NE VOZITE BRZO DA VAM LEPOTA NE PROMAKNE! "Novosti" u patroli sa neimarima koji grade Moravski koridor, prvi digitalni auto-put u Srbiji
ŠTA vas očekuje na prvih 27 od 112,4 kilometra budućeg Moravskog koridora, koji je sa 2.900 radnika, 1.027 jedinica mehanizacije i 153 transportna sredstva najveće gradilište u jugogistočnoj Evropi, otkrivaju "Novosti" u patroli sa neimarima.
Naša ekipa uverila se da je na terenu skoro 16 potpuno dovršenih kilometara prvog digitalnog auto-puta Pojate-Preljina, koji će kroz srce Srbije spojiti Rasinski, Raški i Moravički okrug i sedam gradova i opština (Ćićevac, Varvarin, Kruševac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo i Čačak), kao i Koridor 10 na istoku sa Koridorom 11 na zapadu.
Ukoliko dolazite iz pravca Beograda, skrenućete kod Pojata i već na prvom kilometru auto-puta očekuje vas most. I to će biti samo jedan od čak 10 mostova, koliko ih ima do lokacije Koševi kod Kruševca, koji prelazi preko tri reke: Zapadna i Južna Morava, reka Rasina. Zemljani radovi na prvoj od tri deonice Moravskog koridora završeni su blizu 90 odsto od zacrtanog plana. A samo za te radove bilo je potrebno ugraditi čak tri miliona kubika materijala!
- Izvode se i zemljani radovi na odbrambenom nasipu u zoni Kruševca, čija je dužina 8,1 km i gde je stepen izvedenosti - 70 odsto, pri čemu je interesantan podatak da je tu potrebno ugraditi čak 435.000 kubnih metara materijala - napominje za "Novosti" Leonid Vuković, šef projekta Moravskog koridora i naš vodič kroz prve završene kilometre. - Na ovoj deonici je, pored izgradnje 10 mostova, predviđeno i podizanje osam nadvožnjaka i jednog podvožnjaka, a u toku su radovi na 17 objekata.
Na svakom kilometru zatičemo neimare konzorcijuma "Behtel-Enka", kome je poveren krucijalan infrastrukturni projekat. Majstore nalazimo u raznovrsnim poslovima: radovima na zatvorenom i otvorenom sistemu odvodnjavanja, na zaštiti trupa auto-puta od poplava, na izmeštanju i osiguravanju komunalne infrastrukture, izradi temelja za objekte koji će služiti za napajanje električnom energijom. Rade na stubovima za izmenjivu saobraćajnu signalizaciju, a deo majstora zadužen je za "digitalizaciju" auto-puta, kako bi svaki putnik mogao da, osim besplatnog interneta, dobije svaku važnu informaciju o stanju na putu.
Samo dva kilometra dalje nailazimo na denivelisanu raskrsnicu Ćićevac, jednu od 11 na celom koridoru. Ona mogućava direktnu vezu sa državnim putem drugog A reda br.1, a pored Ćićevca, povezuje i Varvarin. Tu su skoro svi radovi pri kraju i graditelji se pripremaju za asfaltiranje. Ukoliko želite da "siđete" sa Moravskog koridora, prvu narednu šansu imate na raskrsnici Kruševac-istok, na 20. kilometru auto-puta, kao i 1,5 kilometar dalje, na raskrsnici Kruševac-zapad.
Zapadna Morava, izlistala priroda i potpuna neobičnost:tirkizna veštačka jezera nastala usled ilegalnog iskopavanja šljunka očekuju vas u međuvremenu. Ravničarska, ali vrlo dinamična trasa tokom koje će zbog atraktivnog pogleda biti bolje da ste na mestu putnika, a ne vozača, prati vas sve do 13. kilometra i najdužeg mosta na prvoj deonici koji natkriljuje Zapadnu Moravu: dužine 596 metara, sa 16 raspona. U tom trenutku, sa leve, prelazite na desnu stranu Zapadne Morave i te obale držaćete se i u narednih 13 kilometara.
- Stepen izvedenih radova na mostu iznosi 90 odsto i trenutno se izvode radovi koji prethode hidroizolaciji na revizionim stazama i ugradnji, postavljanju ivičnjaka - precizira sagovornik "Novosti". - Uopšte, pored izazova koji se odnosi na opsežne aktivnosti na eksproprijaciji trasa auto-puta, delova zemljišta za regulaciju Zapadne Morave za pozajmišta i odlagališta materijala, obimne geoistražne radove, topografsko snimanje terena i na kraju priprema same tehničke dokumentacije, ishodovanje dozvola odgovarajućih da bi došli u fazu izvođenja, možda najveći izazov bio je usklađivanje tehničkih rešenja auto-puta sa hidrotehničkim uređenjem Zapadne Morave.
Sa najdužeg mosta prve deonice Moravskog koridora vidi se jasno državni put Kruševac-Kraljevo, kao i kružni tok dobro poznat putnicima koji putuju ka Pomoravlju ili Kopaoniku. I to nije jedina tačka gde će se skoro "dodirivati" državni put prvog B reda br. 23 sa auto-putem Pojate-Preljina. Ukoliko već sutra krenete državnim putem, Moravski koridor možete videti i kod Stalaća i kasnije od sela Makrešane na teritoriji Kruševca. S obe strane puta sve do prvog izlaska za Kruševac nailazimo na neimare, kamione, transportna sredstva koja prevoze materijal.
