PLAĆANJE ONLAJN, DOKAZ U PAPIRU: "Novosti" istražuju koje je sve poslove moguće završiti preko interneta, a šta "škiripi"

BROJ registrovanih korisnika na portalu e-uprave u Srbiji dostigao je blizu 2,3 miliona e-građana, potvrđeno je za "Novosti" u Kancelariji za IT i e-upravu. Oni koriste na stotine različitih elektronskih usluga, pristupajući portalu e-uprave, ali i drugim državnim portalima uz pomoć jedinstvenog naloga.

ПЛАЋАЊЕ ОНЛАЈН, ДОКАЗ У ПАПИРУ: Новости истражују које је све послове могуће завршити преко интернета, а шта шкирипи

Arhiva Novosti

- Među brojnim uslugama koje su na raspolaganju, najtraženije su: e-vrtić, e-upis, e-izvodi (izvod iz matične knjige rođenih, iz matične knjige umrlih, iz matične knjige venčanih i državljanstvo), e-saglasnosti, uverenja (zahtev za izdavanje uverenja o (ne) kažnjavanju i zahtev za izdavanje uverenja o vođenju krivičnog postupka), zamena i produžetak vozačke dozvole - kažu u Kancelariji.

Elektronski izvodi su jednako priznati kao i dokumentacija u papirnom obliku, a dokumenta se dostavljaju u e-sanduče na portalu e-uprave, nakon što se prijavite. Za korišćenje portala neophodno je da građanin bude i e-građanin, odnosno da poseduje validni digitalni identitet (da na portalu otvori e-nalog).

Portal omogućava roditeljima i da onlajn podnesu zahtev za upis deteta u vrtić ili da zakažu termin za upis i testiranje u osnovnoj školi. Olakšano je i plaćanje poreza na imovinu, jer svim registrovanim korisnicima portala rešenje stiže u e-sanduče umesto poštom, a porez se može platiti onlajn na portalu lokalne poreske administracije. Na portalu e-uprave moguće je izvršiti i prijavu boravka stranca, kao i dati brojne saglasnosti, punomoćja ili izjave digitalnim putem.

MUKE STARIJIH SUGRAĐANA

MNOGI građani, posebno starija populacija, ne mogu da koriste benefite digitalnog sveta. Zato će, prema rečima Dobrijevića, Ministarstvo u narednom periodu sprovesti opsežan program podizanja digitalnih veština stanovništva formiranjem mreže tzv. digitalnih kutaka u više od 50 ruralnih opština. Njima će biti obezbeđeni oprema i predavači/treneri, koji će biti na raspolaganju svima kojima su potrebni pomoć i edukacija. Ovo se posebno odnosi na starije i osobe sa posebnim potrebama.

- Zahvaljujući e-upravi, elektronski je razmenjeno više od 240 miliona dokumenata, što znači da smo građanima ukinuli isto toliko odlazaka na šalter, a to je jedan od glavnih benefita. Kancelarija za IT i e-upravu, koju je Vlada formirala 2017, ispunila je prioritetni cilj i postala servis svih svojih građana, koji im je na usluzi 365 dana, 24 sata, bez obzira na mesto boravka - kažu u Kancelariji, i napominju da nastavljaju sa razvojem novih usluga.

Uprkos tome, u nekim institucijama kompjuteri i dalje ne mogu da zamene stari, dobri papir. To je pokazao slučaj Milice Veljković iz beogradske opštine Stari grad. Ona je u lokalnoj Poreskoj upravi trebalo da podnese zahtev za reprogram plaćanja duga.

Ministarstvo za informisanje i telekomunikacije

Milan Dobrijević

- U toj poreskoj upravi postoji pošta, ali je službenica bila pola sata na pauzi. Da ne bih morala da čekam, pitala sam na šalteru Poreske uprave mogu li takse da platim elektronski, pa da im ili na svom ekranu pokažem da je uplaćeno ili da oni provere u sistemu. Rekli su mi da mogu da platim elektronski, ali da moram da odštampam uplatnicu i donesem im u papirnoj formi. Tako sam ipak ostala da sačekam da se otvori šalter u pošti - kaže ova Beograđanka.

DOKUMENTA ZA CELU PORODICU

Na istom portalu može se zakazati i termin za vađenje pasoša ili lične karte, i za sebe i za još četiri člana porodice, 30 dana unapred. Može se podneti i zahtev za izdavanje zdravstvene knjižice. Dovoljno je popuniti formulare i dokumenta će biti dostavljena na kućnu adresu.

Da je elektronska uprava, kad se sve sabere, ipak veoma značajna, potvrđuje Milan Dobrijević, državni sekretar u Ministarstvu za informisanje i telekomunikacije.

- To pokazuju rezultati ostvareni u poslednjih sedam godina od kada je osnovana Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu. Pored uspostavljanja novih usluga, važno je da se pristup obezbedi svim građanima, čak i u najruralnijim predelima naše zemlje. Ministarstvo uveliko sprovodi projekat razvoja širokopojasne infrastrukture u ruralnim predelima Srbije, koji će samo u fazi 1 i 2 obuhvatiti oko 150.000 domaćinstava, u više od 1.000 naselja. Tako ćemo omogućiti brz internet i mogućnost pristupa svim servisima elektronske uprave praktično celoj populaciji - kaže Dobrijević.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KIRJOS JE PROVOKATOR: Francuska teniserka bez dlake na jeziku