Bojan Stanić: Doprinos stabilnosti lokalnog, regionalnog i evropskog lanca snabdevanja

Bojan Stanić

16. 06. 2020. u 11:32 >> 09:35

Iako je sektor usluga veoma značajan za privredu Srbije, pokazalo se da su uslužne delatnosti koje uključuju direktan fizički kontakt sa korisnicima posebno osetljive na globalne krize kao što je i aktuelna, izazvana epidemijom virusa korona. Prema pomenutom izveštaju, Srbija će ove godine zabeležiti pad od 2,5% sa realnom mogućnošću da već u 2021. godini dođe do skoka privredne aktivnosti (+4%), koji bi bio više nego dovoljan za pokriće ovogodišnjih gubitaka.

Бојан Станић: Допринос стабилности локалног, регионалног и европског ланца снабдевања

Foto: Novosti arhiva

Nedavno je i agencija Standard and Poors potvrdila kreditni rejting Srbije na nivou BB+ (samo jedan stepeni ispod investicionog nivoa) sa stabilnim izgledom za dalje unapređenje. U okviru izveštaja je napomenuto da je Srbija u kriznom periodu očuvala makroekonomsku stabilnost i da je privreda, u strukturnom smislu, snažnija nego što je to bio slučaj tokom finansijske krize iz 2008. godine.

Iz toga proizlazi da treba posebnu pažnju usmeriti ka jačanju domaće proizvodnje u pogledu konkurentnosti na domaćem i međunarodnom tržištu, kao i čvršćoj povezanosti sa velikim tržišnim učesnicima, odnosno multinacionalnim kompanijama.

Ako razumemo da je ekonomski ciklus u stvari period između dve krize, odnosno dve korekcije, i da u određenom vremenskom razmaku do njihove smene neminovno dolazi, neophodno je jačati unutrašnju komponentu privrede, odnosno domaće privredne subjekte (privreda društva i preduzetnike), čime bi lokalno tržište postalo otpornije na poremećaje u globalnom lancu snabdevanja.

Sa druge strane, vodeće proizvodne kompanije evrozone razmatraju mogućnosti povlačenja dela proizvodnje iz udaljenih zemalja, odnosno približavanje svojim matičnim zemljama (eng. eng. nearshoring), pa im u tom smislu postaje atraktivno tržište Srbije i, šire posmatrano, Zapadnog Balkana. Takvim kompanijama je potrebna pouzdana mreža dobavljača, kako bi zadovoljili potrebu za sirovinama, poluproizvodima i finalnim proizvodima.

Upravo iz ovih razloga, nacionalni projekat "Stvarano u Srbiji" dobija na značaju, jer njegovom implementacijom i podizanjem svesti o važnosti domaće proizvodnje, doprinosi se stabilnosti lokalnog, regionalnog i evropskog lanca snabdevanja.

Kada se govori o razvoju proizvoda široke potrošnje (konkretnog brenda), neophodno je obezbediti njegovu prepoznatljivost na domaćem tržištu, kako bi se u perspektivi stvorila osnova za prekogranični plasman. Ovo je posebno značajno i zbog povećanja učešća finalnih proizvoda u izvoznoj strukturi zemlje, s obzirom na to da oni nose višu dodatu vrednost i direktno dolaze do krajnjih potrošača, čime na svojevrstan način podižu svest inostranih tržišta o potencijalu zemlje porekla, u ovom slučaju Srbije.

Zahvaljujući ekonomskom nasleđu, kao što su proizvodni kapaciteti, stručnost i iskustvo radne snage, domaće kompanije proizvode kvalitetne proizvode u oblasti mašina i električne opreme, tekstilne i drvne industrije i niza drugih prerađivačkih delatnosti, koji po svojim karakteristikama opravdavaju veće poverenje kupaca. Na taj način se sprovodi i deversifikacija proizvodne strukture, odnosno povećava se povezanost privrede unutar zemlje, što na kraju daje multiplikovani efekat.

U okviru komparativnih prednosti Srbije, posebno mesto zauzima prehrambena industrija, zahvaljujući prirodnim karakteristikama zemlje, tradicionalnom pristupu proizvodnji hrane i primeni savremenih standarda kvaliteta i bezbednosti. Imajući u vidu da je hrana strateški proizvod i da je potrebno održavati domaće proizvodne kapacitete, podrška agrobiznisu treba da doprinese ruralnom razvoju i poboljšanju demografskih trendova u unutrašnjosti i pograničnim područjima zemlje.

Jačanje domaće privrede, kao karike u međunarodnom lancu snabdevanja, posmatra se kroz doprinos sinergetskom efektu radi kreiranja globalne otpornosti na krizne situacije. U tome svi akteri treba da uzmu učešće, u skladu sa svojom ulogom na otvorenom tržištu: privredni subjekti, državne institucije i građani.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

ODBRANA NA MAX: MaxBet poklanja 1.000 vaučera za besplatne preglede povodom meseca muškog zdravlja