NASLEĐE ZA BUDUĆNOST I GENERACIJE KOJE DOLAZE: Ekspo nije samo izložba - Kako će doprineti boljem životu građana cele Srbije?

Novosti onlajn

30. 05. 2024. u 19:00

MALO ko je prvog maja, kada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u prisustvu ministra finansija Siniše Malog, velikoj broja zvaničnika i televizijskih ekipa, gledajući kadrove velikog gradilišta za Ekspo kompleks u Surčinu, mogao da vizualizuje kako će to sve na kraju zapravo izgledati.

НАСЛЕЂЕ ЗА БУДУЋНОСТ И ГЕНЕРАЦИЈЕ КОЈЕ ДОЛАЗЕ: Експо није само изложба - Како ће допринети бољем животу грађана целе Србије?

Foto: M.Stevanović

Ogromna peščana površina sa građevinskim mašinama, pobodenim šipovima, naslaganim materijalom i postavljenim temeljem za budući nacionalni stadion, deluje kao nešto poprilično daleko od onoga što vidimo na prikazima ovog projekta izuzetno značajnog za Srbiju.

Foto: M.Stevanović

Konačan izgled ogromnog kompleksa

Ekspo je naša budućnost i razvojna šansa, ističe državni vrh i sa sigurnošću dodaje – Srbija ima snage za jedan tako veliki projekat – da ga sprovede do kraja, u zemlju privuče svet i iskoristi svoju najveću razvojnu šansu. Možda je nama teško da zamislimo kako će od jednog brisanog prostora nastati sve ono što vidimo na projektnim prikazima Ekspa, ali, kao što smo već rekli, radovi su uveliko u toku.

Pred našim očima nastaje nešto čime će se ponositi generacije. Veliki projekti pokrenuti u okviru Ekspa nisu samo trofeji i spomenici koji će ostati. Oni mogu biti važni samo ako su u službi građana Srbije – ukoliko oni mogu kvalitetnije da provode vreme sa svojom porodicom, ukoliko mogu da brže stignu do posla, ali i ako kroz projekte koji će se narednih godina realizovati mogu da udišu čistiji vazduh, školuju decu u savremeno opremljenim školama ili imaju lakši pristup zdravstvenoj zaštiti.

Prostornim planom područja posebne namene predviđeno je da će u Surčinu na 25 hektara biti izgrađen novi sajam i objekti za međunarodnu specijalizovanu izložbu "Ekspo 2027", sa 1.500 stambenih jedinica. 

Predviđeno je da će linijska infrastruktura kompleksa budućeg sajma obuhvatati osam kilometara gradskih bulevara, saobraćajnu petlju, nadvožnjak, liniju gasovoda, toplovod, hidrovod, kao i parking veličine 15 hektara.

Šta sve podrazumeva kompleks Ekspo – Jedan ceo novi grad

Samo mesto gde će biti održana specijalizovana izložba sa, kako je najavljeno, čudesnim nacionalnim paviljonom, samo je jedan delić ogromnog kompleksa koji niče u Surčinu.

Svakako najpre treba spomenuti nacionalni stadion, velelepno projektovano zdanje o kojem su vrlo pohvalno pisali čak i britanski mediji. Kako je najavljeno prilikom polaganja kamena temeljca, biće ovo jedan od najlepših stadiona u Evropi, na kojem će se, pored mečeva srpske reprezentacije, igrati i velike evropske utakmice. Stadion će biti po svim standardima UEFA i imaće 52.000 sedišta.

Nacionalni stadion

Konačan izgled nacionalnog stadiona

Stadion je - samo početak. U okviru ovog kompleksa biće izgrađen i veliki akvatik centar – centar za vodene sportove, kakav za sada u Evropi ima samo Mađarska. Srbija će joj se u ovome pridružiti.

Foto: M.Stevanović

Takođe – tu su i tri tematska parka – ono što će biti posebno zanimljivo i važno za porodice kako u prestonici, tako i u čitavoj Srbiji. Mesta na kojima će građani sa svojom decom moći da provedu kvalitetno slobodno vreme i naprave uspomene za čitav život. U pitanju su vodeni park, zabavni park sa deci omiljenim aktivnostima, ali, kako je najavljeno, u toku su razgovori i za jedan tematski park poput Diznilenda.

