POGLED ISKOSA - Slikarstvo kao tihovanje
U JEDNOM dokumentarnom filmu iz sedamdesetih godina srpski konceptualisti i kritičari izjavili su da stvaraju umetnost lišenu svake figuracije, ali i religije, mitologije i ezoterije.

Foto Privatna arhiva
To samoukinuće svih umetničkih sokova, samog erosa u stvaranju, sakralnosti likovnog čina, vodi ka delima nalik na šifonjere, kofere i radijatore, lišenih bilo kakve duhovnosti. U tom smislu nema razlike između Zuzane Halupove i Raše Todosijevića, oboje stvaraju bez ičeg duhovnog. Slikar Dragoslav Živković (Knjaževac, 1955) otišao je u drugu krajnost, toliko isceljujuću i začuđujuću u ovo vreme duhovnih invalida. Njegova ulja, pasteli, akvareli i crteži natopljeni su spiritualnošću, koju je kao najvredniju mogućnost ne samo u umetnosti porekla i Milica Stevanović u svojoj teorijskoj knjizi. Dela slikara iz Knjaževca na drugoj su strani od njenih "budževina", pseudoslika i raznoraznih avangardističkih iživljavanja. Treba primetiti da likovni svet Živkovića kao nadmoćni tradicionalizam i konzervativizam više, otmene vrste, ne počiva na nekoj dogmatskoj hrišćanskoj teoriji već na pomnom proučavanju klasika okultizma. Njega ne zanima da deluje protiv (post)modernizma, on ga i ne primećuje, kao što ga ne interesuje da deluje protiv bilo čega. On je za, a ne protiv, a iz ezoterije uzima samo duhovnu vrednost, koja očito i tu postoji. Iz takvog intelektualnog miljea potiču njegove duboko spiritualne senzacije, realizam kao vid metafizike. Tim pre začuđuje da takvu originalnu pojavu mnogi nisu prepoznali i odgovorili na nju, pa se i Milan Tucović, isto tako veliki slikar, čudio zašto se uopšte pridaje pažnja Živkoviću.
Osim kod Leonida Šejke, nikada u srpskoj umetnosti nije tako duboko zazvučalo tajanstvo u likovnoj umetnosti. Dragoslav često zna da naslika samo jednu zdelu, ali je u toj posudi sažeta cela istina o svetu. Njegova ostvarenja prožeta su neviđenom melanholijom, osećajnošću, splinom i gađenjem prema glupostima ovog sveta, ali ta usamljenost nije patološka već isceljujuća u sadašnjoj buci i besu. Umetnik je izgradio samo svoj lični likovni svet, univerzum lične mitologije, koji počiva na majci, drvetu, rodnoj kući, detinjstvu i Knjaževcu kao malom centru njegovog sveta. On ume da naslika samo jedno drvce naspram neba, ali da prizor bude prožet takvim i tolikim smislom, da postaje jasna iluzornost hrlenja u megalopolise, velika umetnost može nastati bilo gde. Lično preskroman, Živković je uzor slikara-Robinzona, usamljenog isposnika u monaškoj ćeliji svog ateljea. Teme su takve, tihovanje i samoća kao (samo)ispitivanje, koja po psihijatrima ne mora uopšte da bude negativno stanje, samoća koja u svoj punoći postojanja natapa bivanje predmet i ljudi na ovim slikama. Jedan znalac je najbolje definisao Živkovićev kosmos, rekavši da smo do sada mogli da slušamo tišinu, a od sada možemo i da je vidimo.

MONSTRUOZNO! Ovaj hoće da vlada Srbijom! Žene mu krive kad ih neko siluje ili prebije!
VUK Nektarijević, student blokader sa Mašinskog fakulteta u Beogradu, koji je tobož biciklom išao u Strazbur, ima u najmanju ruku problematične stavove.
20. 04. 2025. u 14:35

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)