OPERA "DECA" ZA POČETAK JUGOSLOVENSKOG FESTIVALA: Ovako je i sa Šekspirom bilo (FOTO)
UŽICE je svake jeseni grad u kome je najbolje živeti: dok traje Jugoslovenski pozorišni festival čovek iz publike je važniji nego inače, najvažniji, on postaje mera života i svih stvari.
Ovim rečima, profesor i književnica Milena Marković otvorila je novo izdanje regionalne pozorišne smotre „Bez prevoda“, usledilo je užičko izvođenje opere „Deca“, nastale po istoimenom, uzbudljivom, nagrađivanom romanu pomenute autorke.
- Poslednji festivalski govor čula sam od našeg druga Jagoša Markovića… On više nije sa nama a ja da tako izvrsno da govorim, kao on, ne znam. Setila sam se reči mog profesora Jovana Hristića koji je govorio da je u antičko vreme pozorište ličilo na gladijatorske igre, na život i smrt: ljudi su znali sve junake i njihove priče, ljutili su se, plašili su se, navijali, vođeni strastima koje su gledali ispred sebe. Tko je bilo i sa Šekspirom, publika je ulazila, izlazila, jeli su, pili, dobacivali glumcima, tada je vladala maksima da bi umetnost trebalo da poduči, raznodi, uzbudi. Mnogo je to davno bilo a pozorište je po mom mišljenju ostalo isto. I treba da ostane isto – rekla je Milena Marković - Mašine će biti pametnije od nas i sigurno će biti bolje a mi ćemo u pozorištu uvek plakati, smejeti se, ljutiti i svaki put doživljavati preobražaj u nekoga ko je bolji. Svaki put povezaćemo se sa dušom sveta, verovati da je život najvažniji. Čovek sa svojom jednom i jedinom pričom je mera života i svih stvari koje postoje. Mašinama i svima nama želim srećan početak ovog puta u lepom gradu, Užicu.
Autorku smo pitali, kakva su bila njena očekivanja kada je nagrađivani roman u stihu, počinjao da bude opera?
- Predstava je univerzalna jer stihovi su takvi, svako se može prepoznati a ja ništa nisam očekivala, jer mi je sama forma bila uzbudljiva. Nikad kod nas na ovaj način nije rađeno, pa sam čekala šta će kompozitorka i rediteljka Irena Popović i ansambl da urade. Pa sam videla da stvar radi, da je opšteljudska, da podržava osnovnu ideju o teatru koju prihvatam a, to je da se ljudi užive, da osećaju, dožive katarzu, da oplemenjeni uzbuđeni ili iznervirani izađu iz zgrade pozorišta. To se desilo, zahvaljujući Ireni, koreografu Igoru Korugi, glumcima i pevačima koji su radili stvari koje do tada nisu, kamernom orkestru koji je na sceni, svima hvala. Nikakva očekivanja nisam imala, samo sam bila uzbuđena zbog onoga što se desilo iz mojih reči od kojih su napravljena „Deca“ – dodala je Milena Marković.
Da bi eksperiment, koji bi u drugim okolnostima lako mogao skliznuti u provaliju, uspeo, bilo je potrebno da se nesvakidašnjeg posla prihvate kompozitorka i rediteljka Irena Popović, autor libreta Dimitrije Kokanov, koreograf Igor Koruga, muzički dramaturg Jelena Novak, kostimograf Selena Orb, pevači Tamara Mitrović, Iskra Sretović i Marko Kostić. Kamerni orkestar nacionalne pozorišne kuće izašao je na scenu, zajedno sa glumačkim ansamblom – i decom.
- U moru stihova, melodijskih linija, harmonija, ritmova, ne možete da znate da li ste na dobrom putu jer to u slučaju ovakvog eksperimenta, nema ko da vam kaže. Radeći „Decu“ napokon sam naučila da verujem svojoj intuiciji, svom osećaju iz srca i stomaka, to bi možda konzervativni, pametni i načitani operski ljudi nazvali laičkim, ali imati samo sebe tokom posla učinilo je ovo vreme teškim za mene ali i jednako veličanstvenim. Svi elementi opere su zadržani u „Deci“, ali smo uveli novinu da „kvarimo“ operski standard nekim dobrim glumcima, uvodeći novu boju operskog glasa. „Prava opera“ se možda neće složiti sa našim postupkom, ali spajanje različitih škola može biti normalna stvar. Ovde je svako morao da napravi korak više, da „napadne“ svoj novi volumen, a rezultat je jedinstvena boja predstave. Orkestar smo izvadili iz „crne rupe“, oni su ušli u igrani prostor - rekla je kompozitorka i rediteljka Irena Popović.
Posle predstave, publika je bila u prilici da razgovara sa autorkom "Dece" i svim akterima predstave koja je na najbolji mogući način otvorila novo izdanje Jugoslovenskog pozorišnog festivala u Užicu.
Preporučujemo
GOSTUJE "GOSPOĐICA JULIJA": Na sceni Dadova predstava Pozorišta "Neretva"
31. 10. 2023. u 20:40
DUODRAMA "DEČJE POVREDE": Premijerno izvođenje predstave u Narodnom pozorištu
31. 10. 2023. u 16:51
JAGOŠEV NOVEMBAR: Na repertoaru JDP predstave prerano preminulog reditelja
31. 10. 2023. u 20:42
NOVE SVETSKE SILE UKLjUČILE SE U SUKOB U UKRAJINI: "Dve na strani Putina, dve žestoko protiv Rusa"
SUMNjE u podršku SAD Ukrajini u slučaju pobede Donalda Trampa na predsedničkim izborima mučile su sve one kojima je cilj da se Kijev obrani od ruske agresije. Tramp je pobedio i tek treba videti u kom će smeru krenuti njegova politika, ali sva ta dešavanja zasenila su drugi važan odnos u tom, ionako komplikovanom, odnosu.
22. 11. 2024. u 09:14
RUSIJA POSTALA GLAVNI "IGRAČ" U EVROPI: Ovo se desilo prvi put od proleća 2022. godine
RUSIJA je u septembru prvi put od proleća 2022. postala glavni snabdevač gasom Evropske unije, prenosi RIA Novosti, pozivajući se na podatke Evrostata.
21. 11. 2024. u 11:32
SKANDAL TOKOM POSETE Snimak Makrona: "Oni su totalni kreteni", rekao posle povika da je "Francuska odgovorna za krvoproliće"
"ONI si potpuni kreteni", rekao je francuski predsednik Emanuel Makron o prelaznom telu i dodao da "nikada nisu smeli da ga smene".
22. 11. 2024. u 13:07 >> 13:17
Komentari (0)