KAMIONE I AUTOBUSE NEMA KO DA VOZI: Srbiji fali profesionalnih 12.000 vozača

S. BULATOVIĆ

18. 05. 2022. u 14:00

GODINAMA Srbija kuburi sa manjkom vozača i situacija i dalje nije ništa bolja.

КАМИОНЕ И АУТОБУСЕ НЕМА КО ДА ВОЗИ: Србији фали професионалних 12.000 возача

Foto: Tanjug

Procenjuje se da nedostaje najmanje 12.000 profesionalaca koji bi upravljali kamionima i autobusima. Najpre su problem bile plate, a sada kada su one nešto veće, previsoka je cena ulaska među profesionalce. Obuka i ispiti za "C" i "Ce" kategoriju košta oko 300.000 dinara.

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja trebalo je da obezbede da za volan sedaju nešto mlađi kandidati i pod lakšim uslovima. Izmene propisa zapele su na nekim drugim temama, pa ni uslovi za nove vozače nisu olakšani.

- Prema procenama predstavnika poslodavaca u Srbiji danas nedostaje oko 12.000 profesionalih vozača, 8.000 u drumskom teretnom transportu, sa "C" i "Ce" kategorijom i oko 4.000 vozača u sektoru autobuskih prevoznika, sa "D" i "De" kategorijom - kaže Goran Aleksić, generalni direktor "Srbijatransporta". - Ovo stvara sve veći problem za poslodavce u drumskom transportu i korisnike usluga u Srbiji, zbog čega je podsticanje edukacije radi povećanja njihovog broja izuzetno važno. Nikakve mere nisu preduzete, naše ministarstvo ništa nije uradilo. Imamo ozbiljan problem i on sve više raste. Transport je živa kucavica i mora uvek da funkcioniše. U tih 12.000 koji nedostaju su i oni koji rade, ali ne zadovoljavaju kriterijume. Nisu dobri vozači. Ima ljudi koji su otpušteni zbog nepoštovanja zakona, a primi ga druga firma.

I NEMCI NAM POMAŽU U OBUCI

NEMAČKA agencija za saradnju GIZ pokrenula je 2020. godine program "Od početnika do profesionalnog vozača". Uložili su 150.000 evra u obuku vozača. U toku 2021. broj profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom (Stručna profesionalna kompetencija profesionalnih vozača) povećan je za 238, između ostalog zahvaljujući i ovom programu. Učestvuju pripadnici ranjivih kategorija - žene, povratnici, socijalno ugroženi…

U udruženju prevoznika napominju da poslodavci porezima pune budžet, iz kog se finansira i školstvo. S druge strane, trebalo bi opet da plate ispite i obuke.

- Obuka sa ispitima košta oko 300.000 dinara - dodaje Aleksić. - To je mnogo skupo. Nije prihvatljivo. Država mora da obezbedi subvencije ili promeni sistem. Neki model mora da se nađe. Profesionalna kompetencija je na visokom nivou, samo mora da se nađe način da država pomogne transportnoj privredi oko obuke novih vozača. Problem je veoma veliki, a transport u svim uslovima mora da funkcioniše, da je efikasan i na raspolaganju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)

IZMEĐU TOPLOG MORA I SVEŽE PLANINE: U borovoj šumi, ušuškao se Kemer, a u Kemeru odličan hotel