OGRANIČENJE U CENTRU GRADA DA BUDE 30 KM/H: Oko 45 odsto ispitanika podržava drastično smanjenje brzine u urbanim jezgrima
VIŠE od polovine smrtno stradalih u saobraćaju (51,3 odsto) u poslednje tri godine izgubilo je život u Srbiji zbog neprilagođene i brzine veće od ograničene. Takođe, prebrza vožnja bila je uzrok skoro trećine povreda (29,4 odsto) kod onih koji su učestvovali u saobraćanim nezgodama. Istraživanja su pokazala da oko 45 odsto ispitanika zbog toga podržava ograničenje u centralnim gradskim jezgrima na 30 km/h.

foto: S.M.Jovanović
- Tip saobraćajnih nezgoda kod kojih su neprilagođena i brzina veća od ograničene najčešće evidentirane jesu saobraćajne nezgode sa jednim vozilom. Kod 67 odsto saobraćajnih nezgoda sa jednim vozilom je bilo smrtno nastradalih lica - kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja, i dodaju da je najvažnija poruka koju treba zapamtiti ta da - brzina ubija!
Istraživanja Agencije pokazala su i da je 2023. godine 54,9 odsto vozača putničkih vozila poštovalo ograničenje brzine u naselju, što je najbolji rezultat otkada se sprovodi ovo istraživanje. Međutim, bez obzira na taj napredak, veliki broj vozača i dalje prihvata rizično ponašanje.
To nije samo problem u Srbiji, već i u većini drugih država, primećuju u Agenciji. Na primer, u Švedskoj polovina vozača priznaje da je makar jednom prekoračila brzinu u naselju, dok je u Austriji to priznalo čak 64,5 odsto. Uprkos tome, većina metropola, poput Pariza, odlučila je da smanji brzinu u centralnim gradskim jezgrima na 30 km/h i da ih oslobode za najranjivije učesnike u saobraćaju - pešake, bicikliste, vozače lakih električnih vozila (trotineta) i druge. Krajem prošle godine i Amsterdam je smanjio ograničenje na 30 km/h na većini svojih saobraćajnica.
Skoro polovina ispitanika (45,7 odsto) u Srbiji podržava ovakvu meru, što je u rangu sa evropskim prosekom.

Foto: Agencija za bezbednost saobraćaja
Briga o poštovanju ograničenja brzine se ogleda i kroz sve češću primenu automatske detekcije prekoračenja, a naročito na auto-putevima, gde se meri prosečna (srednja) brzina. Ovaj savremeni sistem se pokazao veoma delotvornim, objašnjavaju u Agenciji, jer daleko više motiviše vozače da u dužem vremenskom roku (sve vreme vožnje auto-putem) razmišljaju o poštovanju propisa i daleko više povećava izvesnost kažnjavanja u odnosu na kontrolu brzine na određenom mestu.
- Česta predrasuda vozača jeste da se vozilo može gotovo istovremeno zaustaviti nakon pritiskanja kočnice, tzv. kočenje u mestu. Za zaustavljanje neophodno je prvo reagovanje vozača, koje obuhvata vreme potrebno za opažanje, shvatanje, rasuđivanje, a potom i vreme potrebno za premeštanje noge sa komande gasa na komandu kočnice. Tek nakon toga sledi reagovanje kočnog sistema vozila i zatim usporavanje do zaustavljanja. Zaustavni put pri brzini od 50 km/h je oko 27-28 m, a pri brzini od 100 km/h je potrebna skoro dužina fudbalskog terena da se vozilo zaustavi - objašnjavaju u Agenciji.
Nekada je brzina kretanja u naselju iznosila do 60 km/h, dok je danas ona ograničena na 50. Verovatnoća da će pešak preživeti kada ga obori vozilo koje se kreće brzinom od 60 km/h jeste 40 odsto. Smanjenjem brzine za samo 10 km/h, odnosno pri brzini od 50 km/h, verovatnoća preživljavanja je oko 80 odsto, dok je pri brzini od 30 km/h preživljavanje čak 90 odsto. To i jeste razlog smanjenja brzine u naselju i razlog uvođenja zona 30.
Za vozače sa probnom vozačkom dozvolom ograničenje je do 110 km/h na auto-putu, 90 km/h na motoputu, dok je na ostalim putevima do 90 odsto od brzine koja je dozvoljena na tom delu puta.

PUTIN OTKRIO ZASTRAŠUJUĆE DETALjE O "OREŠNIKU" Bojeva glava izdržava temperaturu kao na Suncu
RUSKI predsednik Vladimir Putin izjavio je da bojeve glave hipersoničnog sistema "orešnik" mogu da izdrže ekstremne temperature, uporedive sa temperaturom na površini Sunca.
21. 02. 2025. u 14:16

NOVINARIMA REKLA SAMO OVU REČENICU: Bivša gradonačelnica Niša sa lisicama na rukama sprovedena u zgradu UKP-a u Nišu (FOTO/VIDEO)
BIVŠA gradonačelnica Niša, Dragana Sotirovski, koja je danas privedena u velikoj akciji policije protiv korupcije, sa lisicama na rukama dovedena je u zgradu Uprave kriminalističke policije u Nišu.
21. 02. 2025. u 13:38

TAST OČITAO LEKCIJU VELjKU Šta je poručio zetu: "To u Beogradu nije mogao videti"
BOGDAN Rodić, otac Bogdane Ražnatović, jednom prilikom govorio je o najmlađoj ćerki koja je danas udata za Veljka Ražnatovića. Bogdan je tada naveo da je odmah na početku veze skrenuo pažnju Veljku pažnju na to kakva je njegova Bogdana.
22. 02. 2025. u 12:26
Komentari (0)