SRBIJA IMA POTENCIJAL ZA ZANIMANJA BUDUĆNOSTI: Tranzicija na električna vozila u auto-industriji donosi promene i na tržištu rada

Emina Grčić

12. 12. 2023. u 16:00

EKSPONENCIJAL­NI rast prodaje električnih vozila (EV) transformiše au­tomobilski sektor br­že nego što se trenutno predviđa, a ovi četvoro­točkaši će dominirati do kraja decenije.

СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада

Foto Shutterstock

Njiho­va prodaja na globalnom nivou će se povećati šest puta do 2030. godi­ne, a njihov tržišni udeo će se kretati od 62 do 86 procenata. Ovo se isti­če u analizi američkog istraživačkog centra za zaštitu životne sredine Rocky Mountain Institute (RMI) objavljenoj u sep­tembru.

Slična predviđanja o rastu prodaje ima i kon­sultantska kompanija Boston Consulting Group (BCG), koja ističe da će do 2035. godine, ukupan udeo prodatih e-vozila dostići gotovo 80 odsto ukupnog broja prodatih putničkih automobila. Procenjuje se da će uz Kinu, Evropa biti deo sveta u kome se očekuje najveći porast broja EV, pogotovo jer se radi na daljem snižavanju njiho­vih cena kako bi postala pristupačna i dostupna najširoj populaciji.

RMI očekuje da će se troškovi proizvodnje baterija prepoloviti u ovoj deceniji, a to će uticati da električna vozila budu jeftinija i da koštaju isto kao au­tomobili na dizel ili benzin. Ova "prelomna tačka" izjednačavanja ce­ne, kako se navodi, oče­kuje se već 2024. godine u Evropi, 2025. u Kini, 2026. u SAD i 2027. u In­diji.

Tranzicija na elek­trična vozila utiče i na restrukturiranje tr­žišta rada u auto-industriji donoseći velike promene. Napuštanje proizvodnje vozila sa mo­torima sa unutrašnjim sagorevanjem znači i da se menja profil radnika koji će u skoroj budućno­sti biti potrebni auto- industriji. Ove promene donekle izazivaju boja­zan u Evropi, budući da evropska auto-industrija zapošljava veliki broj ljudi. Analize pokazuju da će ovaj sektor morati znatno da izmeni radne profile u odnosu na sa­dašnju situaciju, pa se tako u istraživanju Bo­ston Consulting Group na­vodi da će samo Nemačka prelaskom na proizvodnju elektrifikovanih vozila morati da pre­kvalifikuje najmanje 2,4 miliona radnika koji su trenutno zaposleni u au­to-kompanijama.

Sa sličnom situaci­jom suočili su se i rad­nici u kragujevačkom "Fijatu", koji od januara 2021. godine posluje u okviru koncerna "Ste­lantis", a čine ga "Fijat Krajsler automobili" i PSA grupa. Fabrika u Kragujevcu se priprema za početak proizvodnje nove generacije auto­mobila na električni pogon, a prva vozila će, kako je najavljeno, iza­ći sledeće godine. Zbog toga je bilo potrebno da se radnici obuče za no­vi proizvodni proces, a to su postigli radeći na električnim modelima u "Fijatovim" pogonima u Slovačkoj i Poljskoj.

Foto Shutterstock

Direktor kompanije "Stelantis" Karlos Ta­vares, istakao je da će se ovo električno vozilo prodavati na svim kon­tinentima, a, osim u Sr­biji, proizvodiće se i u Brazilu i Maroku.

- Ovo će biti pr­va fabrika serijskih električnih vozila na Balkanu, a za veći deo automobila osposobljeni su radnici iz Kragujevca koji su bili na obuci - is­takao je Tavares.

- Tako da 2024. izlaze prve "pande" iz fabrike u Šumadiji.

U izveštaju Među­narodne agencije za energetiku ističe se da povećana potražnja za električnim vozilima pokreće potražnju za baterijama i srodnim kritičnim mineralima.

Potražnja za automobil­skim litijum-jonskim baterijama, kako se doda­je, porasla je za oko 65 od­sto u 2022. u odnosu 2021. godinu, prvenstveno kao rezultat rasta prodaje električnih putničkih automobila.

U auto-industriji bu­dućnosti, kao i svim aktivnostima koje je podržavaju, uključujući i proizvodni lanac ba­terija, biće potrebni kvalifikovani kadrovi širokih profila, a potencijal za takva zani­manja postoji i u našoj zemlji. Srbija već ima fabriku "Eleven Es" u Subotici koja je u apri­lu ove godine prva zapo­čela proizvodnju liti­jum-gvozdeno-fosfatnih (LFP) baterija u Evro­pi. Kako je saopštila kompanija, ovaj pogon u Subotici izgrađen je po najvišim svetskim eko­loškim standardima, a čitavo poslovanje u potpunosti je usaglašeno sa zelenom agendom i regu­lativom EU.

