SRPSKO KOLO U LIMASOLU: Projekat "Muzikom kroz muzeje sveta", zapčet na Krfu, nastaviće se nastupom na Krfu, a potom i u Italiji
DELA kiparskih i srpskih kompozitora, među kojima su i dvorska kola čije se partiture čuvaju u notnom arhivu Istorijskog muzeja Srbije, odzvanjala su u petak, 7. marta, pod svodovima Istorijskog muzeja u Limasolu. Ovim koncertom, premijerno započinje novi ciklus, nazvan "Muzikom kroz muzeje sveta", nastao iz projekta koji su započeli, i koga zajednički neguju Istorijski muzej Srbije i UNICA art.

Proba za prvi koncert "Muzikom kroz muzeje sveta", održan na Kipru,, Foto Privatna arhiva
Kako, za "Novosti", priča violinistkinja Aleksandra Dimitrijević, jedna od osnivača manifestacije, iz UNICA arta, u Istorijskom muzeju Srbije, na Trgu Nikole Pašića, ciklus "Muzikom kroz muzej", već uveliko je ušao u petu sezonu. Ističući sluh za pokretanje ovog kod nas jedinstvenog muzičko-muzejskog programa, koji je imala direktorka IMS, dr Dušica Bojić, Dimitrijevićeva dodaje da je na dosadašnjim koncertima uvek svirana i po jedna kompozicija iz notne arhive ove institucije.
Već pre dve godine ciklus "Muzikom kroz muzej" imao je izlete van Beograda - u užu Srbiju i Vojvodinu. Održani su kamerni koncerti u muzejima u Smederevu i Negotinu (odložen je bio nastup u Prokuplju, zbog bolesti muzičara, pa će se svirati u nekom novom terminu), kao i u Sremskoj Mitrovici, Banovcima i Vršcu.

Foto Privatna arhiva
- Kako se sve više muzičara iz inostranstva uključivalo u ciklus, tako je i interesovanje za ovaj projekat postajalo internacionalno - nastavlja sagovornica. - Sve je više umetnika želelo da nastupa u Beogradu, ali sam i ja ostvarila kontakte van srpske muzičke scene. Tako se začeo ciklus "Muzikom kroz muzeje sveta", a ovaj prvi na Kipru, realizovan je i zahvaljujući našoj violinistkinji Oliveri Rialas Jakovljević, koja tamo živi. Preko nje smo stupili u kontakt sa direktorom Istorijskog muzeja u Limasolu, pa je napravljen ugovor o saradnji sa našim IMS. Domaćini sa Kipra obezbedili su putovanje i smeštaj našim muzičarima.
Ono što je jako bitno, prema rečima Dimitrijevićeve je činjenica da i ovaj muzej sa Kipra ima svoju notnu arhivu, tako da su na koncertni repertoar dospele kompozicije i iz srpske i iz grčke baštine. I kamerni sastav, dva violončela i dve violine, činiće naši, i umetnici sa Kipra:
- Odavde su otputovali Dušan Stojanović, violončelista i Nevenka Tasić, violinistkinja, a tamo su ih pored Olivere Rialas Jakovljević, sačekali čelistkinja Evgenija Karapataki, kao i solo pevačica Aleija Konstantinou. Ciklus "Muzikom kroz muzeje sveta", nastaviće se na Krfu, a posle Grčke, ide Italija, u pregovorima smo sa muzejima u Đenovi i Peruđi. Sviraće kamerni sastavi, što je karakteristično za ove koncerte.
Neprekidno vežbanje
KOD nas muzičko školovanje počinje dosta rano, kod nekih i sa pet-šest godina, predočava umetnica:
- Naši muzičari tako čitav život posvećuju svojim instrumentima. Detinjstvo i mladost im protiču u duplim školama. Naša deca se više žrtvuju za muziku, nego njihovi vršnjaci na Zapadu, koji počinju da sviraju sa devet, deset godina, i kraće se školuju. Kada je reč o orkestarskim muzičarima, od njih se očekuje još i disciplina, izdržljivost, neprekidno vežbanje, zajedničko sviranje, koje ima svoje zahteve...
Iskustvo sagovornice, ne samo na osnovu organizovanja koncerata inostranih muzičara kod nas, već i ličnih nastupa na scenama van zemlje je da prema kvalitetu izvođenja ne postoje razlike. Ako ih i ima, idu nama u korist. Ali, status, i odnos društva prema izvođačima klasične muzike se mnogo razlikuje.
- U Evropi nema svaka zemlja isti tretman, niti iste finansijske mogućnosti. Ipak, kod većine je bolje nego ovde, iako je naš sistem muzičkog obrazovanja veoma ozbiljan i na visokom nivou. Naši fakulteti muzičke umetnosti, i u Beogradu, i u Novom Sadu su uvek bili veoma jaki, i za gudače, pijaniste, duvače... Posle akademije, međutim, većina se odluči za karijeru u inostranstvu. Polažu audicije širom sveta, jer znaju da su plate veće, za isti rad, znanje i umeće. Neko ko dobro svira, kada je reč o orkestarskim i kamernim muzičarima, tako će raditi i u Beogradu, i u Stokholmu, i u Njujorku. Dakle, naš izvođački nivo je dosta visok, apsolutno ne zaostajemo za drugim zemljama - zaključuje Dimitrijevićeva.
Doček u Kini
I POČETKOM ove godine, zahvaljujući Aleksandri Dimitrijević, naši gudači, njih 21, nastupali su na turneji Italijanskog filharmonijskog orkestra, po Kini.
- Bili smo zadivljeni tretmanom koji tamo imaju izvođači klasične muzike. Dočekali su nas kao najveće zvezde - otkriva violinistkinja.
Upravo, zahvaljujući kontaktima ostvarenim kroz ciklus "Muzikom kroz muzej", i svojim izvođačkim sposobnostima, koje su na evropskom nivou, neki od naših umetnika nastupali su na festivalima u Italiji i Španiji, otkriva sagovornica i dodaje:
- Cilj svakog umetnika koji završi Akademiju je da radi u svojoj zemlji, a većina odlazi, jer su uslovi na drugim mestima bolji. Zato imamo odliv talenata, kreativnih ljudi. Onoga što nam nasušno treba, da bi nam oplemenilo svakodnevicu.

BEGUNAC IZ ZATVORA UHVAĆEN POSLE 40 GODINA: Odala ga jedna informacija (FOTO)
MUŠKARAC koji je pobegao iz zatvora u Portoriku pre skoro 40 godina uhapšen je u Floridi, saopštila je policija okruga Li.
09. 03. 2025. u 16:04

VUČIĆ OTKRIO VEZE USAID-A I CRTE: Organizacija "Da smradovi odu" dobijala 190.000 evra, biće još mnogo iznenađenja narednih dana
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić obišao je u Kovinu završne radove na gradskom kupalištu ''Šljunkara'' i tom prilikom otkrio da je organizacija USAID plaćala 190 hiljada evra preko CRTE organizaciji koja se zove "Da smradovi odu".
09. 03. 2025. u 11:56 >> 13:15

UMRLA PEVAČICINA MAJKA: Ko je bila Hafa Karić i otkud joj arapsko ime, retko u Srbiji?
JAVNOST je iznenadila vest da je preminula jedna od omiljenih dama porodice Karić, Hafa Karić.
09. 03. 2025. u 17:51
Komentari (0)