NA MOTORIMA GINU BEZ VOZAČKE: Počinje sezona dvotočkaša, na kojima život godišnje izgubi 47 ljudi, a povredi se 1.230
U SVAKOJ desetoj saobraćajnoj nezgodi sa poginulima učestvuje moped ili motocikl. Svakog dana povredi se više od troje vozača mopeda i motocikala, a svakog osmog jedan - strada.

Ilustracija Shutterstock
To je, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, godišnje izgubljenih 47 života na motoru sa dva točka, od toga 39 na motoru, i osam na mopedu, a povredi se još oko 1.230.
Ovakve nezgode su još dramatičnije ako znamo da je svaki drugi poginuli motociklista mlad, baš kao i svaki treći poginuli putnik, ili svaki peti poginuli vozač u putničkom automobilu.
A, pomama za dvotočkašima raste. Prema podacima Asocijacije uvoznika vozila i rezervnih delova, lane je prodaja motocikala u Srbiji porasla za 26,8 odsto, što je primetno i na ulicama otkako je počela sezona vožnje dvotočkaša, kojih će sa otopljenjem biti još više, a upravo u tom periodu od juna do septembra, najviše i stradaju. Tada pogine dve trećine od ukupnog broja stradalih na dvotočkašima.
- Statistika pokazuje i da je u svakoj desetoj saobraćajnoj nezgodi sa poginulima u Srbiji učestvovao moped ili motocikl. Motocikli imaju tri puta veći rizik učešća u saobraćajnim nezgodama sa smrtnim ishodom nego mopedi. Takođe, zapaženo je da vozači motocikla često smrtno stradaju u saobraćajnim nezgodama sa jednim vozilom, recimo prilikom silaska sa kolovoza u krivini, dok mopedisti stradaju u nezgodama sa najmanje dva vozila, kao i kod skretanja ili prelazaka - objašnjavaju u Agenciji.
Mopedisti još stradaju zbog vožnje pod uticajem alkohola i neprilagođene brzine, a motociklisti zbog brzine i neiskustva vozača. Svaki peti mopedista izgubio je život bez učešća drugih vozila, već kada samostalno izazove saobraćajnu nezgodu, dok motociklisti nešto češće gube život u udesima sa putničkim automobilima (42 odsto) nego samostalno (36 odsto).
Podaci još pokazuju da je svaki drugi poginuli mopedista stariji od 65 godina, a svaki treći motociklista ima između 25 i 34. Alarmantna je i činjenica da više od četvrtine poginulih nije imalo vozačku dozvolu! Od stradalih, četiri odsto su žene.
- Postoje još neke pravilnosti koje zapažamo - kažu u Agenciji. - Recimo da je najviše poginulih mopedista ujutro, između osam i devet sati i u vreme smanjene vidljivosti, odnosno od 16 do 18 časova. Većina motociklista, pak, nastrada u popodnevnim časovima do sumraka, odnosno između 15 i 20 sati, a naročito u šest popodne.
FLUORESCENTNA KACIGA
ZA vožnju motora zakonom je propisana obavezna kaciga, preporučljivo je da bude što uočljivija, upadljivih fluorescentnih boja. Poželjna je i ostala oprema kao što su jakne i pantalone sa štitnicima, rukavice.
- Nošenje zaštitne opreme utiče na pasivnu bezbednost motociklista, odnosno na umanjenje posledica u slučaju nezgoda. Nošenje zaštitne opreme može umanjiti rizik od lakih telesnih povreda za 33-50 odsto - kažu u Agenciji.
Takođe, više njih strada u naselju nego van naseljenog mesta ili na auto-putu. Saobraćajne nezgode sa poginulima, češće se događaju na državnim putevima, nego na opštinskim ili na ulicama.
- Konstrukcija dvotočkaša zahteva održavanje ravnoteže prilikom vožnje, što može biti posebno složeno prilikom forsiranog kočenja ili na neodgovarajućoj, klizavoj podlozi. Mopedisti i motociklisti pripadaju ranjivoj kategoriji učesnika u saobraćaju, što nema veliki uticaj na sam nastanak saobraćajnih nezgoda, ali ima uticaj na težinu posledica, ukoliko do saobraćajnih nezgoda dođe. Jedan od uticajnih faktora je i nedostatak iskustva vozača. Naročito je veliki potencijalni rizik kada je svrha vožnje zabava i razonoda. Vožnja snažnih, sportskih modela neretko podrazumeva i prekoračenje brzine, česta i nagla ubrzavanja i usporavanja, visok stepen prihvatanja rizika i nekorektnu procenu rizika - objašnjavaju u Agenciji.

SUTRA ĆE BITI OBJAVLjENO: Najveći udar na Rusiju od početka rata
BRITANSKI ministar spoljnih poslova Dejvid Lami izjavio je danas da će u ponedeljak objaviti listu mera u okviru novog, velikog paketa sankcija Rusiji, preneli su danas britanski mediji.
23. 02. 2025. u 10:05

NOVINARIMA REKLA SAMO OVU REČENICU: Bivša gradonačelnica Niša sa lisicama na rukama sprovedena u zgradu UKP-a u Nišu (FOTO/VIDEO)
BIVŠA gradonačelnica Niša, Dragana Sotirovski, koja je danas privedena u velikoj akciji policije protiv korupcije, sa lisicama na rukama dovedena je u zgradu Uprave kriminalističke policije u Nišu.
21. 02. 2025. u 13:38

TAST OČITAO LEKCIJU VELjKU Šta je poručio zetu: "To u Beogradu nije mogao videti"
BOGDAN Rodić, otac Bogdane Ražnatović, jednom prilikom govorio je o najmlađoj ćerki koja je danas udata za Veljka Ražnatovića. Bogdan je tada naveo da je odmah na početku veze skrenuo pažnju Veljku pažnju na to kakva je njegova Bogdana.
22. 02. 2025. u 12:26
Komentari (0)