PUNIM GASOM, PA U RIKVERC: Predstavljanje knjige dr Marka Miljkovića o razvoju automobilizma kod nas, u Muzeju Jugoslavije
KAKO su automobili uticali na naše živote, ali i istoriju u poslenjih 120 godina, istražuje knjiga dr Marka Miljkovića - "Automobil je sloboda - Istorija razvoja automobilizma u Srbiji 1903-2023".

Sreten Kostić, prvi srpski šofer, Foto: Muzej automobila
Ovo delo istoričara, naučnog saradnika Instituta ekonomskih nauka i gostujućeg kustosa Muzeja automobila, koje je objavio "Službeni glasnik", sa različitih aspekata osvetljava vezu čoveka i vozila, taj fenomen savremenog društva.
Koristeći najraznovrsnije istorijske izvore - arhivsku građu, novinske članke, fotografije, delove automobila, reklame, pozivnice, postere, filmove i TV serije, popularnu muziku i sećanja savremenika, prikazuje autentičnu sliku čitavog jednog veka tehnološke revolucije, tvrdi se u najavi ovog dela koje će sutra biti promovisano u Muzeju Jugoslavije.
A na pitanje zašto je automobil kao simbol mobilnosti i napretka, već u naslovu knjige spojio sa slobodom, Miljković, za "Novosti", kaže:
- Naslov knjige otkriva i osnovni motiv za njen nastanak. Automobil je "oslobodio" ljude redova vožnje i stanica, omogućio slobodan izbor destinacija, pa i same putanje kretanja, što su bila ograničenja koja su postojala i postoje kod tradicionalnih sistema transporta, poput brodova, vozova i aviona. Sloboda i individualizam dodatno su naglašeni i činjenicom da vozač sam upravlja automobilom i vozi ga na način koji odgovara njegovom temperamentu ili konkretnim potrebama. Istovremeno, automobili postoje i masovno se koriste samo u slobodnim društvima. U knjizi sam kroz razvoj privatne motorizacije analizirao i na koji način i u kom obimu su se ove vrste sloboda osvajale ili uskraćivale u Srbiji u poslednjih 120 godina.
"Buržoaske ideje" i zabrane
SOVJETSKI diktator Staljin je jednom prilikom rekao da je "privatni automobil buržujska ideja" - i nije ih ni bilo u privatnom vlasništvu za vreme njegove vlasti. U Severnoj Koreji ni danas nema privatnih automobila, a nije ih bilo ni u Albaniji u vreme Envera Hodže - podseća Miljković. - Sa druge strane, masovna motorizacija počinje u SAD tokom dvadesetih godina prošlog veka, zemlji razvijene demokratije i raznih vrsta sloboda.
Na početku 20. veka automobili su bili jako skupi i dostupni samo najvišim predstavnicima društvene elite, objašnjava pisac ove knjige, i dodaje:
- Tako je bilo i u Kraljevini Srbiji. Prvi vlasnici su bili poznati bankari, trgovci, industrijalci, rentijeri, kraljevska porodica i, naravno, vojska. Međutim, do početka Prvog svetskog rata možemo da govorimo o svega tridesetak vlasnika automobila, što jasno govori o skromnim materijalnim mogućnostima, sa veoma malim brojem jako bogatih i ogromnim brojem jako siromašnih građana kojima je i bicikl predstavljao luksuz. U tom smislu, možemo da govorimo i o jednako ograničenim dometima modernizacije društva u celini. Situacija nije bila ništa bolja ni u Kraljevini Jugoslaviji, koja je do početka Drugog svetskog rata bila na začelju liste evropskih zemalja u pogledu razvoja motorizacije, iza koje su bile samo Albanija, Bugarska i Turska.