Ukoliko prikočite i otvorite prozor auta, čućete uglavnom engleski jezik. Više od 1.000 stranih radnika radi na izgradnji auto-puta i svi se osećaju kao kod kuće. To nam poručuju i na poslednjem mostu prve deonice, koji je sa 96 metara jedan od manjih i praktično vas uvodi na poslednji kilometar prve deonice Moravskog koridora.
- Bio je nešto jednostavniji za izgradnju, koristili smo grede od 30 metara, koje se montiraju sa dva krana, a blizina glavnog puta obavezivala nas je da fokusirano pratimo saobraćaj - predočava za "Novosti" Edin Lubura, inženjer zadužen za stručni nadzor na izgradnji mostova. - Najzahtevniji most bio je onaj koji smo prošli na 16. kilometru, pre svega usled postojanja dve krivine: potrebno je bilo da se zadovolji crtež i inženjerski proračuni, centrifugalna i centripetalna sila.
Nadomak Kruševca, Lubura nam otkriva šta će biti glavna lepota Moravskog koridora, koji će, uprkos nedostatku visinskih razlika, biti verovatno najzanimljiviji u Srbiji: 78 mostova, značajne promene okruženja i priroda kroz koju prolazite. I posle prvih 27 kilometara sagledavamo i osnovni nedostatak budućeg auto-puta: stizaće se brzo. Od Pojata do Čačka putovaćete bar dva sata kraće nego danas, a za nešto više od 70 minuta, pri brzini od 130 kilometara na čas, sva lepota Srbije će vam - promaći.
ŠTA SE DEŠAVA OD KRALjEVA DO ČAČKA
NA deonici 2, od Koševa do Adrana, trenutno se radi na dva mosta preko Zapadne Morave (na 29. i 48. kilometru), radovi na 7,5 km trase (raščišćavanje terena, izgradnja nasipa). Radovi na toj deonici počeli su u decembru 2021. godine, dok su radovi na deonici 3, od Kraljeva do Preljine, počeli u maju iste godine i tu je otvorena trasa u dužini od 27 kilometara. Radi se i na izgradnji 22 objekta, završeno je oko 25 odsto zemljanih radova, a uporedo se radi na zaštiti komunalnih instalacija i trupa budućeg auto-puta.
KAKO SE REGULIŠE ZAPADNA MORAVA?
MORAVSKI koridor je celom svojom dužinom praktično u dolini Zapadne Morave, koja je u prošlosti plavila i ostavljala značajne posledice po ljude, objekte, imanja. Tehnička regulacija ove reke kroz projekat podrazumeva izgradnju: 60 km hidrotehničkih objekata, 23 km potpuno novog korita, 12 km regulacije postojećeg, 4 km jednostrane obaloutvrde i čak 22 km rekonstrukcije postojećih i izgradnje novih odbrambenih nasipa.
INTERNET BESPLATAN, VOZAČIMA STIŽU OBAVEŠTENjA
DIGITALNI auto-put predviđa sistem u kome će svi digitalni uređaji na trasi biti međusobno povezani radi ostvarivanja brze i pouzdane razmene informacija, a sve sa krajnjim ciljem omogućavanja bezbednog i komfornog korišćenja auto-puta.
- Tako će budući korisnici biti u prilici da besplatno koriste bežični internet, razne vrste sadržaja na odmorištima i parkiralištima, a ono što je najznačajnije na izmenjivoj saobraćajnoj signalizaciji dobijaće informacije i upozorenja o eventualnim problemima na samom auto-putu i o situaciji u saobraćaju - objašnjava za "Novosti" Leonid Vuković. - Digitalizacija se radi po deonicama, to su tzv. završni radovi u okviru radova na izgradnji. Izgradiće se kablovska kanalizacija, kroz koju će proći optički kablovi i povezati sve ove digitalne uređaje, metro-stanice, brojače saobraćaja, naplatne stanice, stanice za bežični internet, svi oni će biti povezani u jednu celinu.
VALERIJ ZALUŽNI DAO PROGNOZU: Evo kada će ruska vojska da probije ukrajinski front
NOVI tehnološki napredak tokom ratnog vremena sprečiće ozbiljnije probijanje fronta duž ukrajinsko-ruske granice do oko 2027. godine, izjavio je Valerij Zalužni, bivši vrhovni komandant Ukrajine i sadašnji ambasador u Ujedinjenom Kraljevstvu, za „Ukrajinsku pravdu“ u intervjuu objavljenom 23. novembra.
23. 11. 2024. u 18:55
BRITANCI OBJAVILI ZASTRAŠUJUĆU MAPU: "Orešnik" može da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta (MAPA)
BRITANSKI list "Dejli mejl" ocenio je da bi balistička raketa "orešnik" mogla da stigne do bilo kog evropskog grada za manje od 20 minuta.
23. 11. 2024. u 15:58
POTPREDSEDNIK SAD UMRO TOKOM ODNOSA: Bio sa 50 godina mlađom ljubavnicom, Bela kuća nije znala kako da saopšti vest o smrti
BIO JE to 27. januar 1979. godine. U 1 ujutro, portparol porodice Nelsona Rokfelera objavio je zvaničnu izjavu za štampu. Bivši potpredsednik preminuo je U 71 godini života ranije te večeri.
22. 11. 2024. u 18:36
Komentari (3)