SINTETIČKO SEĆANJE NA VREDNOSTI ANTIFAŠIZMA: Izložba Ane Miljački, profesorke sa američkog MIT-a, u Muzeju Jugoslavije

Miljana Kralj

21. 06. 2025. u 06:15

U FOKUSU šestokanalne video-instalacije, koja čini izložbu "Pionirsko hodočašće" autorke Ane Miljački, a biće otvorena sledećeg utorka, 24.juna, u Muzeju Jugoslavije, su sećanja na kolektivne školske posete spomenicima NOB-a u Jugoslaviji.

СИНТЕТИЧКО СЕЋАЊЕ НА ВРЕДНОСТИ АНТИФАШИЗМА: Изложба Ане Миљачки, професорке са америчког МИТ-а, у Музеју Југославије

Foto Muzej Jugoslavije

Biće prikazani odabrani snimci, prikupljeni iz privatnih i istorijskih arhiva, a predstavljaju samo deo materijala, koji se odnosi na posete omladinaca iz čitave bivše zemlje tim monumetnima, koji su čuvali vrednosti antifašizma i "bratstva i jedinstva" sve do 1991. godine.

Autorka Ana Miljački, istoričar, teoretičar, pedagog i kustos arhitekture, Beograđanka je rođena 1972. godine. Diplomirala je arhitekturu na Harvardu, i vanredni je profesor na čuvenom MIT-u(Massachusetts Institute of Technology - SAD), gde rukovodi "Laboratorijom za kritično emitovanje", Grupom za arhitekturu i urbanizam i programom Master of Architecture.

- Pre dve-tri godine kada je razoren partizanski spomenik u Mostaru, imala sam potrebu da na neki način stanem na stranu svih onih vrednosti koje je on predstavljao - objašnjava, za "Novosti", Ana Miljački. - Jer, oni koji su ga rušili, na taj način pokazali su svoj stav prema antifašizmu.

Istraživači i autori

PORED profesorke Miljački, autorski tim izložbe, čine Ous Abu Ras, Pavle Dinulović i Džulijan Geltman, dok su kustoskinje Simona Ognjanović i Marija Đorgović iz Muzeja Jugoslavije. Pripremu i istraživačku fazu umetničkog projekta pomogli su brojni istraživači i saradnici među kojima su Melika Konjičanin, Ana Martina Bakić, Jelica Jovanović - Grupa arhitekata, Endrju Louler, Sandro Đukić, CCN Images, Other Tomorrows. 

Vezano za ličnu dimenziju ove postavke, kaže da je u detinjstvu imala ambivalentan odnos prema obilascima spomenika posvećenih NOB-u, na školskim ekskurzijama. Vremenom je, ipak, shvatila važnost toga što je tada imala priliku da stekne iskustvo koje je mogla da podeli sa svojom generacijom, jednom od poslednjih odraslih u Jugoslaviji. I da ga potom zadrži u sećanju. Kao predavaču na čuvenom američkom institutu za tehnologiju u Masčusecu, ukazala joj se prilika da eksperimentiše sa veštačkom inteligencijom. Bez obzira na to što je veliki protivnik upotrebe novih tehnologija, upravo to joj se učinilo kao zgodna mogućnost da se proizvede estetski utisak maglovitog sećanja na ove danas često zapostavljene spomenike.

Foto Muzej Jugoslavije

 

- Ideja je bila da se predstavi neka vrsta "sintetičkog sećanja", a rad je prvi put pre dve godine bio predstavljen na jednom od sporednih programa Bijenala arhitekture u Veneciji - nastavlja sagovornica.

I upravo to "sintetičko sećanje", nastalo upotrebom veštačke inteligencije i "mašinskog učenja" u radu "Pionirsko hodočašće" nudi prostor za novi, kolektivni doživljaj, dok istovremeno artikuliše savremenu političku i aktivističku poziciju nastalu na vrednostima antifašizma, jedinstva i solidarnosti, neophodnih i danas. I mada su, kako autorka ističe, privatna sećanja na hodočašća do spomeničkih mesta ovog tipa anahrona u savremenom društvu, taj anahronizam može otvoriti put da se ponovo kultiviše antifašistički i transnacionalni kolektivitet, zbog čega oni moraju biti zaštićeni ili, u najmanju ruku, zapamćeni.

- Želeli smo da ljudi razumeju da svi ti spomenici nemaju samo svoju arhitektonsku vrednost, već i onu koja se odnosi na emocije, da pripadaju i nečem što može da se nazove afektivna istorija - zaključuje Ana Miljački, čija će izložba biti otvorena 24. juna u 18 časova.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Kari’s on fire  – Pešić se vraća na klupu Pirota!