Foto: N. Vulović
Istorijsko iskustvo je pokazalo da se masovna privatna motorizacija razvija u društvima u kojima postoji široka i relativno bogata srednja klasa, ističe sagovornik:
- Govorimo o ljudima koji žive od svog znanja, dakle, profesorima, advokatima, lekarima, inženjerima, naučnicima, državnim službenicima i tako dalje. U SAD je taj nivo modernizacije i razvoja dostignut već početkom dvadesetih godina, a u Zapadnoj Evropi tokom pedesetih godina 20. veka. Na ovim prostorima, najdinamičniji je bio period od sredine 1960-ih do početka 1980-ih, bilo da je reč o masovnoj motorizaciji ili o modernizaciji društva u celini. To je bilo vreme kada se čekalo u redovima ispred salona automobila, kada je gotovo svako drugo vozilo na putevima bilo prozvedeno u Kragujevcu, i kada je, danas pomalo neverovatno, Jugoslavija bila u prvih deset zemalja u svetu po uvozu "mercedesa".

Foto: N. Vulović
Prema Miljkovićevim rečima, razvoj automobilizma u Srbiji u poslednjih 120 godina nekoliko puta je počinjao od nule.
- Balkanski ratovi, Prvi i Drugi svetski rat, raspad Jugoslavije, sankcije i ratovi 1990-ih predstavljaju jasne i očigledne prekide u procesu razvoja motorizacije - podseća autor. - Veliku prekretnicu predstavljao je i donekle nametnut prelaz sa dominantno američkih na nemačke automobile u drugoj polovini tridesetih godina 20. veka, što je bila posledica političkog i ekonomskog okretanja Kraljevine Jugoslavije ka saradnji sa nacističkom Nemačkom. Svakako su svi ovi prekidi i novi počeci bili teški za vlasnike automobila koji su ih se silom prilika odricali ili uz velika odricanja održavali, ali indirektno govore i o velikim diskontinuitetima u širem procesu modernizacije.
Promocija u Muzeju "25. maj"
PROMOCIJA knjige "Automobil je sloboda - Istorija razvoja automobilizma u Srbiji 1903-2023"", zakazana je za sutra u 18 časova zgradi Muzeja "25. maj", pri Muzeju Jugoslavije. Uz autora govoriće Neda Knežević, direktorka Muzeja Jugoslavije, Bogdan Petković, direktor Muzeja automobila, Gordana Milosavljević Stojanović, urednica u "Službenom glasniku", Saša Ilić, recenzent, i Rifat Kulenović, kustos Muzeja Jugoslavije.Završno poglavlje Miljkovićeve knjige nosi naslov "Punim gasom u mestu" i govori o stanju u kojem se danas nalazimo.
- Posle 120 godina ogromnih napora države i pojedinaca, savremena Srbija se ponovo nalazi na začelju liste evropskih zemalja prema stepenu motorizacije, ispred Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije, Albanije i Turske. Prosečna starost automobila je preko 17 godina, što nas svrstava u rang sa Estonijom i Letonijom, zemljama sa najnižim nivoom motorizacije u Evropskoj uniji, dok je na jugu Srbije stanje još lošije - prosečna starost prelazi 20 godina, dok gotovo nijedno vozilo ne ispunjava minimalne bezbednosne kriterijume svoje klase. Pre skoro sto godina predstavnici vlasti su postavljali pitanje koje se i danas čini relevantnim - zašto smo poslednji kad nismo najgori? Bojim se da rešenje treba tražiti u boljem razumevanju stanja u kojem se nalazimo kako bismo mogli da damo pravi odgovor na prvi deo ovog pitanja - zaključuje autor ove istorije razvoja automobilizma u Srbiji.

RULjA IZVUKLA BRITANCA IZ STANICE I ZAPALILA GA: Policija nije reagovala iz straha za sopstvenu bezbednost
BRITANSKI državljanin preminuo je od posledica teških opekotina nakon što ga je, prema navodima lokalnih medija, grupa ljudi izvukla iz policijske stanice i zapalila na ulici, javlja Skaj njuz.
22. 04. 2025. u 12:01

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)