GRAĐANI SE ŽALE - OSTAJEMO BEZ ROBE: Sve popularnija onlajn kupovina dovela do problema sa porudžbinama koje stižu na kućnu adresu

Е. Б. ТАЛИЈАН

09. 08. 2021. u 07:18

ONLAJN trgovina u Srbiji doživela je ekspanziju tokom pandemije virusa korona, ali je to dovelo do problema u dostavi na kućnu adresu, pa se uvećao broj žalbi zbog kašnjenja, neisporučivanja ili oštećenja robe.

ГРАЂАНИ СЕ ЖАЛЕ - ОСТАЈЕМО БЕЗ РОБЕ: Све популарнија онлајн куповина довела до проблема са поруџбинама које стижу на кућну адресу

Foto Shutterstock

Iako su teškoće u ovoj oblasti iste godinama, građani još nisu dobro upoznati sa svojim pravima.

Potrošači koji su preko interneta pazarili proizvode imaju pravo da raskinu ugovor ako rok za isporuku nije ispoštovan, a trgovac je u obavezi da vrati novac u periodu od tri dana. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je skok onlajn kupovine tokom pandemije doveo do preopterećenosti kurirskih službi.

- Zakonski rok za isporuku je 30 dana, osim ako nije drugačije dogovoreno - objašnjava Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

- Ukoliko ga trgovac ne ispoštuje, ugovor se raskida, osim ako kupac ne ostavi dodatni rok za ispunjenje obaveze. Ako trgovac ni tada ne obavi dostavu, ugovor se automatski raskida.

Ukoliko potrošači ne žele da ostavljaju dodatni rok za isporuku, onda moraju pisanim ili elektronskim putem da obaveste prodavca da je ugovor o prodaji raskinut zbog nepoštovanja roka isporuke prema Zakonu o zaštiti potrošača. Mogu da ostave i broj računa na koji žele da im se uplati novac, kako bi se procedure oko povraćaja olakšale i ubrzale. Ako prodavac ne vraća novac u zakonskom roku do tri dana ili kupac ne može da stupi u kontakt sa njim, onda o svemu treba da obavesti inspekciju.

Kupci treba da vode računa i da li robu dostavlja trgovac ili kurirska služba, jer se u zavisnosti od toga razlikuju i njihova prava. Ukoliko isporuku obavlja služba dostave kompanije od koje je proizvod kupljen, potrošač ima pravo da u prisustvu dostavljača otvori paket, proveri šta je dobio i najbolje je da na licu mesta prijavi svaki nedostatak. Ima pravo i da odbije da primi proizvod ukoliko uoči vidljivo oštećenje.

- U situaciji kada kurirska služba koju je angažovao trgovac dostavlja robu, potrošač nema mogućnosti da napravi takav uvid - ističe Alfirović.

- Tada kupac, ako ambalaža nije oštećena spolja, mora da potpiše da je robu primio u ispravnom stanju. Tek onda može da otvori paket i ako vidi da ima nekih nedostataka, u roku od 24 sata, treba da uloži prigovor i kurirskoj službi i trgovcu. Taj rok je izmišljen i zloupotrebljava se, jer prema Zakonu o obligacionim odnosima rok je osam dana da se proizvod pregleda, i da se o vidljivdim nedostacima obavesti trgovac.

DUPLIRAN BROJ

BROJ onlajn kupovina u Srbiji lane je iznosio 14,3 miliona, što je duplo više nego 2019, kada ih je bilo sedam miliona. Najveći rast imale su onlajn prodavnice koje su prodavale sportsku opremu i rekvizite, zatim e-trgovci tehnike i malih kućnih aparata, hrane, kao i servisi za dostavu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

ALTA banka donirala paketiće za dečje osmehe: Mališani iz Sremčice i Dečjeg sela uživali u iznenađenju i druženju