NEKI POLOVNJACI NEMAJU ČAK NI VAZDUŠNI JASTUK: Skoro polovina korišćenih vozila koja se uvozi u Srbiju je starih standarda evro 3 i evro 4

E. B. Talijan

19. 08. 2024. u 11:04

POLOVNjACI sa evro 3 i evro 4 motorom čine skoro polovinu vozila koja su na naše tržište stigla u prvih šest meseci ove godine. Uvoz ovih automobila, koji su nebezbedni i ekološki neprihvatljivi, zabranjen je u svim zemljama regiona i Evrope. Mada je Vlada Srbije od novembra 2022. najavljivala da će ovo biti urađeno i kod nas od 1. janura ove godine, to više niko od nadležnih ne pominje.

НЕКИ ПОЛОВЊАЦИ НЕМАЈУ ЧАК НИ ВАЗДУШНИ ЈАСТУК: Скоро половина коришћених возила која се увози у Србију је старих стандарда евро 3 и евро 4

Foto Z. Jovanović

Kako za "Novosti" kaže Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije, očekivalo se da će se smanjiti uvoz vozila standarda evro 3 i 4 kada su Evropljani najavili zabranu izvoza delova za te stare modele međutim, to do sada nije imalo nikakvog uticaja.

- Polovina tih vozila nema DPF filtere za prečišćavanje vazduha - navodi Živković. - Primećeno je da neka nemaju ni vazdušne jastuke, znači da su bila havarisana. Ali naš narod nema para i jasno je zašto ih kupuje. Pitanje je koliko će takva vozila da potraju, verovatno do prvog velikog kvara. Ne vodi se računa ni o bezbednosti, da li su istrošeni upravljački i kočioni mehanizmi. Niko nije protiv uvoza polovnih automobila, samo mora da se uvede red i da se zabrani uvoz vozila koja su veliki zagađivači i mesto im je na otpadu po godinama.

Evro 3, kako dodaje, kod nas se na placevima prodaje od 2.000 do 2.500 evra, a evro 4 uglavnom od 3.000 do 5.000 evra.

Prema podacima kojima raspolaže Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, u prvih šest meseci uvezeno je 65.275 korišćenih automobila, a od toga 29.618 sa evro 3 i 4 motorom. Tako su u tom periodu na naše tržište stigla 6.273 polovnjaka čiji motori ispunjavaju tek evro 3 standard, što je 9,61 odsto. Uvezeno je 23.345 vozila sa evro 4 motorom ili 35,76 procenata. Vozila standarda evro 5 u ukupnom uvozu polovnjaka čine 29,90 odsto, odnosno 19.514 jedinica. Sa evro 6 motorom u Srbiju su do 1. jula stigla 16.143 korišćena vozila, što čini 24,73 procenta.

Kada se pogleda starost ovih vozila, slika uvoza polovnjaka je još sumornija. Samo 3.826 tih vozila koja su prvi put registrovana u ovom periodu su mlađa od pet godina. Do deset godina starosti uvezeno je svega 18.818 vozila, što znači da je u Srbiju u prvom polugodištu uvezeno čak 46.457 polovnih vozila starijih od deset godina. Inače, tokom cele 2023. godine ukupno je uvezeno 131.905 polovnjaka.

Prema Živkovićevim rečima, uvoz evro 3 je smanjen na ispod 10 odsto, jer ih nema više na tržištu u ponudi.

- Udeo evro 5 i 6 u ukupnom uvozu polovnjaka raste, zato što su nova vozila skupa - ocenjuje naš sagovornik. - Oni koji su planirali kupovinu automobila iz salona zbog visokih cena odlučuju se za četvorotočkaša starog od četiri do pet godina, a ostali novac ulažu u održavanje.

On navodi i da svuda u svetu pada prodaja dizel-vozila, a da samo kod nas raste. Razlozi su kako dodaje, i cena i činjenica da mogu da pređu mnogo kilometara.

- Vozači treba da budu oprezni prilikom kupovine kada je u pitanju pređena kilometraža, jer ima mnogo prevara, ta stavka se fingira - kaže Živković. - Obavezno treba da provere, to je sada jednostavno, postoje specijalizovani portali, može se uraditi i u boljim servisima, kao i u centru za motorna vozila AMSS.

On ukazuje i da polako raste uvoz i polovnih električnih vozila i ističe da je to značajno i za prodaju novih e-automobila.

- To je način da se ljudi uvere da su baterije dugotrajne i da mogu da pređu mnogo kilometara - objašnjava Živković. - Mogu da provere kako se ponaša takvo vozilo koje je staro četiri ili pet godina, i prema informacijama koje dobijamo, zasada nema pritužbi.

Što se tiče novih automobila, u Srbiji je u prvih šest meseci porasla prodaja putničkih i lakih komercijalnih vozila za 21,18 odsto u odnosu na isti period lane. Prodato je ukupno 18.256 tih automobila što je za 3.191 više nego u 2023. U istom periodu, samo putničkih četvorotočkaša je kupljeno 15.158.

Voziće se oldtajmeri?

ZA šest godina vozila sa evro 3 motorom mogla bi da dobiju status oldtajmera. To je motorno ili priključno vozilo koje je proizvedno pre 30 ili više godina. Imajući u vidu da je proizvodnja automobila standarda evro 3 počela 2000. godine, moglo bi se postaviti pitanje koliko će oldtajmera biti u našem voznom parku 2030.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

FILIPO: Moramo da napustimo NATO