POGLED ISKOSA: Grebenarovićev paradoksikon

Пише Дејан Ђорић

30. 11. 2022. u 08:31

ŽIVOTNI i umetnički put beogradskog slikara Zorana Grebenarovića Grebe (Leskovac, 1952 - Beograd, 2019) čija je izložba slika iz Kolekcije "Vučurević" u toku u uglednoj beogradskoj Galeriji Dar-Mar, osoben je.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Гребенаровићев парадоксикон

Zoran Grebenarević, "Velika zavrzlama"

Još kao student beogradske Likovne akademije bio je poznat kao naprasit i svojeglav, retko je dolazio na nastavu Večernjeg akta, ali ga je profesor tog crtačkog predmeta Dragan Lubarda veoma poštovao. Videlo se odmah da je reč o pravom umetniku, izrazito snažne volje i ličnosti, pa su mu se tolerisali povremeni ispadi, kao što je izlaženje sa nastave sa pola časa kroz prozor u prizemlju ili proderavanje u toku časa. Bio je najbolji prijatelj sa Radovanom Hiršlom i kao i njegov stariji prijatelj tih ranih studentskih dana otputovao je u Indiju u potrazi za duhovnim iskustvom, a u praktičnom radu je to značilo nastanak izvanrednih crteža manjeg formata čisto fantastične tematike. Tada, na vrhuncu te svoje iracionalne pripovesti, nastaje ključni crossover u Grebenarovićevom životu i stvaralaštvu. Otišao je posle studija u Njujork i tamo prošao iskustvo apstraktnog slikarstva na njegovom izvoru međutim, kao i mnogi srpski umetnici, nije uspeo da se snađe u novoj sredini. Shvatio je da Njujork predstavlja opasnu sredinu za život i vratio se 1986. godine u Beograd. Tu je doživeo drugo ključno preumljenje, iskazano jezikom pravoslavne misli. Bez sredstava za život (ni u Njujorku ni u Beogradu tada nije mogao da živi od svog slikarstva) okrenuo se ikonopisanju i živopisanju. Njegov prijatelj Hiršl, zakleti neprijatelj hrišćanstva, nije mogao to da razume, a Grebenaroviću su postali bliži avangardni slikari poput Bore Iljovskog i Radeta Kundačine od bilo kojih magičnih realista i umetnika fantastične figuracije. Početkom devedesetih izrađivao je i objekte, a kako je u kritici zapaženo i same njegove slike više su nalik objektima, često na poleđini imaju konstrukciju nalik na reljef. Što je njegovo delo bilo plošnije, apstraktnije, radikalnije i kompoziciono paradoksalnije, to je bilo kvalitetnije.

Grebenarović je izraziti, elitni slikar, nikada nije izdao slikarstvo, niti se okrenuo postkonceptualnoj novoj umetničkoj praksi, nisu ga zanimale video-umetnost, fotografija, performans i instalacija, premda se njegova umetnost delom oslanja na estetiku kolaža i iskustva avangarde dvadesetog veka. Tako je izgradio dvostruki identitet, kao cenjeni slikar crkava i ikona, upućen u ikonografiju u strogo kanonskom smislu i kao čisto apstraktni umetnik krajnje naprednog slikarstva, visoko izgrađenog stila svoje strogo zasnovane likovne nauke. Ta dva toka nisu nepovezana, a ovde izneseni podaci iz privatnog života imaju samo smisao produbljivanja saznanja o njegovoj umetnosti. Srpskovizantijski svet tradicionalne umetnosti u koji je ušao imao je projekciju, odraz na njegovo slikarstvo, po čemu je on jedan od naših najoriginalinijih novijih slikara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SIN BIVŠEG SRPSKOG FUDBALERA PAO SA VIŠE OD TRI TONE DROGE! Nema dalje od ovoga, ovo je Liga šampiona!