Kako se Crni petak pretvorio u digitalni fenomen?

В.Н.

21. 10. 2025. u 14:00

Crni petak odavno više nije samo globalni šoping praznik, postao je lokalni fenomen i u Srbiji i svi ga sa velikim nestrpljenjem čekamo. Sve više kupaca planira kupovinu unapred, prateći cene i zalihe uoči velikih novembarskih akcija.

Како се Црни петак претворио у дигитални феномен?

Foto: freepik.com

Prema dostupnim podacima domaćih e-commerce sajtova, interesovanje za modne i sportske brendove poslednjih godina značajno raste, naročito u kategorijama obuće (patike i čizme), torbi i zimskih jakni.

U SAD-u i na drugim tržištima online kupovina za Black Friday već beleži veliki rast. Samo u Americi je tokom 2024. godine online potrošnja dostigla rekordnih 10,8 milijardi dolara što pokazuju podaci Adobe Analytics-a, a to je porast od 10,2 % u odnosu na prethodnu godinu.

Istraživanja pokazuju da čak 32 % potrošača koristi rane ponude koje počinju nekoliko dana ili nedelja pre samog događaja, što je trend koji sve više prati i Evropa, a i Srbija.

Ovi podaci ukazuju na promenu navika, kupci više ne čekaju samo “dan D”, već planiraju kupovinu unapred i prate popuste već od početka novembra.

Kupci planiraju ranije i kupuju pametnije

Sve je više onih koji unapred prave liste željenih proizvoda i prate kretanje cena. Istraživanje kompanije Drive Research pokazuje da čak 75 % kupaca planira online kupovinu, dok tek četvrtina bira fizičke prodavnice.

Razlog je jednostavan, online trgovina pruža veću preglednost, lakše poređenje ponuda i sigurnost da će željeni proizvod biti dostupan.

Moda i lifestyle i dalje vode

U svim istraživanjima modna industrija ostaje na vrhu interesovanja tokom Crnog petka. Odeća, obuća i modni dodaci najtraženije su kategorije, a poznati brendovi beleže stabilan rast potražnje iz godine u godinu.

Psihologija kupovine

Zanimljivo je da, prema studiji sa Yale School of Management, samo 38% kupaca zaista kupi ono što je planiralo, dok većina donosi odluke impulsivno pod uticajem FOMO efekta (“fear of missing out” - strah da se ne propusti dobra ponuda). Kupovina je postala i emocionalno iskustvo - osećaj zadovoljstva pri pronalaženju “pametne ponude” često je važniji od same potrebe za proizvodom.

Rast e-commerce tržišta u Srbiji

Na domaćem tržištu sektor online trgovine beleži stabilan rast. Samo tokom 2024. godine zabeleženo je više od 82,4 miliona online kupovina, sa prosečnom vrednošću narudžbine od oko 65 dolara i stopom konverzije od 2,6 %.

Ukupno tržište e-commerce u Srbiji procenjuje se na oko 846,4 miliona evra u 2024, a očekuje se da će dostići 910,8 miliona evra u 2025. godini, uz godišnji rast od približno 6,4 %.

Ovi podaci jasno pokazuju da je online kupovina postala deo svakodnevice, a da se šoping navike sve više premeštaju u digitalni prostor.

Šta nas očekuje u novembru 2025.

Kako se bliži Crni petak ove godine, domaći sajtovi beleže sve veći broj pretraga i zadržavanja korisnika u kategorijama odeće, obuće i modnih dodataka.

Korisnici više ne čekaju poslednji trenutak - već od početka novembra aktivno prate akcije i traže konkretne komade koje žele da “ulove” po nižoj ceni.

Sve ukazuje da će i ove godine Crni petak oboriti rekorde - kako u prometu, tako i u broju narudžbina.

Jedno je sigurno: Kupci u Srbiji postali su pravi majstori pametne kupovine, a novembar je njihov mesec šoping strategije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

RUSIJA GLEDA I NE VERUJE! Dobila vest koju ni svet (još) nije očekivao