Ono što je za građane naročito važno, kako one koji će živeti u rezidencijalnom delu kompleksa, tako i za sve ostale koji žive u prestonici, jeste i pristan koji se gradi na Savi u neposrednoj blizini kompleksa. Planirano je da približavanje specijalizovane izložbe maksimalno ubrza i izgradnju metroa, te će, kako je najavljeno, prva planirana linija biti završena verovatno već do 2028. godine.

Važna pruga za prestonicu

Na ovom prostoru predviđena je i gradnja dvokolosečne pruge u dužini od 18 kilometara. Završetak pruge od Zemun Polja do Nacionalnog stadiona planiran je u 2026. godini. Kako se navodi u planu, dvokolosečna pruga dužine 18 kilometara izgradiće se na relaciji Zemun Polje - Aerodrom Nikola Tesla - Nacionalni stadion, sa predviđenom brzinom kretanja voza od 120 kilometara na sat. Svi projekti će biti završeni do 1. decembra 2026. kada Srbija mora da preda prostore učesnicima međunarodne izložbe.

Značajni objekti za buduće generacije širom Beograda

Prilikom prezentovanja ovog izuzetno značajnog projekta za Srbiju uveliko se govori i o letećim taksijima koji će verovatno građanima biti dostupni već za vreme održavanja specijalizovane izložbe. Ovaj prostor iskoristiće se i za rešavanje pitanja konjičkog sporta, a planirana je i izgradnja dva velika golf terena – koji će u srpsku prestonicu dodatno privući velike potrošače, ali i velike investitore. I to ponovo nije sve. Značajni objekti za buduće generacije nići će ne samo u okviru ovog kompleksa u Surčinu, već i na drugim lokacijama u Beogradu. U planu je, naime, podzemni akvarijum, koji će se graditi u blizini Ušća, a koji će biti jedan od najvećih u ovom delu Evrope. Takođe, planirana je izgradnja velikog prirodnjačkog muzeja, ali i hotela sa 400 soba, za koji je već urađen tender, a za koji se očekuje da će privući i neke druge, te da će se na taj način rast dalje nastaviti.

Višestruka korist za Srbiju 

Procenjuje se da će tokom održavanja izložbe, čiji će Beograd biti domaćin, od 15. maja do 15. avgusta 2027. godine, našu zemlju posetiti oko tri miliona ljudi, a da će najmanje 100 zemalja učestvovati na manifestaciji. Ekonomisti analiziraju -  "Eskpo 2027" imaće višestruko veću korist za Srbiju od samih prihoda od posete i potrošnje koji će se ostvariti tokom tri meseca samog trajanja izložbe.

Realizacija svih planiranih projekata znači posao za naše kompanije. Ne samo za one koje su angažovane na izvođenju građevinskih radova, već i za kompanije koje proizvode građevinski materijal i mašine, one koje se bave tekstilom, proizvodnjom nameštaja za opremanje prostorija. Brojni poslovi za naše kompanije - značiće i otvaranje novih radnih mesta. Uposliće se građevinska operativa i turistički kapaciteti, a naša zemlja će, kako procenjuju stručnjaci, povećati prepoznatljivost i kredibilitet i privući će nove investitore, koji će zajedno sa domaćim kompanijama napraviti nove poslove. Sve ovo doprineće ukupnom privrednom rastu naše zemlje. Upravo na ovom mestu dolazimo do poente koju je više puta isticao predsednik Srbije Aleksandar Vučić - Ekspo nije samo Beograd, već i različiti kapitalni projekti širom naše zemlje koja će se u narednim godinama intenzivirano graditi i razvijati, stotine miliona evra uloženih u različita mesta u Srbiji, sve ono što ćemo ostaviti u nasleđe budućim generacija - lepšu i bogatiju Srbiju. 

Foto Novosti

- Ekspo 2027 ne znači samo nacionalni stadion u Beogradu. Ekspo 2027 znači bolnicu u Valjevu, halu u Valjevu, znači završetak brze saobraćajnice do Valjeva. Sve to je ono zbog čega vas pozivamo da zajednički učestvujemo u jednom velikom projektu. Zato nam je potrebna pobeda drugog juna, zato nam je važno da izađete na izbore - poručio je Vučić sa govornice tokom nedavnog predizbornog mitinga liste „Aleksandar Vučić - Valjevo sutra“.

