POGLED ISKOSA - Slikarstvo kao tihovanje
U JEDNOM dokumentarnom filmu iz sedamdesetih godina srpski konceptualisti i kritičari izjavili su da stvaraju umetnost lišenu svake figuracije, ali i religije, mitologije i ezoterije.
Foto Privatna arhiva
To samoukinuće svih umetničkih sokova, samog erosa u stvaranju, sakralnosti likovnog čina, vodi ka delima nalik na šifonjere, kofere i radijatore, lišenih bilo kakve duhovnosti. U tom smislu nema razlike između Zuzane Halupove i Raše Todosijevića, oboje stvaraju bez ičeg duhovnog. Slikar Dragoslav Živković (Knjaževac, 1955) otišao je u drugu krajnost, toliko isceljujuću i začuđujuću u ovo vreme duhovnih invalida. Njegova ulja, pasteli, akvareli i crteži natopljeni su spiritualnošću, koju je kao najvredniju mogućnost ne samo u umetnosti porekla i Milica Stevanović u svojoj teorijskoj knjizi. Dela slikara iz Knjaževca na drugoj su strani od njenih "budževina", pseudoslika i raznoraznih avangardističkih iživljavanja. Treba primetiti da likovni svet Živkovića kao nadmoćni tradicionalizam i konzervativizam više, otmene vrste, ne počiva na nekoj dogmatskoj hrišćanskoj teoriji već na pomnom proučavanju klasika okultizma. Njega ne zanima da deluje protiv (post)modernizma, on ga i ne primećuje, kao što ga ne interesuje da deluje protiv bilo čega. On je za, a ne protiv, a iz ezoterije uzima samo duhovnu vrednost, koja očito i tu postoji. Iz takvog intelektualnog miljea potiču njegove duboko spiritualne senzacije, realizam kao vid metafizike. Tim pre začuđuje da takvu originalnu pojavu mnogi nisu prepoznali i odgovorili na nju, pa se i Milan Tucović, isto tako veliki slikar, čudio zašto se uopšte pridaje pažnja Živkoviću.
Osim kod Leonida Šejke, nikada u srpskoj umetnosti nije tako duboko zazvučalo tajanstvo u likovnoj umetnosti. Dragoslav često zna da naslika samo jednu zdelu, ali je u toj posudi sažeta cela istina o svetu. Njegova ostvarenja prožeta su neviđenom melanholijom, osećajnošću, splinom i gađenjem prema glupostima ovog sveta, ali ta usamljenost nije patološka već isceljujuća u sadašnjoj buci i besu. Umetnik je izgradio samo svoj lični likovni svet, univerzum lične mitologije, koji počiva na majci, drvetu, rodnoj kući, detinjstvu i Knjaževcu kao malom centru njegovog sveta. On ume da naslika samo jedno drvce naspram neba, ali da prizor bude prožet takvim i tolikim smislom, da postaje jasna iluzornost hrlenja u megalopolise, velika umetnost može nastati bilo gde. Lično preskroman, Živković je uzor slikara-Robinzona, usamljenog isposnika u monaškoj ćeliji svog ateljea. Teme su takve, tihovanje i samoća kao (samo)ispitivanje, koja po psihijatrima ne mora uopšte da bude negativno stanje, samoća koja u svoj punoći postojanja natapa bivanje predmet i ljudi na ovim slikama. Jedan znalac je najbolje definisao Živkovićev kosmos, rekavši da smo do sada mogli da slušamo tišinu, a od sada možemo i da je vidimo.
RUSI DONELI ODLUKU: Naftna kompanija prodaje svoju imovinu u inostranstvu zbog sankcija SAD-a
RUSKA naftna kompanija Lukoil saopštila je danas da, zbog uvođenja restriktivnih mera nekih država protiv te firme i njenih podružnica, namerava da proda svoju imovinu u inostranstvu.
27. 10. 2025. u 21:49
KAKO SE URUŠIO UKRAJINSKI FRONT? Stiglo upozorenje: Rusi će na proleće krenuti u novu ofanzivu
POSLE dva i po meseca žestokih borbi, crvena oznaka na vojnoj karti u Donjeckoj oblasti, poznata kao „zečije uši“, konačno je nestala.
27. 10. 2025. u 21:17
"CECIN SINE, ĆUTI I UDARAJ, ZA BOLjE I NISI!" Voditeljka odbrusila Veljku - "Ozbiljan kompleks!"
NAKON što je bokser Veljko Ražnatović pokušao da ismeje performans voditeljke Jovane Jeremić, koji je upriličila tokom proslave njenog rođendana, ona mu je brzo javno uzvratila, u svom stilu.
26. 10. 2025. u 10:48
Komentari (0)