POZORIŠNA KRITIKA: Heda Gabler kao studija slučaja
ODSUSTVO portreta generala Gablera, Hedinog oca i nenametljiva upotreba dva njegova (paradna) pištolja u scenografiji za Ibzenovu "Hedu Gabler" (scenograf Gorčin Stojanović) oduzima histeričnoj junakinji i minimum predistorije njene neuroze.

foto privatna arhiva
U predstavi Ive Milošević, Heda je žrtva neke vrste depresije, koja je "spušta" do parališućeg stupora (koji ona pravda dokonošću, dosadom), ili je "diže" do neukrotive histerije, kada, na primer, uperi pištolj (u tekstu i puca) u bivšeg ljubavnika, sudiju Braka. Hedina histeričnost se očituje i u sceni njenog "šamaranja" sopstvenog stomaka, zbog neželjene trudnoće u odvratnom joj braku sa naivnim naučnikom Tesmanom, a naročito u snolikoj sceni muziciranja na violončelu, čija dramatika i furioznost će najaviti kako njenu, tako i tragediju nesrećnog gubitnika Ejlerta, u širokom izboru njenih seksualnih žrtava najbližeg joj po dijagnozi, koja može da se tumači i kao otimanje ličnog intimnog prostora u društvenoj konvenciji. Predator po karakteru, Heda nailazi na dostojnog zlotvora, u liku sudije Braka, nezajažljivog, beskrupuloznog hedoniste, čija je duševna hrana da se meša u tuđe živote, ne samo profesionalno, već i lično, iz želje da se sladi njihovom nesrećom i da od nje profitira...

Foto N. Babić
Ako bismo tražili ovovremeno u najnovijem tumačenju "Hede Gabler", onda bi to bilo pomeranje težišta sa Ibzenove pobunjene junakinje s kraja devetnaestog veka na fenomen gorućeg problematizovanja istine, koja je danas prečesto Janus sa mnogo lica. Sudija Brak (tačan, istinit, smrtonosan u svojoj životnoj radosti Nebojša Milovanović) će dokusuriti nestabilnu Hedu istinom da se "neprilagođeni" intelektualac Ejlert (neočekivano krhak Marko Janketić) nije njenim pištoljem ubio herojski, kako ona sanja, već slučajno, u budoaru izvesne dame. Hedina nepočinstva (kao što je ono sa neuljudnom ironijom prema muževljevoj staroj, požrtvovanoj tetki i spletkarenje sa Teom, prijateljicom koja od nje očekuje pomoć) doći će na naplatu, po prirodnoj sili istine, koja nekako uvek nađe svoj put.
Jovana Belović je Hedu Gabler (Tesman) odigrala spretno, energično, uverljivo, na jednoj noti - nezajažljivoj potrebi da ispuni zjapeću unutrašnju prazninu, uzaludnim pokušajima da "daje tuđe živote za svoje ideale", ne štedeći ni svoj. Joakim Tasić, njen naivni muž, zaluđeni naučnik i neiskusni ljubavni igrač je po istom principu bio samo to - nevina žrtva, što je mladi glumac uspešno odbranio do kraja. Milica Mihajlović je bila Tesmanova tetka Julijana, jedina u kostimu iz devetnaestog veka (kostim Lana Cvijanović), u scenografiji ovovremenog bogataškog dizajna, ponižena Hedinim prezirom, stojik. Tea Lenke Petrović se odlično transformisala žrtvu udate za starog, nevoljenog izvršitelja u braniteljku iskrene ljubavi za originalnost i odanost Ejlertu.
Služavka Berta (Katarina Veljović) je odlično odbranila odlike Ibzenove realističke građanske drame, povremeno zagubljene u studiji slučaja o posledicama karakternih i kliničkih mana, koje bi nekada bile društveni bunt, a danas su samo tužna slika beznađa, u odsustvu utemeljenih vrednosti, prirodom i dobrom društvenom podrškom date.

DODIK ŽESTOKO UDARIO NA STANIVUKOVIĆA: Dokle ćeš biti poltron najgore vrste?
PREDSEDNIK Milorad Dodik upitao je danas gradonačelnika Banjaluke Draška Stanivukovića "dokle će biti poltron najgore vrste koji se svakodnevno dodvorava Sarajevu, a optužuje Republiku Srpsku".
21. 08. 2025. u 19:40

"SRAM VAS BILO ZA SVE ŠTO RADITE" Vučić sa prezirom odgovorio Žaklini Tatalović na dobacivanja i upadice
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić odgovorio je na upadice i dobacivanja novinarki N1 Žaklini Tatalović.
17. 08. 2025. u 14:28

POREKLO ILIĆA - POD ISTRAGOM: Unajmljen čovek iz Ljiga, umešana i crkva "Hoću da znam ko sam i šta sam"
FOLK pevač Miroslav Ilić nedavno je govorio o svom poreklu i otkrio zbog čega nije želeo da se o njegovom životu snimi film.
24. 08. 2025. u 11:31
Komentari (0)