LETNJA SEZONA SE ZAHUKTAVA: Zlatibor popunjen 75 odsto, slično i u Sokobanji

Elena Božić Talijan

03. 07. 2025. u 07:00

MANjE turista posetilo je Srbiju u prvih pet meseci ove godine u poređenju sa istim periodom lane. Međutim, broj stranih gostiju je ostao stabilan, ali domaći turisti nisu putovali po našoj zemlji kao u 2024. i bilo ih je za skoro šest odsto manje. Oko 1,6 miliona dolazaka gostiju zabeleženo je od januara do maja, a njihov ukupan broj je opao za 3,1 procenat u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku (RZS). U Turističkoj organizaciji Srbije (TOS) kažu da što se tiče letnje sezone prve brojke pokazuju solidnu popunjenost na najposećenijim destinacijama.

ЛЕТЊА СЕЗОНА СЕ ЗАХУКТАВА: Златибор попуњен 75 одсто, слично и у Сокобањи

Foto Liveproduction

Inflacija i troškovi poslovanja u ovom sektoru pogurali su cene, pa je smeštaj skuplji oko šest odsto, a hrana i piće oko 12 procenata u poređenju sa prvih pet meseci prošle godine.

Govoreći o padu broja turista u našoj zemlji, direktorka TOS Marija Labović kaže da je na to uticalo više faktora.

- Neki od njih su celokupna geopolitička situacija, ali i unutrašnje prilike - objašnjava za "Novosti" Labovićeva. - Prema istraživanjima koja sprovodimo među prvih pet kriterijuma za izbor destinacije turisti ističu bezbednost, jer, prirodno je da putuju tamo gde će se osećati potpuno sigurno, gde ne postoji razlog koji bi mogao negativno da utiče na njihov boravak.

Ipak, ova letnja sezona je solidno krenula. Labovićeva kaže da je najveće interesovanje turista za banje i planine.

- Na Zlatiboru je popunjeno oko 75 odsto kapaciteta, što pokazuje da ovaj centar i dalje drži lidersku poziciju među domaćim turistima - ističe naša sagovornica. - Sokobanja je blizu sa oko 70 odsto popunjenosti, dok su Prolom, Lukovska i Kuršumlijska banja na oko 65 odsto. Vrnjačka Banja beleži izuzetno visoku popunjenost, oko 80 odsto radnim danima i preko 90 odsto vikendom, što potvrđuje njenu poziciju najposećenije banje. Divčibare imaju popunjenost 35 odsto, a Zlatar je trenuto na 25 odsto.

Ona ukazuje da je, prema podacima RZS, najposećenija destinacija i dalje Beograd, koji je u prvih pet meseci ove godine zabeležio više od 1,1 milion noćenja stranih turista.

- Pored prestonice, veoma posećene su i planine i banje - kaže Labovićeva. - Zlatibor, na primer, ima najviše noćenja među domaćim turistima, a interesovanje stranih gostiju za ovu planinu u značajnom je porastu, beleži čak 49 odsto više noćenja stranih turista nego prošle godine. Kopaonik, Vrnjačka Banja, Novi Sad, Niš i Subotica takođe spadaju u najposećenije gradove i centre.

Kada su u pitanju razlozi poskupljenja smeštaja i hrana, direktorka TOS ukazuje da je ovakav rast posledica opšte inflacije, ali i povećanja troškova poslovanja u ugostiteljstvu i turizmu.

- S obzirom na porast cena energenata, rada i sirovina, poskupljenje smeštaja bilo je očekivano, ali se trudimo da Srbija i dalje ostane pristupačna i konkurentna destinacija - naglašava Labovićeva.

Ona navodi da su najviše noćenja u Srbiji u prvih pet meseci ostvarili turisti iz Rusije (220.028), Turske (207.342) i Kine (175.312). Slede gosti iz Severne Makedonije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Rumunije, Bugarske i Nemačke. Kineski turisti, kako dodaje, posebno se izdvajaju po velikom procentualnom rastu, što je rezultat višegodišnjeg rada na tom tržištu.

- U prvih pet meseci ove godine, Srbiju je posetilo 66.645 turista iz Kine, što je čak 42 odsto više nego u istom periodu prošle godine - kaže Labovićeva. - Po broju noćenja, kojih je bilo 175.312, na trećem su mestu među svim stranim gostima. Ovaj rast rezultat je ciljanih aktivnosti, od bezviznog režima i direktnih avio-letova, do snažne promotivne kampanje TOS na kineskom tržištu. Osim toga, značajnu ulogu igraju i odlični politički i ekonomski odnosi dve zemlje, kao i pojačano interesovanje kineskih turista za Balkan i Evropu u celini.

Bogato nasleđe i hrana

STRANI turisti ističu da im se u našoj zemlji sviđa bogato kulturno-istorijsko nasleđe, autentična priroda, kao i gastronomski specijaliteti i odličan odnos cene i kvaliteta - kaže direktorka TOS Marija Labović. - Srbiju doživljavaju kao gostoljubivu i pristupačnu destinaciju, koja nudi raznovrsna iskustva, od urbanih sadržaja i festivala, do aktivnog odmora u prirodi.

Prema njenim rečima, najveći izazovi u sektoru turizma danas leže u održavanju konkurentnosti u uslovima globalne inflacije, zatim u oporavku domaćeg turizma i potrebama za digitalizacijom i održivim razvojem.

- Fokus TOS je na jačanju pozicije Srbije kao celogodišnje destinacije, razvoju specijalizovanih oblika turizma poput kulturnog, seoskog, boljoj promociji manje poznatih mesta i unapređenju kvaliteta usluga - ističe Labovićeva. - Istovremeno, radimo na proširenju prisustva na stranim tržištima kroz digitalne kanale, sajmove i direktne promotivne kampanje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TRENIRAJ SA ŠAMPIONIMA: Fondacija Mozzart vodi na kampove proslavljenih sportista