POGLED ISKOSA: Balša Rajčević - svedok naše likovne scene
BALŠA Rajčević je značajno ime srpske umetnosti i likovne kritike, pa je svaka njegova knjiga o umetnosti - događaj.
Foto privatna arhiva
Malo kritičara odlikuje izgrađen stav i istrajnost, a još manje je sposobno da svoje pisanje objedini u koricama knjige. Likovna kritika je profesija u odumiranju, a Rajčevićevi tekstovi sećaju na njene zvezdane časove poštenja, doslednosti i misaonosti. Tako je ovaj beogradski kritičar (rođen 1941.) u direktnoj naslednoj liniji koja se pruža od Miodraga B. Protića, Lazara Trifunovića, do Sreta Bošnjaka i Đorđa Kadijevića.
Rajčević je sada jedan od najpouzdanijih svedoka i saučesnika naše likovne scene, ne samo zbog svoje dobi, već i sposobnosti da analitički i sintetički promišlja umetnost.
Još samo Đorđe Kadijević iz te starije generacije, zna da do te mere filozofski problematizuje tekst, da ga ogoli do ontoloških osnova, postavljajući u osnovi samo jedno pitanje: Šta je umetnost? Pored misaone, konceptualne zasnovanosti, kojom se odlikuju i Rajčevićeve skulpture i kolaži, njegovi tekstovi su interesantni za čitanje, on nikada ne zapada u praznoslovlje, dosadnu, samodovoljnu analizu, koje se toliko grozio Dado Đurić.
Kao i njegovi prethodnici, Rajčević radi na uspostavljanju vrednosnog kriterijuma, u vreme kada su u umetnosti popustile sve stege, kada se više nema obzira ni prema čemu, a umetničko delovanje se rasplinulo do besmisla i samoporicanja. Reč je možda i o uzaludnoj, donkihotovskoj delatnosti, o bespotrebnosti kritike, ali je takav pristup jedino moguć i častan.
Samo je Rajčević među diplomiranim vajarima i magistar istorije umetnosti, o njegovim skulpturama objavljena je monografija (ULUS, 2005), a između 1985. i 2020. publikovane su još tri knjige njegovih kritika, eseja i članaka o umetnosti. U međuvremenu, postao je i cenjeni književnik, a bavi se i slikarstvom. Tekstovi u knjizi "Iz beogradskih galerija" pisani su u rasponu od 2011. do 2016. godine, obuhvataju kritike ali i duže studije, objavljene u listovima i časopisima "Književne novine", "Likovni život" i "Danas", u kojima je Rajčević više godina bio stalni likovni kritičar. U knjizi su predstavljeni stvaraoci iz više generacija, od najstarijeg Miodraga B. Protića (1922) do najmlađe Zvezdane Lazin. Zastupljene su skoro sve vrste umetnosti, a analizirani su u prikazima dometi i stavovi izneseni u šest knjiga o umetnosti. Osim slavnih akademika i profesora tu su i manje poznati umetnici, kao i po koji umetnički fotograf.
Krećući se u svom izboru srednjom linijom proverenih i čisto likovnih vrednosti na tragu visokog modernizma, kada je jugoslovenska umetnost bila na vrhuncu, ne zalazeći u krajnosti avangardizma ili mimetičke figuracije, ovaj kritičar je na delu, u praksi, kao i u esejističkom delovanju, ukazao na neophodnost zasnivanja umetnosti kao savremene estetske i etičke kategorije.
UKRAJINSKI VOJNICI U KLANICI POKROVSKA: "U gradu je pravi pakao, Rusi doveli sve snage koje mogu"
RUSKA pešadija prodrla je u gradske granice jednog od glavnih strateških ciljeva predsednika Rusije Vladimira Putina, preteći da ga opkoli. Ukrajinske specijalne snage uključile su se u borbe u urbanom području.
29. 10. 2025. u 17:43
SAD IZDALE GENERALNU DOZVOLU DO APRILA: Odlažu se sankcije ruskoj naftnoj kompaniji
SJEDINjENE Američke Države su danas izdale tzv. "generalnu dozvolu" kojom se privremeno odlažu sankcije Rosnjeftu u Nemačkoj do 29. aprila 2026. godine, objavilo je američko ministarstvo finansija.
29. 10. 2025. u 16:17
Udala se za 25 leta starijeg čobanina, doživela šok kad je umro
Marsel Amfu je čitav svoj život živeo jednostavno. Njegova kuća nije imala ni struje ni vode. To mu je omogućilo da uštedi ogromne sume novca.
28. 10. 2025. u 21:37
Komentari (0)