POGLED ISKOSA - Hipernaracija Nebojše Bežanića

Dejan Đorić

06. 07. 2021. u 19:13

GALERIJA Dar-Mar postoji od 2002. godine. Reč je o prostorno možda najmanjoj našoj profesionalnoj galeriji koja, međutim, ima vrhunski izlagački program, a svaku izložbu predstavi i sa odličnim katalogom, od kojih mnogi premašuju prigodni obim.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Хипернарација Небојше Бежанића

Foto Privatna arhiva

Ispred galerije se kao urednik pojavljuje Mladen Maraš sa timom saradnika.

Tokom juna je u toj kutiji za dragocenosti od galerije svoje dragulje prikazao srpsko-francuski majstor Nebojša Bežanić (Čačak, 1964). Uprkos više većih samostalnih izložbi u Beogradu i Čačku on je nedovoljno priznat i poznat kod nas, ali njegova slava raste.

Bežanić je sada u Parizu ono što su nekada bili Dado Đurić i Vladimir Veličković koji je visoko cenio ostvarenja ovog mlađeg umetnika. Genijalni crtač, koji je postepeno osvojio i sliku, Bežanić je iznedrio svet nikad ranije viđen, što je najteže u umetnosti, najviše zahvaljujući savršenom crtačkom umeću. Premda su prve njegove slike bile u duhu novog ekspresionizma, ubrzo je ponešto pod uticajem savremenog stripa i sa ogromnim umećem u snalaženju sa čisto likovnim i prastarim vrednostima kao što su proporcija, anatomija i perspektiva, ovaj umetnik postao među vodećim fantastima u svetu. Sada je on verovatno najoriginalniji srpski crtač i slikar iracionalnih svetova, ali je i među najboljima u svetu. Za njega su zainteresovani strani i domaći kolekcionari, kao i najbolji svetski eksperti za imaginarne forme umetnosti.

Njegov likovni svet izgrađen je na paradoksu, krcat i bremenit značenjima do nemogućnosti iščitavanja, vizuelno neiscrpan. Na novim slikama, donetim iz Pariza, osim pojedinih figura sagledanih u fokusu ribljeg oka, pojavljuje se klasični Bežanić. Okrenut tumbe, bez gore i dole, ceo njegov univerzum je u pokretu, dinamičan, svet je opasno zanjihan, ali sa ravnotežom u hijerarhiji divovskih i liliputanskih figura. Slika je kao perpetum mobile, iracionalna čipka, sama uvire i izvire iz sebe kao isečak nepreglednog sveta. Od nacionalnih i internacionalnih bogova i heroja do andergraund likova, zanimljivih marginalcima, preko izuzetno rešenih Tarot karti na velikom formatu (poslednji vredan Tarot), Bežanićev kosmos je likovni hipertekst, frenetečno podrhtavanje na ivici smisla.

On je kao veliki revolucionar usamljeno ustao protiv i odbacio ceo tok umetnosti u poslednja tri veka. Za sve (post)moderniste naracija na slici je najveći zločin, a Bežanić je u savremenu umetnost, krajnje aktuelnu i kritičku prema problemima ovog vremena, uveo hipernaraciju, figuralno-fantastični apsolutizam, nedostižan bezbrojim sadašnjim amaterima koji se kriju podjednako u redovima zanatlija u klasičnoj umetnosti kao i onima u avangardi, pokriću za mnoge umetničke nesposobnosti. Skoro se nije kod nas pojavio tako samosvojan stvaralac, izvan svih podela i klanova, koji titanskom energijom savladava pre svega svoj monumentalni svet.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

NE POSEĆUJE RODNI KOSMET: Video sam ono čega sam se bojao