MAJSTORSKI DODIR SRPSKIH UMETNIKA: U Beogradu već tri godine nastaje animirani film Dorote Kobiele, autorke "Vinsenta"

Marina Mirković

10. 06. 2023. u 15:48

VIŠE od dve desetine naših slikara već tri godine, iz dana u dan, sedi u prostoru studija "Lumina" u zdanju "Dragstora" tik ispod Pančevačkog mosta - i slika "kao dragstor".

МАЈСТОРСКИ ДОДИР СРПСКИХ УМЕТНИКА: У Београду већ три године настаје анимирани филм Дороте Кобиеле, ауторке Винсента

Novosti/Nikola Skenderija

Njihov dar i ruke, koje vredno oslikavaju frejmove unapred snimljenog filma, stvaraju slike koje će postati deo budućeg ostvarenja "Seljaci" rediteljke Dorote Kobiela - kojoj je prethodno, film "S ljubavlju, Vinsent" koji je režirala sa Hjuom Velčmanom, donelo nominacije za nagrade Oskar, Zlatni globus i BAFTA. Ta je priča o poslednjim danima života Vinsenta van Goga, bila prvi dugometražni animirani film za koji su frejmovi ručno slikani uljanim bojama na platnu, i to u tehnici koju je koristio sam Van Gog, a u animaciji je učestvovalo 125 slikara iz celog sveta.

Upravo je saradnja slikara Biserke Petrović i Vladimira Vinkića sa rediteljskim dvojcem na filmu o Van Gogu, dovela do toga da naredni film u režiji Dorote Kobiela (a produkciji Hjua Velčmana) - osim u Poljskoj, nastaje i u Srbiji, gde odabrani slikari danas rade pod Biserkinom i Vladimirovom supervizijom.

- Kolega i ja radili smo prethodnu produkciju u Gdanjsku 2015/2016. godine, saznali smo za nju zahvaljujući oglasu i bili pozvani - priča Biserka. - Tad sam se vratila u Srbiju posle 10 godina života u Italiji, i odmah otišla u Poljsku na sedam meseci. Međutim, želela sam da se vratim u Srbiju, a reditelju Hjuu sam u neformalnom druženju rekla da bih volela da radim sa njima i ubuduće - ali u Srbiji, gde imamo mnogo sjajnih slikara. Prošle su tri-četiri godine i Hju me je pozvao za vreme korone, rekavši da se dogovorio sa studijom "Digital Kraft" da se ovde radi, u koprodukciji sa poljskim slikarima. Morala sam tada svoju tvrdnju o našim izuzetnim umetnicima da dokažem, i potrudila sam se da svi slikari vide naš oglas. Oko 300 ljudi došlo je na test, najpre smo vršili selekciju na osnovu portfolija, pa ih pozivali na test, na trening, istovremeno radeći na stvaranju svog sopstvenog stila ali i dizajna filma.

Biserka s ponosom ističe da je srpski tim omiljen rediteljki filma:

- Vladimir i ja smo već radili realizam, nije nam stran, lako smo odgovorili zahtevima i mogli lako da naučimo druge slikare. Radili smo po referencama poljskih slikara od pre stotinak godina, većinom pejzaž, manje likova, ali knjiga na kojoj je film zasnovan opisuje kompletno društvo, daje celovitu sliku jedne zemlje iz tog perioda.

Najpre su oko pola godine samo Vlada i Biserka slikali dizajn, pogađali želje i zahteve rediteljke, dok sad već dugo slikaju tek tu i tamo - njihov posao je supervizija, što podrazumeva nadgledanje i korekciju svakog frejma koji izađe ispod kista odabranih slikara.

Jedna od tih odabranih je i Martina Koljenšić, slikarka koja je videla obaveštenje za kasting na internetu, a već je bila obožavalac prethodnog Dorotinog filma koji je bio nešto zaista revolucionarno.

- Nisam mogla da verujem da će se ovde raditi film istih reditelja, da mi se pruža takva prilika - kaže Martina. - Ono što radimo jeste slično onome što sam zamišljala, pogotovo jer sam gledala dokumentarac o nastanku "Vinsenta". Ipak, naučili smo kako izgleda mnogo puta slikati isto, ponavljati. Sam slikarski izraz meni jeste blizak zato što se bavim realizmom, ali uvidela sam koliko se razlikuje kad imate predložak i scenu koju morate da uradite identično, kad dvadesetak ljudi u timu svoje lične rukopise mora da ujednači tako da izgleda da je to radila jedna osoba. Svakako, radeći scenu po scenu, nemamo utisak celine, svi smo bili pod velikim utiskom kada su nam pre mesec dana organizovali projekciju (scene koje još nisu naslikane gledali smo originalno, sa glumcima) - jer tek sve zajedno stvara potpuno drugačiju priču. Naš tim, kao i poljski, očekuje još oko dva meseca rada, tad sledi postprodukcija, a tek ćemo na kraju biti svesni u čemu smo učestvovali i koliko je sve ovo veličanstveno.

Kapitalno delo

FILM "Seljaci" predstavlja adaptaciju istoimenog kapitalnog književnog dela - romana dobitnika Nobelove nagrade, poljskog pisca Vladislava Rejmonta. Autor je u četiri dela, od kojih svaki predstavlja po jedno godišnje doba u životu seljaka, pišući na lokalnom dijalektu - oslikao potpuniju i sugestivniju sliku seoskog života od bilo kog drugog poljskog pisca. 

Jelena Angelovski, koproducent filma uz Ivana Pribićevića, tu nema dilemu - od početka im je bilo jasno da je ovo prilika koja se pruža jednom u životu i jedna od najvećih koprodukcija naše zemlje sa nekom drugom zemljom Evrope, i po broju angažovanih ljudi i po trajanju i intenzitetu tog angažmana.

- Zahvaljujući našim supervizorima, koji su shvatili da u Srbiji postoji sjajna slikarska scena, Hju Velčman se zainteresovao da se radi i ovde, i bila im potrebna podrška - objašnjava Jelena. - Nas dvoje kao osnivači producentske kuće "Digitalkraft" za postprodukciju i vizuelne efekte na filmu, uvidevši ogroman potencijal u scenariju, konkurisali smo kod FCS za sufinansiranje manjinskih koprodukcija, zvanično dobili potvrdu i postali koproducenti filma. Počeli smo sa 14 a došli do 22 slikara, i isto toliko pejnting artista koji su tokom tri godine bili angažovani.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

HRVATI ŠOKIRALI RUSIJU: Uradili ono što čak ni Amerikanci nisu bili spremni da učine