- Predviđanja pokazuju da će tržište LFP će­lija doživeti značajan rast u narednim godinama, a samo u posled­nje dve globalna prodaja porasla je više od devet puta - kažu u kompani­ji.

- S obzirom na to da su kineske kompanije trenutno većinski pro­izvođači LFP baterija, širenje industrije u Evropi biće ključno za revoluciju baterija na tržištu EU.

Podsetimo i da je slo­vačka kompanija "Ino­bat", krajem septembra ove godine, objavila da je Ćupriju odabrala kao lokaciju za svoju giga- fabriku za proizvodnju i reciklažu baterija. Tim povodom potpisan je Me­morandum o razumevanju sa Ministarstvom pri­vrede Srbije i ovom op­štinom u Pomoravskom okrugu. "Inobat" je obja­vio da se radi o fabrici baterija za električna vozila ukupnog kapaci­teta od 32 gigavat-sata, koja bi trebalo da bude otvorena 2025. godine sa početnim kapacitetom od četiri gigavata.

"Inobat" posluje u oblasti inovativnog is­traživanja i razvoja bate­rija za električna vozila i deo je šire "Inobat grupacije" sa sedištem u Slovačkoj koja posedu­je pogone u Slovačkoj i objekte u razvoju u Špa­niji i SAD.

Svake godine 40.000 novih radnih mesta

TRANZICIJA automobilske industrije ka elektrifi­kaciji izazvaće ogromne strukturne promene po pi­tanju radnih mesta, pokazuje studija koju je sprovela Boston Consulting Group.

Promene u proizvodnji će iz­meniti i zahteve za veštinama i distribuciju radne snage. U deceniji pred nama direktno zapošljavanje u proizvođačima automobila i dobavljačima foku­siranim na motore sa unutrašnjim sagorevanjem će se smanjiti za pet odsto, dok će se radna snaga u in­dustrijama koje se oslanjaju na električna vozila po­većati za 34 procenta.

Pored ovog velikog transfera iz osnovne automobilske industrije u susedne indu­strije, u Evropi će se svake godine otvarati dodatnih 40.000 radnih mesta u građevinarstvu i na radovima za prilagođavanje infrastrukture za proizvodnju i distribuciju energije potrebne za elektrifikaciju.

Sa e-industrijom stižu i velike plate

INDUSTRIJA e-mobilnosti sa sobom donosi zahtev za viso­kokvalifikovanim obrazovnim profilima koji shodno tome mogu da računaju na dobra primanja i na sticanje zna­nja koja će biti primenjiva ne samo u našoj zemlji, već i u kompletnoj auto-industriji. U tom lancu, koji počinje obez­beđivanjem kritičnih minerala, a obuhvata proizvodnju baterija i električnih vozila, kao i infrastrukturu za e-mobilnost, među traženim obrazovnim profilima će biti: tehničari i inženjeri za proizvodnju baterija, radnici na montaži električnog pogona, dizajneri i inženjeri električnih vozila, istraživači tehnologije baterija, programeri za EV sisteme, specijalisti za elek­tromotore, hemijski inženjeri, tehnolozi u proizvodnji baterija, rudarski inženjeri, inženjeri automatike, in­stalateri stanica za punjenje i tehničari za održavanje, inženjeri logistike, građevinski inženjeri.

M-23-50-4350

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ZAŠTO RAT U UKRAJINI JOŠ TRAJE? Orban krivi Trampa: Nije dovoljno jak! Mađar okrenuo leđa američkom lideru?

ZAŠTO RAT U UKRAJINI JOŠ TRAJE? Orban krivi Trampa: "Nije dovoljno jak!" Mađar okrenuo leđa američkom lideru?

MAĐARSKI premijer Viktor Orban dosad je bio jedan od najvernijih evropskih saveznika Donalda Trampa, posebno kada je reč o ratu u Ukrajini i obećanjima o brzom postizanju mira. Ali tokom vikenda po prvi put javno je kritikovao američkog predsednika, poručivši da Tramp, barem zasad, nije pokazao dovoljno snage da uveri evropske lidere da zaustave rat.

06. 08. 2025. u 16:06

Komentari (1)

IZBACITE JE NAPOLJE! Kako je izgledao prvi sukob Šešelja sa blokaderima: Sve završeno za tren oka (VIDEO)