OVO SU NOVA PRAVILA ZA VOZAČE: Bez ovoga više nećete smeti da vozite, a evo od kada počinje da se primenjuje

Bojan Milić

03. 05. 2025. u 18:34

OD januara 2026. godine, svi novi automobili koji se prodaju u Evropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije.

ОВО СУ НОВА ПРАВИЛА ЗА ВОЗАЧЕ: Без овога више нећете смети да возите, а ево од када почиње да се примењује

Foto freepik.com


To se odnosi, recimo, na sirene, brisače, svetla za opasnost i kontrolu klime, a sve to ukoliko žele da dobiju maksimalnu ocenu od pet zvezdica za bezbednost od strane Euro NCAP-a, saopštila je ova organizacija.

Odluka je doneta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača usled korišćenja kompleksnih ekrana osetljivih na dodir, koji dominiraju u savremenim automobilima. Stručnjaci upozoravaju da dodirni interfejsi mogu vozaču odvući pažnju čak i do 40 sekundi – dovoljno da vozilo pređe više od jednog kilometra bez potpune kontrole.

EXTRA BET - KVOTA DO 500 NA JEDNOM MEČU

Testovi pokazuju prednost fizičkih komandi

Studija švedske kompanije Vi Bilägare uporedila je 11 modernih automobila sa ekranima osetljivim na dodir i jedan stariji model – Volvo V70 iz 2005. godine. Rezultat: dok su osnovne funkcije u starom Volvou aktivirane za svega 10 sekundi, savremeni modeli zahtevaju u proseku 24,7 sekundi – a u najgorem slučaju (MG Marvel R) čak 44,9 sekundi.

Auto-industrija priznaje greške

Mnogi proizvođači već reaguju. Šef dizajna Hyundaija, Sangjup Li, izjavio je da kompanija zadržava fizičke tastere iz bezbednosnih razloga, jer su jednostavniji za upotrebu u vožnji. Volkswagen je već vratio fizičke komande na volan novog Tiguana, dok Tesla uvodi dodatak treće strane – Ctrl-Bar, sa fizičkim tasterima za upravljanje klimom.

EXTRA BET - KVOTA DO 500 NA JEDNOM MEČU

Problemi i sa drugim naprednim funkcijama

Prema istraživanju J.D. Power-a, broj pritužbi korisnika na kvalitet novih automobila je na rekordno visokom nivou – najviše zbog sistema za pomoć u vožnji i konekcije sa Android Auto i Apple CarPlay. Povlačne kvake, bežični punjači i druge inovacije takođe su često meta kritika, jer u određenim situacijama mogu čak otežati intervenciju spasilaca.

Iako preporuke Euro NCAP-a nisu zakonski obavezujuće, ocene nezavisne organizacije imaju veliki uticaj na reputaciju proizvođača širom sveta – i industrija ih shvata ozbiljno.

(BiznisKurir.rs)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KADIROV SE OGLASIO POSLE VESTI DA JE HOSPITALIZOVAN: Snimak govori u kakvom je stanju lider Čečenije (VIDEO)