KAKO ŽIVETI NA POETSKI NAČIN: Sećanje na istaknutog srpskog pesnika Milutina Petrovića (1941-2020)
Milutin Petrović (1941-2020) pripada plejadi pesničkih velikana čiji nas iznenadni odlazak sa životne pozornice navodi da iznova sagledamo njihov učinak u kreiranju unutrašnjeg lika srpske kulture, ali i savremenog srpskog pesništva.
Prilježnim višedecenijskim obdelavanjem autentičnog i unutar sebe divergentnog poetskog prostora, Petrović je na njemu samosvojan način skretao pažnju na neotkrivene ili zapostavljene mogućnosti estetskog oblikovanja spoljašnje i unutrašnje stvarnosti. Zajedno sa svojim pesničkim savremenicima, sada već književnim klasicima, poput Borislava Radovića, Milovana Danojlića, Branislava Petrovića, Novice Tadića, ili neoavangardnih pesnika, poput Miroljuba Todorovića, Vujice Rešina Tucića ili Vojislava Despotova, Milutin Petrović je preusmeravao i umnožavao moderne pesničke tokove.
Već prvim pesničkim zbirkama "Tako ona hoće" i "Drznoveno roždestvo", objavljenim potkraj šezdesetih godina, on se profilisao kao markantna pesnička figura, usredsređena na eksperimentisanje sa formalnim i semantičkim aspektima pesničkog jezika, ali i istraživanje arhaičnih i mitoloških jezičkih slojeva. U potonjim knjigama, od "Glave na panju" i "Promena", pa sve do knjige "Protiv poezije", Petrović do krajnjih granica iskušava "disonantnu napetost", kao obeležje moderne poezije, u prvi plan isturajući zagonetnost i višeznačnost iskaza. On je, pritom, u ogoljavanju pesničkog postupka, neočekivanim leksičkim i sintaksičkim spojevima i inovacijama u prozodiji, ispoljio vanrednu stvaralačku inteligenciju. Sve vreme pomerajući granice jezičke imaginacije, on se odvažno poigrava označiteljima i suspreže njihov simbolički potencijal, odolevajući iskušenju da skrene na stranputicu pesničke retorike.
Njegovo prepoznatljivo udvajanje pesničkog subjekta, čak i hipostaziranje te dvojnosti, uslovljava neprestano smenjivanje osmatračkih i meditativnih pozicija, tome sledstveno, stanovišta, slika i asocijacija, kao i variranje intonacije ili smera pesničkog saopštenja, čak i u okvirima iste pesme.
Petrovićeva poezija predstavlja hologramski odraz filozofske sumnje u spoznanje sveta, ali se u sumnji ne završava. On se odvažio na snažne pesničke udarce, ne bi li i svetu i poeziji ponudio alternativu - "suštinski prostor". Tako je umetnička samodovoljnost prerasla u istrajan nagovor da se živi estetički potpunije, a time i etički istinitije. Ostavljajući iza sebe poklonike među čitaocima, ali i pesnicima srednje i mlađe generacije, Milutin Petrović nas će nas i nadalje učiti kako živeti na poetski način-
ŠOK SAZNANjA NA SUĐENjU: Zaposleni u "Ribnikaru" nisu pružili pomoć deci nakon što ih je Kosta upucao?
IZ SNIMAKA se vidi da su tetkica, kojoj još ne znamo ime, razredna Dragana Tomić i domar Rade Simić, nakon što je Kosta pucao, a pre dolaska nastavnika geografije Zorana Niševića i policije, bili na vratima učionice istorije u kojoj je bilo "VII/2" i niko od njih nije ušao unutra i pružio pomoć deci.
30. 09. 2024. u 14:56
MLADIĆI ROĐENI OVE GODINE ĆE PRVI U VOJSKU: General Mojsilović otkrio sve detalje o služenju vojnog roka
NAČELNIK Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović rekao je u emisiji "Takovska 10" da Srbija kasni sa uvođenjem obavezne vojne obaveze. Suština je da se izgradi odbrambeni kapacitet Srbije, svaki dan i svaku godinu koju čekamo, gubimo generacije mladih vojnika, rekao je general Mojsilović. U jednoj klasi računamo do 20.000 vojnika-regruta, na godišnjem nivou, dva i po meseca po pet hiljada njih u jednoj klasi, odnosno ciklusu, rekao je Mojsilović uz napomenu da će prvo biti regrutovani mlađi vojnici, počev od 2006. godišta.
25. 09. 2024. u 22:01
SRBIN OBJAVIO KOLIKO GA KOŠTA ŽIVOT NA SELU: Dao detaljan spisak na šta troši - ima pitanje za sunarodnike
SRBIN koji živi sa suprugom i detetom na selu napisao je na društvenim mrežama da mesečno troši između 2.000 i 2.500 evra. Objavu je postavio jer je, kako kaže, primetio da mnogi troše manje od njega, i to u gradu, i zanimalo ga je da li u nečemu preteruje.
04. 10. 2024. u 18:13
Komentari (0)