PLANETARNA TRAGEDIJA: Đorđe Kadijević povodom filma "Dara iz Jasenovca"

V.N.

23. 02. 2021. u 22:47

NE mislim da treba praviti dramu oko filma "Dara iz Jasenovca" i govoriti danj je to neko razočaranje.

ПЛАНЕТАРНА ТРАГЕДИЈА: Ђорђе Кадијевић поводом филма Дара из Јасеновца

Foto M. Anđela

Film je pravljen sa najboljom pobudom da pokaže i našoj i svetskoj publici kakva je to drama, ali se ne može reći, sa rukom na srcu, da se to što je Jasenovac u tom filmu vidi.

Film nema dimenziju koju sam očekivao, jer je Jasenovac ogromna ljudska tragedija. Film prikazuje jednu planetarnu tragediju i dramu kao neku epizodu, sve se svelo na utisak kao da se to desilo sa grupom ustaša u nekom selu. Nema volumena i dimenzije jasenovačke tragedije. Misaono istorijsko evokativni format je neproporcionalan veličini te drame i tragedije. Mislim da je dramaturgija suviše apartna, svedena na svedočanstvo jedne preživele devojčice čija percepcija jasenovačke kataklizme je reducirana naročito stranom gledaocu. Onima koji ne znaju šta je bio Jasenovac neće dobro poslužiti - imaće informaciju koja nije adekvatna.

Rođen sam u Hrvatskoj, mada sam Srbin i pravoslavac, i za dlaku sam izbegao da odem u Jastrbarsko, u logor za decu. U poslednjem trenutku pobegli smo iz Hrvatske u Nedićevu Srbiju, tako da vrlo dobro znam tu dramu i naravno da proporcionalno nisam pokriven u onome što takav film mora da ima, a nema.

Foto Promo

 

Napravio bih primedbu i na neartikulisanost dramaturgije filma. Naročito sam iznenađen i začuđen što u filmu nema nijednog pozitivnog Hrvata. To takođe nije istina, kao što u celini film ne prikazuje istinu Jasenovca, on ne prikazuje ni istinu hrvatskog naroda koji je imao na svojoj teritoriji takav pakao. Nisu svi Hrvati ustaše i to se moralo pokazati u tom filmu, moralo je biti bar simbolično naznačeno da ima nekoga ko nije bio za to.

Pozitivna kontura jednog Hrvata u filmu morala je da se izvaja u ozbiljnijem materijalu, da da izvesnu satisfakciju celom poduhvatu, kao što mu nije dala u pogledu formata, kao što je film podbacio da prikaže volumen i dimenziju jednog od najstrašnijih logora u istoriji sveta koji je trajao četiri godine i gde ima, uprkos svim pričama i budalaštinama koje se čuju, više od milion mrtvih. To potajno svi znaju, ali se uvek ti brojevi smanjuju.

Dakle, pored toga što to nije prikazano u filmu, čak ni započeto da se kazuje, tako isto nije kazano da Hrvatska nije bila isključivo otadžbina jednog ustaškog poroda hrvatskog naroda, nego da je u Hrvatskoj bilo i te kako onih koji su bili protiv toga.

Razlog što film nije uvršten u konkurenciju za Oskar nije samo pakost i zla namera prema nama, ozbiljno govoreći nije ni zaslužio da se nađe u takvoj konkurenciji bez obzira na to što mlađa generacija koja ne zna šta je Jasenovac ko zna šta vidi u njemu. Pripadam generaciji koja je doživela Drugi svetski rat i mogu da vam kažem da smo mi u svojoj užasnutoj bedi zapravo znali šta se događa u Hrvatskoj, znali smo šta je Jasenovac.

Mi koji znamo šta je Jasenovac i kolika je to tragedija i drama drugačije vidimo taj film nego oni koji o tome znaju malo ili ništa, osećamo disproporciju i kažemo da je ovo jedna epizoda o Jasenovcu koja je neproporcionalna i ne pokriva tu veliku temu, nego naprotiv proziva tu temu. Ne bih rekao da sam razočaran, jer nisam više ni očekivao. Ima i naivnih scena. Iz Jasenovca se nije moglo pobeći tek tako trčeći u šumu. Za celo vreme okupacije mislim da nije zabeležen nijedan slučaj uspešnog bežanja iz Jasenovca.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (1)

SINER JE BOLJA VERZIJA NOVAKA ĐOKOVIĆA: Čuveni trener šokirao teniski svet