POLA VEKA GAZELINOG "SKOKA": Pre 50 godina svečano otvoreni auto-put kroz Beograd
PRE ravno pola veka Beograd je potpuno promenio dotadašnje lice. Tog 4. decembra 1970, otvoren je Auto-put kroz grad, a bio je povezan sa čudesnim mostom koji je nazvan "Gazela".
Sve se završavalo Mostarskom petljom, pravom enigmom za tadašnje vozače. U istom trenutku, u centru grada, na neočekivani, podzemni način, sa Zelenog venca probio se Terazijski tunel prema Domu omladine.
Istini za volju, 4. decembar nije bio očekivan datum za tako veliki događaj, budući da su ovakve svečanosti obično bile upriličene o velikim praznicima tadašnje Jugoslavije. Tog puta, međutim, svi radovi nisu bili završeni do Dana Republike 29. novembra. Tako je ovaj datum ostao neplanirano potpisan u istoriji Beograda.
Najomiljeniji gradonačelnik Branko Pešić bio je domaćin Josipu Brozu Titu, predsedniku Jugoslavije koji je lično otvorio sva četiri važna punkta kroz prestonicu i unosila mu potpuno drugačiji izgled.
VELIKI BRANA JOVIN
ARHITEKTA Branislav Brana Jovin dugo je bio uzor i veliki autoritet svim mlađim kolegama. Bez dlake na jeziku, a sa ogromnim znanjem i veštinom, ostao je zapamćen po autoa-putu kroz Beograd, ali i po Savskom keju na levoj obali, današnjem izgledu Knez Mihailove, Dunavskom keju kod Hotela "Jugoslavija", kao i zgradi Urbanističkog zavoda. On je prvi koji je osmislio Projekat metro-sistema Beograda sa 14 metro stanica. Bio je nosilac dve Oktobarske nagrade, najvišeg beogradskog priznanja kao i nagrade za životno delo koje dodeljuje Savez arhitekata Srbije.
Most "Gazela" građen je četiri godine. Osmišljena je za promet od 40.000 vozila dnevno, ali današnji "pikovi" dosežu do 165.000. Projektovao ju je arhitekta Miloš Đurić. Tadašnji predsednik konkursne komisije, potonji akademik Đorđe Lazarević prokomentarisao je izgled mosta "kao gazelu u skoku". Nesvestan istorijske bitnosti tog duhovitog tumačenja, ostao je i "kum" građevini koja do danas nosi takvo ime.
Mostarsku petlju osmislili su arhitekta Brana Jovin i inženjer Jovan Katanić. Na skromnoj površini od šest hektara definisali su četiri nivoa i 24 priključne saobraćajne veze.Naslovi koji su izlazili u ondašnjim novinama danas deluju neobično, jer je ondašnja štampa upozoravala vozače da dobro prostudiraju petlju pre nego što se usude da joj priđu, ali da će "svakako zalutati" pre nego što se naviknu na nju.
VITEZOVI SVOG DOBA
PRAVI, viteški potez onog vremena bio je da se tokom otvaranja prvo projektant nađe na mostu koji je osmislio. Upravo tako je bilo i na testiranju novoizgrađene "Gazele". Neposredno pre svečanog otvaranja mosta, obavljeno je testiranje. Preko "Gazele" su prešli kamioni Jugoslovenske narodne armije natovareni šljunkom, kao i teški transporteri. Dok su teretna vozila prvi put opteretila novi most, na njemu su ponosno stajali gradonačelnik Branko Pešić i projektant profesor Miloš Đurić (na slici).
Auto-put kroz Beograd takođe je delo velikog Brane Jovina, a probijanje kroz novobeogradski, močvarni i neprijatan teren, naši građevinari su izveli maestralno.
Borba sa podzemnim vodama, kao i spust ka Savi bili su veliki izazov onog vremena, perfektno su rešeni.
Prostor koji je danas neophodan u funkcionisanju saobraćaja svakako je Terazijski tunel. Tog dana je lično Josip Broz sa suprugom Jovankom i državnim čelnicima prošetao kroz novu, podzemnu građevinu uz komplimente graditeljima. Tada nije izgledalo da će ova trasa sigurno postati jedna od najopterećenijih u gradu. Bilo kako bilo, ideja o tunelu je dugo čekala realizaciju, jer je zdanje koje i danas postoji iznad bilo izgrađeno 1960, ali je čekalo da tunel najzad zauzme svoje mesto.
ŠOK SAZNANjA NA SUĐENjU: Zaposleni u "Ribnikaru" nisu pružili pomoć deci nakon što ih je Kosta upucao?
IZ SNIMAKA se vidi da su tetkica, kojoj još ne znamo ime, razredna Dragana Tomić i domar Rade Simić, nakon što je Kosta pucao, a pre dolaska nastavnika geografije Zorana Niševića i policije, bili na vratima učionice istorije u kojoj je bilo "VII/2" i niko od njih nije ušao unutra i pružio pomoć deci.
30. 09. 2024. u 14:56
MLADIĆI ROĐENI OVE GODINE ĆE PRVI U VOJSKU: General Mojsilović otkrio sve detalje o služenju vojnog roka
NAČELNIK Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović rekao je u emisiji "Takovska 10" da Srbija kasni sa uvođenjem obavezne vojne obaveze. Suština je da se izgradi odbrambeni kapacitet Srbije, svaki dan i svaku godinu koju čekamo, gubimo generacije mladih vojnika, rekao je general Mojsilović. U jednoj klasi računamo do 20.000 vojnika-regruta, na godišnjem nivou, dva i po meseca po pet hiljada njih u jednoj klasi, odnosno ciklusu, rekao je Mojsilović uz napomenu da će prvo biti regrutovani mlađi vojnici, počev od 2006. godišta.
25. 09. 2024. u 22:01
SRBIN OBJAVIO KOLIKO GA KOŠTA ŽIVOT NA SELU: Dao detaljan spisak na šta troši - ima pitanje za sunarodnike
SRBIN koji živi sa suprugom i detetom na selu napisao je na društvenim mrežama da mesečno troši između 2.000 i 2.500 evra. Objavu je postavio jer je, kako kaže, primetio da mnogi troše manje od njega, i to u gradu, i zanimalo ga je da li u nečemu preteruje.
04. 10. 2024. u 18:13
Komentari (0)