POZORIŠNA KRITIKA: Muške suze u Antošinim "komedijama"
JEDAN od najčešćih pseudonima Antona Pavloviča Čehova, Antoša Čehonte, zgodno zvuči kao izvornik novog (dramskog?) teksta, koji je, po motivima četiri kratke drame i jedne pripovetke napisao David Jakovljević.

foto privatna arhiva
Niti je pseudonim tačno ime pisca, niti je Jakovljevićev tekst u vezi sa Čehovljevim dramama i pripovetkom. Apokrifno, mladi pisac, po ideji reditelja, Aleksandra Popovskog, koristi likove iz tekstova "Šala", "Prosidba", "Medved", "Tatjana Rjepina" i "Krčma na drumu" u cilju da prikaže majstorstvo, valjda, velikog pisca da svoje glasovite likove stavi u situacije da zbog ljubavi pate, plaču i umiru. To scensko istraživanje (ako treba naći bio kakvu vezu sa Čehonteom), Popovski je smestio u postapokaliptičnu radnju u urušenu krčmu na Glavnom drumu, u vreme neke konačne ćelijske oluje (scenograf Vanja Magić). Sveta koji znamo i mi i Čehov više nema, pa su i nastojanja individua, koji bi bolje naselili Beketov i Joneskov, nego Čehovljev svet, uzaludna u muci da se prave da su živi u normalnom, poznatom okruženju.
Vojin Ćetković, koji predvodi ovu bulumentu (igra Grigorija Stepanoviča Smirnova i Medveda) se dobro snalazi u bezobalnom žanru, uspešno dovodeći u vezu, sam sobom, Medveda iz Čehovljeve jednočinke u vezu sa Jakovljevićevom i rediteljevom predstavom.
Sanja Marković (Tatjana Rjepina i Dama u crnom) vrača, kune, čara i prorokuje svet bez Boga, u koji srljamo, ružni i rđavi, beznadni (opet Beket). Markovićeva se, jasno je, razvija u rasnu glumicu, jer poseduje moć da opravda svoje likove sopstvenom strašću, nažalost, neprimerenom za sumnjičavog, skromnog, tihog i višeznačnog A. P. Čehova. Nenad Jezdić, markantan, glasan (Hajdindej) je iz miljea Gogoljevih junaka, a u "Muškoj suzi" lik koji će stvoriti veoma slikovitog antijunaka, sa interesantnim obrtom identiteta, uprkos neprepoznatljivosti sa izvornikom. To se odnosi i na Miodraga Dragičevića (Gizmo), glumca koji jedini, čini se, može da odigra histeriju ovog veka na motivima sasvim drugačijeg dramskog prosedea. Iščašenost Zanzibara, krčmara na Glavnom drumu (Zoran Cvijanović), u krčmi koju je kataklizma već odnela, mala je studija (velikog) glumačkog umeća da suvereno vlada osećanjem mere, i kada ima priliku da se razmahne u parodiji i karikaturi, koju je David Jakovljević (uz mnogo vulgarnosti) utrpao u Čehovljev svet. Milena Živanović (Farfafusija, Starica, Marija Jegorovna), Teodora Dragićević (Vera) i Teodor Vinčić (Fikus), našli su pravi ton da budu zanimljivi u svojoj igri, ali bez mogućnosti da doprinesu smislu i razumevanju predstave.
Zašto se inventivni reditelji i njihovi saradnici ne bi upustili u avanturu da o suzama zalivenoj muškoj patnji sačine sopstveni tekst, makar i sa znanim likovima iz svetske drame, bez referisanja na pisca koji je, svedoče njegova pisma i sve što se o njemu zna, iz dna duše mrzeo "buku i bes" u interpretaciji svojih "komedija", to jasno govorio i o tome ostavio pisani trag?!
Pod "novim čitanjem" A. P. Čehova se, svakako, ne podrazumeva njegovo poništavanje.

BEGUNAC IZ ZATVORA UHVAĆEN POSLE 40 GODINA: Odala ga jedna informacija (FOTO)
MUŠKARAC koji je pobegao iz zatvora u Portoriku pre skoro 40 godina uhapšen je u Floridi, saopštila je policija okruga Li.
09. 03. 2025. u 16:04

VUČIĆ OTKRIO VEZE USAID-A I CRTE: Organizacija "Da smradovi odu" dobijala 190.000 evra, biće još mnogo iznenađenja narednih dana
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić obišao je u Kovinu završne radove na gradskom kupalištu ''Šljunkara'' i tom prilikom otkrio da je organizacija USAID plaćala 190 hiljada evra preko CRTE organizaciji koja se zove "Da smradovi odu".
09. 03. 2025. u 11:56 >> 13:15

NISU ZDRAVE ZA SVE: Ko ne bi smeo da jede sardine
NUTRICIONISTI naglašavaju koliko je sardina korisna za zdravlje i da bi bilo dobro da se barem 2 puta nedeljno nađe na trpezi.
11. 03. 2025. u 13:33
Komentari (0)