SRBIJA IMA POTENCIJAL ZA ZANIMANJA BUDUĆNOSTI: Tranzicija na električna vozila u auto-industriji donosi promene i na tržištu rada
EKSPONENCIJALNI rast prodaje električnih vozila (EV) transformiše automobilski sektor brže nego što se trenutno predviđa, a ovi četvorotočkaši će dominirati do kraja decenije.
Njihova prodaja na globalnom nivou će se povećati šest puta do 2030. godine, a njihov tržišni udeo će se kretati od 62 do 86 procenata. Ovo se ističe u analizi američkog istraživačkog centra za zaštitu životne sredine Rocky Mountain Institute (RMI) objavljenoj u septembru.
Slična predviđanja o rastu prodaje ima i konsultantska kompanija Boston Consulting Group (BCG), koja ističe da će do 2035. godine, ukupan udeo prodatih e-vozila dostići gotovo 80 odsto ukupnog broja prodatih putničkih automobila. Procenjuje se da će uz Kinu, Evropa biti deo sveta u kome se očekuje najveći porast broja EV, pogotovo jer se radi na daljem snižavanju njihovih cena kako bi postala pristupačna i dostupna najširoj populaciji.
RMI očekuje da će se troškovi proizvodnje baterija prepoloviti u ovoj deceniji, a to će uticati da električna vozila budu jeftinija i da koštaju isto kao automobili na dizel ili benzin. Ova "prelomna tačka" izjednačavanja cene, kako se navodi, očekuje se već 2024. godine u Evropi, 2025. u Kini, 2026. u SAD i 2027. u Indiji.
Tranzicija na električna vozila utiče i na restrukturiranje tržišta rada u auto-industriji donoseći velike promene. Napuštanje proizvodnje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem znači i da se menja profil radnika koji će u skoroj budućnosti biti potrebni auto- industriji. Ove promene donekle izazivaju bojazan u Evropi, budući da evropska auto-industrija zapošljava veliki broj ljudi. Analize pokazuju da će ovaj sektor morati znatno da izmeni radne profile u odnosu na sadašnju situaciju, pa se tako u istraživanju Boston Consulting Group navodi da će samo Nemačka prelaskom na proizvodnju elektrifikovanih vozila morati da prekvalifikuje najmanje 2,4 miliona radnika koji su trenutno zaposleni u auto-kompanijama.
Sa sličnom situacijom suočili su se i radnici u kragujevačkom "Fijatu", koji od januara 2021. godine posluje u okviru koncerna "Stelantis", a čine ga "Fijat Krajsler automobili" i PSA grupa. Fabrika u Kragujevcu se priprema za početak proizvodnje nove generacije automobila na električni pogon, a prva vozila će, kako je najavljeno, izaći sledeće godine. Zbog toga je bilo potrebno da se radnici obuče za novi proizvodni proces, a to su postigli radeći na električnim modelima u "Fijatovim" pogonima u Slovačkoj i Poljskoj.
Direktor kompanije "Stelantis" Karlos Tavares, istakao je da će se ovo električno vozilo prodavati na svim kontinentima, a, osim u Srbiji, proizvodiće se i u Brazilu i Maroku.
- Ovo će biti prva fabrika serijskih električnih vozila na Balkanu, a za veći deo automobila osposobljeni su radnici iz Kragujevca koji su bili na obuci - istakao je Tavares.
- Tako da 2024. izlaze prve "pande" iz fabrike u Šumadiji.
U izveštaju Međunarodne agencije za energetiku ističe se da povećana potražnja za električnim vozilima pokreće potražnju za baterijama i srodnim kritičnim mineralima.
Potražnja za automobilskim litijum-jonskim baterijama, kako se dodaje, porasla je za oko 65 odsto u 2022. u odnosu 2021. godinu, prvenstveno kao rezultat rasta prodaje električnih putničkih automobila.
U auto-industriji budućnosti, kao i svim aktivnostima koje je podržavaju, uključujući i proizvodni lanac baterija, biće potrebni kvalifikovani kadrovi širokih profila, a potencijal za takva zanimanja postoji i u našoj zemlji. Srbija već ima fabriku "Eleven Es" u Subotici koja je u aprilu ove godine prva započela proizvodnju litijum-gvozdeno-fosfatnih (LFP) baterija u Evropi. Kako je saopštila kompanija, ovaj pogon u Subotici izgrađen je po najvišim svetskim ekološkim standardima, a čitavo poslovanje u potpunosti je usaglašeno sa zelenom agendom i regulativom EU.
