POZORIŠNA KRITIKA: Ples na oštrici noža

Драгана Бошковић

03. 11. 2024. u 12:22

I POZORIŠNA predstava "12", kao i istoimeni film oskarovca, Nikite Mihalkova, inspirisani su filmom "Dvanaest gnevnih ljudi", Sidnija Lameta iz 1957. godine.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Плес на оштрици ножа

foto privatna arhiva

Kako je film Mihalkova mnogo puta prikazan kod nas, dozvoljen nam je mali "spojler" - porotnik, koga igra Nikita Mihalkov, miran i tih akvarelista iz neke ruske dače, zapravo je nekadašnji komandos i upravo on će, kada se svi porotnici predomisle (presuda mora bude jednoglasna) i, umesto smrtne, donesu presudu o oslobađanju mladog Čečena, usvojiti mladića, da bi ga zaštitio od osvete i revanšizma...

U svojoj moskovskoj Državnoj budžetskoj ustanovi kulture "Nikita Mihalkov", slavni filmski reditelj je 2021. godine postavio predstavu "12", reklo bi se, po svom istoimenom filmu, ali, posle gledanja na sceni, lako ćemo ustvrditi da je u pitanju autentično, posebno, multimedijalno scensko delo, gde su poruka o kontekstualizaciji sopstvene sudbine sa etičkim i humanističkim pogledom na svet prikazani u dramskom agonu, za razliku od filma, koji ima mogućnost konstantnog krupnog plana. Taj bliski pogled na "ogledalo ljudske duše", ni ovde nije izostao, mudro rešen prozirnim velom ispred proscenijuma, koje ima funkciju i filmskog platna.

Predstavi pomažu i ekrani, na kojima gledamo kako se skor onih koji glasaju za i protiv smrtne kazne menja, u korist mladog Čečena. No, sve je, ipak, na glumcu - njih dvanaestorica, na čelu sa čudesnim Mihalkovim i izvrsnim, moćnim Nikolajem Burljajevom (u ulozi sumnjičavog, promišljenog naučnika, koji se izlečio od alkoholizma), u ustupljenoj im fiskulturnoj sali neke škole, dok napolju pada sneg i noć smenjuje dan, proživeće pred zanemelom publikom svoj život, propitujući sopstvenu savest. Ostali porotnici - taksista, rođeni Moskovljanin, Jevrejin, čiji su roditelji preživeli Holokaust i proterivanje u Sibir, TV scenarista školovan na Harvardu, hirurg sa Kavkaza, komičar, umetnik, predstavnik "demokratskih snaga", radnik iz provincije, advokat - slika su ruskog društva i podatna, iskorišćena mogućnost za njegovu kritiku "na oštrici noža". Konflikt između Rusije i čečenskih separatista (zbog terorista je, u moskovskom pozorištu "Dubrovka", poginulo 130 ljudi), iskorišćen je za profilisanja karakternih, etničkih i mentalitetskih razlika dva naroda, što najupečatljivije predstavlja glasni moskovski taksista, sa svojom nacionalističkom retorikom.

Kao dramsku antitezu, Mihalkov suprotstavlja ovom diskursu lik porotnika-hirurga sa Kavkaza, koji, u žaru ispovesti, izvodi virtuozni čečenski folklorni ples sa noževima, sliku koja će biti zaoukružena u finalu predstave izvođenjem te numere Dečjeg moskovskog abhaskog plesnog ansambla "Amtsabz", što zaista izaziva katarzu i relaks posle monologa, rasprava, teških optužbi i ispovesti, napetosti odlučivanja o životu i smrti mladog čoveka. Fantastično tehnički vođena, sa mnogo simbola na platnu i u prikazanim vizuelnim efektima (ptice, let noževa, nestanak struje, ruska zima napolju, slika gulaga...), a pritom i maestralno glumački izvedena, predstava "12" Nikite Mihalkova još jednom potvrđuju kvalitet njegovih nezaboravnih filmova ("Varljivo sunce", "Mehanički pijanino", "Sibirski berberin"...), duboko, introspektivno poznavanje ljudske duše, delikatno opravdavanje njenih mračnih kutaka, značaj običnih, životnih okolnosti za čovekovu dobrobit, saosećanje, oprost i milosrđe prema slabijima, majstorstvo u interteksualnosti i saglasju svih modernih, filozofskih i klasičnih medija u korist dramskog.

Beograđani su imali jedinstvenu priliku da, u Narodnom pozorištu, skoro četiri sata dišu sa vrhunskom umetnošću pozorišta i da uživaju u izuzetnom, neponoljivom doživljaju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

OPASNOSTI SU SVE VEĆE Putin progovorio o trećem svetskom ratu - Mi vidimo šta radi naš protivnik