ELEKTRIČNI AUTOMOBILI GASE STRUJU: U Holandiji puca mreža zbog masovnog prelaska na e-vozila
PRITISAK Zapada da se ubrzano sprovede zelena tranzicija i smanji emisija gasova, doveo je razvijenu evropsku zemlju, koja predano sledi ekološku agendu, u paradoksalnu situaciju. Holandija je lider u uvođenju e-vozila, ali to nije pratilo povećanje kapaciteta električne mreže, pa se sada suočava sa stalnim prekidima u snabdevanju strujom. Domaći stručnjaci navode da u Srbiji razvoj e-mobilnosti nije u ekspanziji, i da naša zemlja još nije u takvoj situaciji, ali bi ubrzo mogla da se nađe. Zato treba na vreme da planira razvoj svoje distributivne i prenosne mreže.

Foto Shutterstock
Kako prenosi portal Brussels signal, sve veći prelazak na električnu energiju znači da su dalekovodi u Holandiji svakodnevno pod izuzetnim pritiskom. Strahuje se da bi sve veća potražnja mogla dovesti do toga da oko 1,5 miliona domaćinstava ima problem sa nestašicom struje.
Visokonaponska i niskonaponska mreža ne mogu da podnesu više od trenutne potrošnje što uzrokuje neprekidne nestanke električne energije u četiri glavna grada u zemlji - Utrehtu, Roterdamu, Amsterdamu i Hagu. Ovakvom rastu potrošnje struje doprinela je i politika podsticanja građana da gasne instalacije zamene električnim i toplotnim pumpama. Prema pisanju evropskih medija, ovo ne utiče samo na svakodnevni život, već i na planove za izgradnju novih zgrada. Čak 90 odsto građevinskih projekata je ugroženo zagušenjem mreže, jer operateri nisu u stanju da snabdevaju nove objekte strujom.
Kako za "Novosti" ocenjuje stručnjak za energetiku Miloš Zdravković, energetsku politiku u EU vode amateri, koji ne slušaju upozorenja stručnjaka.
- Zemlje koje su se obogatile na industriji uglja i čelika sada nastoje da celom svetu nametnu zelenu agendu, odnosno da svi kupuju njihove tehnologije za proizvodnju struje iz obnovljivih izvora, kao i baterije i električne automobile - kaže naš sagovornik. - Iza svega toga ne stoji želja za dobrobit čovečanstva. Zelena energija je zelena koliko su američki dolari zeleni.
On ocenjuje i da nepokolebljivost EU o elektrfikaciji voznog parka do 2035. godine nije više tako snažna. Vodeće evropske zemlje, kako dodaje, prolongiraju taj rok imajući u vidu probleme koje donosi masovni prelazak na e-automobile.
I Željko Marković, ekspert za energetiku, ukazuje da u Holandiji nisu dovoljno pratili upozorenje struke, ali da je EU prepoznala izazove u toj oblasti.
- Zelena tranzicija, koja se dešava zbog dekarbonizacije, mora da bude praćena razvojem prenosne i distributivne mreže - naglašava Marković. - Brzi punjači prave problem, jer da bi se baterije brzo napunile one angažuju veliku snagu i to dovodi do udara na elektromrežu. Zato je potrebno da se razvija njen kapacitet, odnosno da se grade novi vodovi i transformatorske stanice.
Projekcije su, kako dodaje, da bi do 2030. svaki drugi automobil trebalo da bude električni.
- Da li će tako brzo, za pet godina, moći da se razvije i električna mreža, čisto sumnjam, ali neke zemlje će možda uspeti u tome - smatra Marković. - Srbija još nije u toj situaciji sa rastom broja e-automobila, ali može da se desi da se vrlo brzo nađe i zato treba na vreme da planira razvoj svoje distributivne i prenosne mreže.
Holandski mrežni operater je upozorio vladu da bi za sprečavanje nestašica struje bilo potrebno da se ugradi više od 54.000 električnih transformatora i više od 100.000 kilometara novih instalacija, što je u kratkom roku nemoguće, pored toga što to neće dugoročno rešiti situaciju kada na putevima bude još više e-vozila.
Prema pisanju portala France 24, krajem prošle godine, na teritoriji Holandije ima 145.000 javnih punjača, što je jedina trećina svih punjača u EU. Zemlja lala ima oko 450.000 električnih i elektrifikovanih automobila, a nema nameru da usporava ovaj trend.
UVODE PETOČASOVNU ZABRANU
U HOLANDIJI je u traženju brzog rešenja problema njihov operater mreže pozvao menadžere stanica za punjenje e-automobila da davanje ove usluge obustave u periodu između 16 i 21.00. Tada većina vlasnika puni svoje četvorotočkaše vraćajući s posla. Rečeno je da to ne treba raditi u to vreme najvećeg opterećenja, tzv. vršnih sati, jer tada mreža puca po šavovima. Razmatra se i mogućnost povećanja cene punjenja kako bi se korisnici odvratili, kao i zabrani ulaska električnih vozila u gradska središta.

DRŽAVA ODREDILA OGROMAN POREZ ZA KUĆU ŽELjKA MITROVIĆA: Evo koliko mora da plaća
DRŽAVA je odredila ogroman porez za kuću Željka Mitrovića.
01. 04. 2025. u 14:12

PROCURIO POVERLjIVI DOKUMENT IZ PENTAGONA: Evropa nek se brani sama u slučaju ruskog napada, druga država je glavna pretnja
SUPROSTAVLjANjE ruskoj agresiji, nekada jedna od ključnih tačaka Nacionalne odbrambene strategije iz 2022. godine tokom administracije Džozefa Bajdena, tri godine kasnije više nije među najvažnijim prioritetima Sjedinjenih Američkih Država.
01. 04. 2025. u 12:17

JEDAN RAKIJA, A DRUGI... Nećete verovati KAKO se zovu psi novog ambasadora SAD u Srbiji Marka Brnovića
MARK Brnović je uvek ponosno isticao svoje poreklo, uostalom ćerke mu se zovu - Milena i Sofija.
31. 03. 2025. u 19:31
Komentari (0)