- Predviđanja pokazuju da će tržište LFP ćelija doživeti značajan rast u narednim godinama, a samo u poslednje dve globalna prodaja porasla je više od devet puta - kažu u kompaniji.
- S obzirom na to da su kineske kompanije trenutno većinski proizvođači LFP baterija, širenje industrije u Evropi biće ključno za revoluciju baterija na tržištu EU.
Podsetimo i da je slovačka kompanija "Inobat", krajem septembra ove godine, objavila da je Ćupriju odabrala kao lokaciju za svoju giga- fabriku za proizvodnju i reciklažu baterija. Tim povodom potpisan je Memorandum o razumevanju sa Ministarstvom privrede Srbije i ovom opštinom u Pomoravskom okrugu. "Inobat" je objavio da se radi o fabrici baterija za električna vozila ukupnog kapaciteta od 32 gigavat-sata, koja bi trebalo da bude otvorena 2025. godine sa početnim kapacitetom od četiri gigavata.
"Inobat" posluje u oblasti inovativnog istraživanja i razvoja baterija za električna vozila i deo je šire "Inobat grupacije" sa sedištem u Slovačkoj koja poseduje pogone u Slovačkoj i objekte u razvoju u Španiji i SAD.
Svake godine 40.000 novih radnih mesta
TRANZICIJA automobilske industrije ka elektrifikaciji izazvaće ogromne strukturne promene po pitanju radnih mesta, pokazuje studija koju je sprovela Boston Consulting Group.
Promene u proizvodnji će izmeniti i zahteve za veštinama i distribuciju radne snage. U deceniji pred nama direktno zapošljavanje u proizvođačima automobila i dobavljačima fokusiranim na motore sa unutrašnjim sagorevanjem će se smanjiti za pet odsto, dok će se radna snaga u industrijama koje se oslanjaju na električna vozila povećati za 34 procenta.
Pored ovog velikog transfera iz osnovne automobilske industrije u susedne industrije, u Evropi će se svake godine otvarati dodatnih 40.000 radnih mesta u građevinarstvu i na radovima za prilagođavanje infrastrukture za proizvodnju i distribuciju energije potrebne za elektrifikaciju.
Sa e-industrijom stižu i velike plate
INDUSTRIJA e-mobilnosti sa sobom donosi zahtev za visokokvalifikovanim obrazovnim profilima koji shodno tome mogu da računaju na dobra primanja i na sticanje znanja koja će biti primenjiva ne samo u našoj zemlji, već i u kompletnoj auto-industriji. U tom lancu, koji počinje obezbeđivanjem kritičnih minerala, a obuhvata proizvodnju baterija i električnih vozila, kao i infrastrukturu za e-mobilnost, među traženim obrazovnim profilima će biti: tehničari i inženjeri za proizvodnju baterija, radnici na montaži električnog pogona, dizajneri i inženjeri električnih vozila, istraživači tehnologije baterija, programeri za EV sisteme, specijalisti za elektromotore, hemijski inženjeri, tehnolozi u proizvodnji baterija, rudarski inženjeri, inženjeri automatike, instalateri stanica za punjenje i tehničari za održavanje, inženjeri logistike, građevinski inženjeri.
M-23-50-4350
PRED NAMA SU TRI VELIKA PRAZNIKA U NIZU: Sutra je Krstovdan - ove običaje bi trebalo da ispoštujete
SRPSKA pravoslavna crkva (SPC) sutra slavi Krstovdan, kao uspomenu na prve hrišćane koji su primili veru na samom početku hrišćanske propovedi. Potom sledi Bogojavljenje, pa Jovanjdan.
17. 01. 2025. u 15:55
"LjUDI ĆE UMRETI" Vatrogasci nedeljama pre užasa u Los Anđelesu upozoravali na najgori scenario
MANjE od mesec dana pre nego što su požari zahvatili Los Anđeles, grupa iskusnih vatrogasaca okupila se na Gradskom veću kako bi tražili veća sredstva.
15. 01. 2025. u 14:03
FIJASKO U SAD: Testirali NAJMOĆNIJU raketu, letelici ispao deo - RASPALA se (VIDEO)
Izvršni direktor kompanije Ilon Mask na platformi Iks je objasnio da je preliminarna analiza ukazala na curenje goriva koje je uzrokovalo povećanje pritiska iznad zida motora.
17. 01. 2025. u 14:48
Komentari (1)