NE SME BITI VILA NA SLICI, A PODRUM NA MORU: Nacrt novog Zakona o zaštiti potrošača na javnoj raspravi do 24. avgusta
UREĐENA zaštita korisnika usluga kablovskih operatera, efikasan sistem vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, bolji nadzor i sankcionisanje trgovaca koji krše prava kupaca - samo su neki od ciljeva koje treba da postigne novi Zakon o zaštiti potrošača. Nacrt ovog akta je na javnoj raspravi do 24. avgusta, a juče je održana i njegova prezentacija u Beogradu
 
                                                                                    Foto Shutterstock
Na primer, prema novom rešenju, koje se tiče predugovornog obaveštavanja o turističkom putovanja, potrošač nije obavezan da plati dodatne naknade, takse i druge troškove, ukoliko ga agencija o njima nije obavestila pre zaključenja ugovora. Takođe, često se dešava da građani u agenciji slušaju hvalospeve o apartmanu koji zakupljuju, a na licu mesta budu neprijatno iznenađeni smeštajem. Ta praksa će biti onemogućena, jer je predviđeno da predugovorno obaveštavanje koje je pruženo putniku postaje sastavni deo ugovora i može biti izmenjeno samo uz njegovu izričitu saglasnost. Pored toga, propisana je obaveza agencija da sve informacije budu predstavljene na jasan, razumljiv i uočljiv način, kao i da budu ažurirane pre zaključenja ugovora.
Poznato je da su stariji sugrađani i penzioneri često žrtva prodaje raznih proizvoda van poslovnih prostorija. Obično ih trgovci putem telefonskog poziva namame na prezentacije koje se održavaju u nekom restoranu ili na izletu, a potom ih uslovljavaju da moraju da kupe neki od ponuđenih artikala. Novo zakonsko rešenje onemogućava takvu praksu, jer predviđa da je trgovac dužan da u pozivu jasno i na razumljiv način navede svrhu događaja, kao i sve uslove učešća. Takav poziv potrošaču mora biti dostavljen u pisanoj formi na papiru ili, uz saglasnost potrošača, na drugom trajnom nosaču podataka. Ovim zakonskim preciziranjem se sprečavaju prakse u kojima se potrošači dovode u zabludu i ucenjuju da zaključe kupoprodajne ugovore pod pritiskom.
Potrošači se često žale da im kablovski i mobilni operateri automatski produžavaju važenja ugovora nakon isteka dve godine, kada ne primete da je ovaj rok prošao. U novom zakonu se takva ugovorna odredba ne bi mogla da bude primenjena. U konkretnom slučaju smatra nepravičnom, ako za posledicu ima - prećutno produženje ugovora zaključenog na određeno vreme, kada se potrošač ne izjasni, ako je rok u kom je potrebno da se potrošač izjasni da ne pristaje na produženje ugovora neprimereno kratak u odnosu na rok na koji je ugovor zaključen.
Osim toga, ukoliko trgovac nije delimično ili potpuno ispunio ugovorne obaveze, više neće moći da se štiti nepravičnim ugovornim odredbama i potrošač će imati pravo prebije međusobno potraživanje.
Kako se navodi u obrazloženju novog akta, Zakon o zaštiti potrošača koji se primenjuje od decembra 2021. godine, u vreme kada je donet predstavljao je značajan korak u pravcu jačanja potrošačkih prava i usklađivanja sa pravom Evropske unije. Međutim, tokom njegove primene uočeni su određeni nedostaci koji su sprečavali njegovu punu primenu u praksi i nisu omogućavali zadovoljavajući nivo zaštite potrošača.
Problemi koje novi zakon treba da reši ogledaju se u nedovoljno uređenom, funkcionalnom i efikasnom sistemu vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, potrebi za jačom i posebno uređenom zaštitom potrošača u oblasti digitalnih sadržaja i digitalnih usluga, nepostojanju funkcionalne baze podataka o potrošačkim sporovima i ograničenim kapacitetima za primenu kaznenih mehanizama.
Istraživanje sprovedeno u okviru doktoratske disertacije, u periodu od maja do juna 2025. godine, ukazalo je na nizak nivo informisanosti građana o postojanju mehanizama kolektivne zaštite potrošača, i da bi bilo korisno raditi na vidljivosti ovog mehanizma. U regionalnim savetovalištima potrošača je, u toku 2024. godine, evidentirano ukupno 12.969 potrošačkih prigovora.
Pravda je mnogo spora
PREMA istraživanju, koje je sprovela organizacija "Pravosudna baza jug", 41 odsto osnovnih sudova u Srbiji uopšte nije vodio potrošačke sporove u periodu od 2019. do 2023. godine, 28,6 procenata je postupalo u tri ili više potrošačkih sporova, dok je 30,2 odsto sudova imalo jedan ili dva potrošačka spora, što ukazuje na neujednačenu i nedovoljno razvijenu praksu. Prosečno vreme za donošenje prvostepene sudske odluke u potrošačkom sporu iznosi 289 dana, što je više od devet i po meseci.
Kako se navodi, planiranim merama treba da se omogući da do kraja 2026. godine - bude značajno povećan broj potrošačkih sporova rešenih vansudskim putem i to zaključenjem sporazuma, funkcionisanje elektronskog sistema za evidenciju sudskih potrošačkih sporova koji se vode pred sudovima u Srbiji, budu osnaženi kapaciteti udruženja za zaštitu potrošača i uspostavljen sistem evidencije udruženja koja ispunjavaju uslove, i da se značajno poveća informisanost građana o dostupnim pravnim sredstvima za zaštitu potrošača.
 
                    
                    UKRAJINSKI VOJNICI U KLANICI POKROVSKA: "U gradu je pravi pakao, Rusi doveli sve snage koje mogu"
RUSKA pešadija prodrla je u gradske granice jednog od glavnih strateških ciljeva predsednika Rusije Vladimira Putina, preteći da ga opkoli. Ukrajinske specijalne snage uključile su se u borbe u urbanom području.
29. 10. 2025. u 17:43
 
                    
                    SAD IZDALE GENERALNU DOZVOLU DO APRILA: Odlažu se sankcije ruskoj naftnoj kompaniji
SJEDINjENE Američke Države su danas izdale tzv. "generalnu dozvolu" kojom se privremeno odlažu sankcije Rosnjeftu u Nemačkoj do 29. aprila 2026. godine, objavilo je američko ministarstvo finansija.
29. 10. 2025. u 16:17
 
                    
                    Udala se za 25 leta starijeg čobanina, doživela šok kad je umro
Marsel Amfu je čitav svoj život živeo jednostavno. Njegova kuća nije imala ni struje ni vode. To mu je omogućilo da uštedi ogromne sume novca.
28. 10. 2025. u 21:37
 
                                         
                                         
                                 
                                         
                                         
                                         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    
                    
Komentari (0)