najdrastičnije mere - privremenog oduzimanja vozila.

НОВОСТИ ИСТРАЖУЈУ: Бахатим возачима се одузимају позила после два прекршаја

Foto Instagram

Ideja privremenog oduzimanja vozila, kako ističe za "Novosti" načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević, jeste generalna prevencija. Sama mera neće pogađati prosečnog učesnika u saobraćaju, već samo one najbezobzirnije i najopasnije. Na udaru su svi koji su u prethodne dve godine najmanje dva puta pravosnažno osuđeni za teže prekršaje iz oblasti bezbednosti saobraćaja.

- Ovakav učesnik pokazuje da je sklon recidivizmu izvršenja najtežeg delikta, odnosno pokazao je bezobzirnost prema svojoj, ali i prema bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju. Teži prekršaji su oni iz kaznenih odredaba u članovima 329. i 330. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (nasilnička vožnja, najmanje teška alkoholisanost od preko 1,2 promila, odbijanje alkotestiranja ili utvrđivanja prisustva psihoaktivnih supstanci, upravljanje bez vozačke dozvole za ijednu kategoriju, prekoračenje brzine u naselju za više od 70 kilometara od dozvoljene, prekoračenje brzine van naselja za više od 80 km/č od dozvoljene). Dakle, ova mera se primenjuje u cilju neophodnosti zaštite opšte bezbednosti u saobraćaju - ističe Lakićević.

Načelnik Uprave saobraćajne policije pojašnjava proceduru:

- Oduzimanje vozila neće biti po prvom takvom prekršaju. Naime, procedura je takva da kada policijski službenik zaustavi vozača koji je počinio neki od težih prekršaja, prvo proverava u evidenciji da li je ranije kažnjavan za njih. Činjenica da je neophodan uslov da vozač ima najmanje dve presude za najteže saobraćajne prekršaje i da se ponovo javlja kao izvršilac takvog prekršaja, ukazuje da će se u najvećem broju slučajeva raditi o vozaču koji je u trenutku kontrole već u statusu nesavesnog vozača, odnosno tek se tada sprovodi postupak privremenog oduzimanja vozila, a sama mera je na snazi do okončanja postupka pred nadležnim sudom.

Foto Z. Jovanović

U sudskom postupku će, kada se on okonča, biti odlučeno da li se vozilo vraća vlasniku ili će ono biti trajno oduzeto. Iz Uprave policije smatraju da se ne očekuje veliki broj slučajeva primene ove mere. Osim ovih najrepresivnijih mera, često se organizuju i one preventivne.

- Permanentno preduzimamo preventivne mere i aktivnosti, jer mi prevenciju doživljavamo kao osnovni cilj strategije MUP, bolje je sprečiti jednu saobraćajnu nezgodu nego sankcionisati hiljade vozača - napominje načelnik Uprave policije.

- Svakodnevno apelujemo u medijima na vozače ne bi li ih podsetili na važnost bezbednog ponašanja. Poslednja preventivna akcija "Vozi odmoran" je završena 15. septembra, u okviru koje smo zajedno sa našim partnerima na najtranzitnijim tačkama upozoravali vozače na uticaj umora na njihovu bezbednost. S obzirom na to da je septembar mesec kada su deca ciljna grupa u zonama škola, u toku je akcija usmerena na najmlađe "Zajedno i bezbedno kroz detinjstvo", u okviru koje edukujemo decu i nastojimo da podignemo svest kod najmlađih.

Električni trotineti već deceniju "tutnje" širom naše zemlje, ali ih tek novi zakon definiše i prepoznaje. U ovim poslednjim izmenama od 15. septembra, oni se vode kao laka električna vozila. Deluje da su postali neminovni učesnici saobraćaja, posebno u najvećim gradovima u Srbiji.

- Po pitanju lakih električnih vozila, sagledali smo činjenicu da je njihova upotreba u porastu - ističe Lakićević.

- Izmenama smo odgovorili na potrebe korisnika ovih vozila kako bi, najpre, poboljšali njihovu, ali i bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju. Lako električno vozilo je ono sa najmanje dva točka, mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, a konstruktivna brzina ne prelazi 25 kilometara na čas i čija masa ne prelazi 35 kilograma. Takođe, propisane su i površine po kojima im je kretanje dozvoljeno. Vozač trotineta obavezan je da koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Ukoliko ne postoji mogućnost kretanja tom infrastrukturom, može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/č, a stariji od 18 godina mogu se kretati putem gde je ograničenje najviše 50 km/č. Svi moraju nositi svetloodbojni prsluk bez obzira na doba dana, kada se kreću kolovozom i biciklističkom trakom.

Foto Z. Jovanović

Izmenama Zakona o saobraćaju spuštena je i starosna granica za dobijanje veoma važnih dozvola za kamione i autobuse. Prema "novopečenim" propisima, za volan kamiona već se može sesti sa 18 godina, a autobusa sa 21, što je uslovljeno potrebama našeg društva i privrede.

- Zakonski uslov za sticanje C i CE kategorije je 21 godina - napominje načelnik.

