ISTRAŽIVANJE OTKRIVA: Sa čime je povezan genetski otpad u ljudskom genomu

Predrag Stojković

29. 05. 2024. u 22:45

UNUTAR složenog područja genetskih istraživanja, naučnici su počeli da otkrivaju duboke veze između drevne virusne DNK i mentalnog zdravlja.

ИСТРАЖИВАЊЕ ОТКРИВА: Са чиме је повезан генетски отпад у људском геному

Foto: Piksabej

Unutar zamršenih niti ljudskog genoma nalazi se približno 8 posto ljudskih endogenih retrovirusa (HERV), ostataka prvobitnih virusnih invazija. Nekada zanemareni samo kao genetski relikti, HERV-ovi se sada pojavljuju kao ključne komponente u razotkrivanju zagonetnog porekla stanja kao što su šizofrenija i depresija.

HERV-ovi, odjeci drevnih retrovirusnih infekcija, podstakli su potragu za novim razumevanjem genetike i mentalnog zdravlja, ističu Rodrigo Duarte, Daglas Nikson i Timoti Pavel, priznati britanski naučnici.

OD GENETSKOG OTPADA DO UTICAJNOG REGULATORA

Ti genetski ostaci, utisnuti u našu DNK tokom vekova evolucije, nude primamljive uvide u prošlost naših predaka. U početku potisnuti na marginu kao genetski otpad, HERV-ovi su sada zauzeli centralno mesto kao uticajni regulatori, oblikujući ekspresiju susednih gena ključnih za temeljne biološke procese, uključujući sinaptičku plastičnost u zamršenim neuronskim mrežama mozga.

Štaviše, HERV-ovi pokazuju neverovatnu svestranost, generirajući mnoštvo RNK i proteinskih proizvoda u različitim telesnim tkivima, u rasponu od fluidnih kanala krvi do zamršenih neuralnih puteva moždanog tkiva. Njihova višestruka funkcionalnost ukazuje na širu, dublju ulogu koja nadilazi njihovu konvencionalnu klasifikaciju kao pukih genetskih artefakata.

Zalazeći dublje u lavirint ljudskog genoma, navedeni naučni trojac u svom istraživanju detaljno secira gotovo 800 obdukcijskih uzoraka mozga, mukotrpno razotkrivajući zamršene genetske varijacije koje diktiraju ekspresiju HERV-a unutar cerebralnog korteksa. Suprotstavljanjem te zamršene genetske tapiserije sa sveobuhvatnim genetskim studijama o psihijatrijskim poremećajima, pojavljuju se uverljive korelacije između ekspresije HERV-a i zamršenog stanja mentalnog zdravlja, kao što su šizofrenija, bipolarni poremećaj i depresija.

-Naša otkrića naglašavaju duboke implikacije HERV-a u oblikovanju zamršene slike psihijatrijskih poremećaja, ističu naučnici.

Dok HERV-ovi predstavljaju samo delić velike genetske slike koja podupire psihijatrijska stanja, njihove implikacije imaju duboke odjeke, zahtevajući daljnje intenzivno istraživanje duboke međuigre između drevne virusne DNK i složenog mozaika mentalnog zdravlja.

Uprkos početnoj fazi navedenog istraživanja, njegove implikacije su dalekosežne, nudeći tračak nade za revolucionarne terapijske intervencije i novu eru personalizovanih tretmana, nudeći utehu i olakšanje bezbrojnim pojedincima koji se bore sa mentalnim bolestima, prenosi portal Zimo.

sputnikportal.rs