Potpuno novi krvotok Srbije što se tiče auto-puteva

Jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata koji se realizuju u susret Ekspu jeste i projekat "Osmeh Vojvodine". Ova saobraćajnica biće duga oko 186 kilometara i od Bačkog Brega do Vrbasa stizaće se za oko 50 minuta, a od Vrbasa do Srpske Crnje za sat i deset minuta. Brza saobraćajnica je projektovana za brzinu od 100 kilometara na sat. Na delu trase, od Sombora do Kikinde, planirana je izgradnja 46 mostova (preko kanala i prolaza za put), 34 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 35 propusta. Na trasi brze saobraćajnice planirana je izgradnja 12 petlji: Sombor, Kljajićevo, Sivac, Crvenka, Kula, Vrbas Zapad, Vrbas Sever, Vrbas Istok, Vrbas E75, Srbobran Sever, Turija i Kikinda Istok. Planirana je izgradnja i 13 površinskih kružnih raskrsnica.

Foto: Novosti

- Dve milijarde evra ćemo potrošiti, ali će nam spojiti Sombor i Kikindu - rekao je jednom prilikom predsednik Srbije. 

- Pošto smo potpisali ugovor, gradimo auto-put punog profila Beograd—Zrenjanin i Zrenjanin — Novi Sad, koji će da se spušta do Rume. Već smo pustili Ruma—Šabac auto-put i nastavljamo brzu saobraćajnicu ka Loznici, i brza saobraćajnica Slepčević—Badovinci. Sve su potpisani ugovori. Imamo i 19 km Kuzmin — Sremska Rača. To su ogromni novci. To je potpuno novi krvotok Srbije što se tiče auto-puteva. Veliki projekat je obilaznica oko Kragujevca 22 kilometra, koja će da se spoji sa Moravskim koridorom koji spaja Čačak i Kraljevo. Završavamo do Požege, računamo do septembra, ali Munjino brdo nam pravi ozbiljne probleme. Onda nam se otvaraju dva koridora. Jedan je ka Crnoj Gori. Radi se put od Duge Poljane do Boljara i Duga Poljana - Nova Varoš će biti brza saobraćajnica koja će da spaja put ka Prijepolju i put ka Crnoj Gori.

U planu je i put od Požege ka Kotromanu i Višegradu, a već 2025. godine krenuće se u izgradnju. 

- Završava se i brza saobraćajnica Kraljevo — Novi Pazar, što bi trebalo da omogući ljudima iz Novog Pazara da dođu do Beograda za nešto više od dva sata, što će biti od ogromnog interesa za sve njih. Ono što je za nas važno i što možemo u okviru Ekspa da uradimo to je iz Mladenovca i Lazarevca ka Aranđelovcu, preko Topole uz zaobilaznicu ka Rači, moramo da spustimo i jedan krak ka Kragujevcu... Izađemo na Svilajnac i Despotovac i idemo ka Boru. Osim što bismo ojačali putni pravac Zaječar—Doljevac—Paraćin, imali bismo putne vodoravne linije koje će spajati istok i zapad Srbije, i napraviti mogućnost za dolazak stranih investicija u našu zemlju. Kroz Toplicu i "Put mira" koji će ići preko Prokuplja, Kuršumlije, do Merdara, što će značiti za naš narod na KiM, posebno u Gračanici.

Foto: Tanjug

Takođe, u planu su regionalni i lokalni putevi - u naredne tri godine u njihovu izgradnju biće uloženo dve milijarde, a radi se sa namerom da svi stari putevi, kojih ima mnogo, budu obnovljeni. O ovoj nameri da ljudi, pored auto-puteva koje koriste svi, imaju i bolje puteve do svojih kuća, takođe je govorio Vučić:

- Predvideli smo ogromne novce za te stvari. Kada je u pitanju železnička infrastruktura, uskoro kreće Đunić—Stalać, a ubrzano ćemo i da radimo brzu prugu Beograd—Niš. Vozovi se vraćaju na biznis mapu Srbije. 

"Prilika koja znači napredak i razvoj"

Stoga, baš kao što je nedavno istakao predsednik - Ekspo 2027 nije samo specijalizovana izložba, već velika prilika koja znači napredak i razvoj.

U Ekspo i sve ove velike projekte ulažemo danas, kako bismo obezbedili bolje sutra.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (15)

TURNEJA JK U MINUSU Nema ništa od zarade: Uložila sam sve što sam stekla za 30 godina, zato sam sa fanovima u plusu