"SEDAM UBICA DNEVNO NA PUTEVIMA SRBIJE": Broj saobraćajnih nezgoda u drugom tromesečju ove godine je u porastu, problem nasilnička vožnja

V. Crnjanski Spasojević

03. 09. 2024. u 07:00

ČAK 94 ljudi je poginulo, a 3.336 povređeno u saobraćajnim nezgodama u drugom tromesečju ove godine, objavio je juče Republički zavod za statistiku.

СЕДАМ УБИЦА ДНЕВНО НА ПУТЕВИМА СРБИЈЕ: Број саобраћајних незгода у другом тромесечју ове године је у порасту, проблем насилничка вожња

FOTO: Arhiva novosti

Broj poginulih jeste manji u odnosu na isti period lane, ali je zato broj udesa i povređenih znatno veći. Kada se saberu prvi i drugi kvartal, u prvoj polovini ove godine zabeleženo je 6.124 udesa sa poginulima i povređenima.

Broj povređenih i preminulih vozača lane je, od aprila do kraja juna, bio 2.588, a ove godine 2.712. Za šest meseci 2024. on iznosi 4.767! Statistika još pokazuje da su posle vozača, na drugom mestu po broju nastradalih pešaci. Od početka ove godine život je ukupno izgubilo 196 ljudi!

Navedene brojke uklopile su se u alarmantno prošlonedeljno upozorenje zamenika načelnika Uprave saobraćajne policije Bojana Radovanovića, da MUP otkriva dnevno oko sedam prekršaja nasilničke vožnje!

- Možda će grubo zvučati, ali imamo sedam ubica na putevima dnevno u Srbiji - kazao je Radovanović.

Propisi su pooštreni i uvedeno je oduzimanje vozila od osoba koje su ponovile teže prekršaje, ali mi i dalje imamo nasilničku vožnju pod dejstvom psihoaktivnih supstanci ili alkohola (više od dva promila u krvi), kao i divljanje na putevima od preko 140km/h u naselju i 230 van naselja, vožnju bez dozvole, prolazak najmanje dva puta kroz crveno svetlo za deset minuta, preticanje kolone vozila preko pune linije. Postavlja se pitanje - koje je rešenje, naročito ako znamo da je trećina počinilaca mlađa od 30 godina?!

Dizajn centar Novosti

Podaci RZS i MUP

- Povećan broj otkrivenih saobraćajnih prekršaja može biti rezultat nekoliko faktora, a prvi su poboljšana kontrola i nadzor - kaže Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja. - Policijske snage u Srbiji su unapredile metode kontrole saobraćaja, uključujući upotrebu savremenih tehnologija: kamere za prepoznavanje registarskih tablica, radari i dronovi. Nasilnička vožnja predstavlja ozbiljnu pretnju po bezbednost svih učesnika u saobraćaju, posebno sada, kada je počela školska godina. Svaki prekršaj, bilo da je reč o nepropisnoj brzini, prolasku kroz crveno svetlo, ili vožnji pod uticajem alkohola, može imati teške posledice.

Povećan broj otkrivenih prekršaja, dodaje naš sagovornik, može biti rezultat i promene u ponašanju vozača, bilo zbog socijalnih, ekonomskih ili drugih faktora. Na primer, više vozača pod uticajem alkohola ili droga može dovesti do rasta nasilničke vožnje. Jedan od faktora uticaja je i veći obim saobraćaja. S porastom broja vozila na putevima, posebno u većim gradovima, raste i verovatnoća agresivnog upravljanja vozilom.

Neke od postojećih mera, ipak daju rezultate, jer smo nekada imali više od 1.000 mrtvih godišnje u saobraćaju, a sada je brojka pala ispod 500.

- Da bismo rešili problem nasilničke vožnje zatvor bi morao da postane pravilo, a ne izuzetak. Izuzetak bi trebalo da bude rad u javnom interesu - kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

OBAVEZNO ODUZIMANjE DOZVOLE

ZATO se zalažem da novi Zakon o bezbednosti saobraćaja propiše obavezno oduzimanje vozačke dozvole ponavljačima teških prekršaja, kao i uvođenje dodatnog obaveznog pregleda pred lekarskom komisijom, u kojoj bi psiholog, psihijatar itd. utvrdili ispunjavaju li uslov da sede za volanom. Jer, priznaćete, nije normalno da stalno ponavljaju iste prekršaje, koji nekoga mogu da koštaju života, kaže Okanović.

On veruje da su izrečene kazne za najteže prekršaje blage, kao i da postoje vozači koji su nepopravljivi.

- Postoje višestruki ponavljači, uhvaćeni da voze pod dejstvom alkohola. Sa nekima od njih sam razgovarao i otvoreno su priznali da moraju da piju, da su zavisni. Takvim ljudima bi trebalo oduzimati ne samo vozilo, već i vozačku dozvolu, sve dok ne dokažu da su se izlečili - primećuje Okanović.

Retkost, a ne standard su i suđenja u skraćenom postupku za nasilničku vožnju. Dakle, momentalno izvođenje pred sudiju za prekršaje, a ne ulazak u redovan postupak, u kom je veća verovatnoća da kazne budu blaže.

Dokaz da je kaznena politika blaga, primećuje Okanović, jeste veliki broj povratnika, pa i višestrukih. Ima vozača kojima su oduzimana dva, pa i tri vozila. Najviše prevoznih sredstava zbog ponovljene agresivne vožnje do sada je privremeno oduzeto u Beogradu, Šapcu, Novom Pazaru, Subotici, Valjevu, Pančevu i Smederevu, a brojka je od februara do danas premašila 190.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

OVI DETALJI O BEOGRADU NE POSTOJE NI NA GUGLU