NAUČNICI VIDELI ROĐENJE NAJSTARIJIH GALAKSIJA: Univerzum počeo da se širi pre 13 milijardi godina

Predrag Stojković

29. 05. 2024. u 21:33

NAUČNICI sa Univerziteta u Kopenhagenu iskoristili su svemirski teleskop Džejms Veb da vide stvaranje najstarijih galaksija u univerzumu pre 13,3 i 13,4 milijarde godina, a svoja otkrića objavili su u magazinu "Science".

НАУЧНИЦИ ВИДЕЛИ РОЂЕЊЕ НАЈСТАРИЈИХ ГАЛАКСИЈА: Универзум почео да се шири пре 13 милијарди година

Foto: Shutterstock/Denis Belitsky

Ove galaksije su se formirale kada je univerzum bio star između 400 i 600 miliona godina, odnosno tri do četiri odsto sadašnje starosti, piše magazin Kosmos.

-Moglo bi se reći da su ovo prve direktne slike formiranja galaksija koje smo ikada videli. Dok nam je Džejms Veb prethodno pokazao rane galaksije u kasnijim fazama evolucije, ovde smo svedoci njihovog samog rođenja, a time i izgradnje prvih zvezdanih sistema u univerzumu, rekao je autor studije Elm Hajnc.

Koautorka Dara Vocon objasnila je da se u ovim galaksijama vidi proces stvaranja kroz spajanje zvedzda i gasova, o čemu je ranije postojala teorija, ali nikada nije bilo viđeno.

-Jedno od najosnovnijih pitanja koje smo mi ljudi oduvek postavljali je “Odakle dolazimo”. Ovde sastavljamo odgovor fokusirajući se na trenutak kada su stvorene neke od prvih struktura univerzuma, dodao je koautor Gabrijel Bramer.

(Tanjug)