- Postoji izuzetak, odnosno propis po kome je taj starosni uslov ublažen za učenike koji se školuju za vozače vozila na 18 godina, odnosno za one koji to planiraju kao buduću profesiju.
Međutim, u praksi to nije bilo do kraja izvodljivo. Na ovim odredbama zakona dozvoljeno je svršenim učenicima srednje stručne škole da kategoriju CE steknu sa 18 godina, nakon što su završili stručnu školu.

Ublažen je starosni uslov za upravljanje komercijalnim vozilima (C, CE, D1, D, D1E i DE). Starosni uslov nije menjan, pa će i dalje biti 21 godina za kategorije C, CE, D1 i D1E, odnosno 24 za kategorije D i DE. Međutim, zbog sve veće potražnje za vozačima teretnjaka, dat je izuzetak na osnovu koga bi starosni uslov bio ublažen. Prema Izmenama on se za kategorije C, CE, D1 i D1E može spustiti na 18 godina, a za kategorije D i DE na 21 godinu, uz uslov prethodnog sticanja sertifikata o profesionalnoj kompetenciji.

Slaviša Lakićević, Foto Z. Jovanović

Važećim zakonom je propisano izdavanje probne vozačke dozvole vozaču koji prvi put položi vozački ispit za upravljanje motornim vozilima kategorija A1, A2, A, B1 i B. To je praktično značilo da neko ko je položio recimo za B kategoriju i u skladu sa tim prošao takozvani probni vozački staž, u slučaju da položi za A kategoriju morao je ponovo da prolazi probni vozački staž. Predlogom se ova anomalija ispravlja na način da će vozačima koji prvi put polože ispit za upravljanje vozilom kategorije A1, A2 ili A biti izdata tzv. puna vozačka dozvola (odnosno, neće im ponovo biti izdata probna vozačka dozvola), ukoliko već poseduju vozačku dozvolu kategorije AM i B.

Još jedna primena, odnosno novina jeste da saobraćajni policajci i presretači na uniformama imaju kamere. Time se obezbeđuje pravičnost postupanja pripadnika MUP, odnosno zaštitaprava građana nad kojima se sprovodi intervencija.

- Kamere snimaju sve intervencije policijskih službenika, a oni su dužni da uključe kameru prilikom svake primene policijskog ovlašćenja ili primene mere i radnje - kaže za naš list Lakićević.

- Građani ne mogu da zahtevaju da ne budu snimani, ali, sa druge strane, njihova dokumenta ne smeju da budu snimana. Kamere u prvoj fazi projekta koriste pripadnici Uprave saobraćajne policije, odnosno i presretači kao i policijski službenici koji sa njima rade na celoj teritoriji države. Koristiće ih i policijski službenici koji rade u Saobraćajnoj policijskoj ispostavi Beograd auto-put za državne puteve prvog A reda, koji pokrivaju prilazne pravce ka Beogradu. Ono što je takođe jako bitno je da je policijski službenik dužan da upozori građanina, odnosno učesnika u kontroli, da se intervencija snima.

Ne treba registrovati trotinet

VOZAČI trotineta, pored prsluka, na glavi moraju imati zakopčanu zaštitnu kacigu.

Karakteristike te kacige će biti propisane podzakonskim aktom. Takođe, nije propisano da se obavlja registracija trotineta, već obaveza vozača da u saobraćaju na putu sme da upravlja lakim električnim vozilom ukoliko je na njemu postavljena nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja. Iz sadržaja nalepnice će moći da se utvrdi da li konkretno vozilo spada u lako, odnosno ona kojima je dozvoljeno učešće u saobraćaju.

Kartonska vozila kao "strašila"

UPRAVA policije u narednom periodu planira postavljanje kartonskih vozila, odnosno replika na najkritičnijim putnim pravcima, kako bi vozači usporili.

- Ovaj projekat je u planu realizacije, samo prisustvo policije na putu utiče na smirivanje saobraćaja - rekao je Lakićević.

- Naravno, mi ne možemo biti na svim mestima gde bismo hteli, ali ideja je da postavljanjem ovih maketa, na mestima za koja procenimo da su svrsishodna, utičemo na vozače, podsetimo ih da je poštovanje propisa.

Makete policijskih vozila su se pokazale kao efikasno sredstvo u mnogim zemljama u regionu.

Čak 800.000 raznih prekršaja

OD početka godine, pripadnici Uprave saobraćajne policije su procesuirali preko 800.000 učesnika u saobraćaju za razne prekršaje! Niz preventivnih, ali i represivnih akcija, znatno je uticao da stanje bezbednosti bude na zavidnom nivou tako da je do 27. septembra bilo 69 poginulih manje nego u istom periodu prošle godine što je smanjenje za 17 odsto. Kada je u pitanju broj povređenih, od početka godine u nezgodama je ozleđeno skoro 2.300 lica manje nego u istom periodu prošle godine.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

OVO JE SKANDAL! NENORMALNO! Predrag Mijatović otkrio kakva prava ima 25 igrača Partizana: Nikad to nisam video!