DRUGARSTVO I BRDA PROBIJALO: U Domu omladine otvorena ižložba o izgradnji pruge Beograd-Bar
MI gradimo prugu, pruga gradi nas, pevali su akcijaši pre pola veka tokom izgradnje pruge Beograd - Bar.

D. Matović
Radili su žestoko i udarnički, ali se i družili, o čemu svedoči izložba "Pruga snova", autora Dušanke Duške Milošević. Otvorena je u Domu omladine, a povodom obeležavanja Dana oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu.
Fotografije i druga arhivska građa, svedoče o najvećem i najskupljem projektu u SFRJ. Izgradnja pruge je počela 1971, a te godine organizovana je velika omladinska radna akcija. U ovom ogromnom poduhvatu učestvovalo je 12.345 brigadira iz SFRJ i 250 iz 13 drugih država. Bili su raspoređeni u 234 radne brigade smeštene u omladinskim naseljima: Jabuka, Prijepolje, Čajetina, Zlatibor, Ražana, Kosjerić, Skrbuša, Kolašin, Ravna Rijeka i Bijelo Polje. Oko 3.000 brigadira je dobilo udarničku značku.
Neki od brigadira mogu se videti i na fotografijama ili u novinskim isečcima. Predstavljene su plakete i druge nagrade za udarnike, kao i fotografije išaranih vaskršnjih jaja koja se čuvaju u Etnografskom muzeju. Na jednoj slici je mali "vodonoša" u prugastim pantalonama, sa balonom punim vode koji je skoro težak kao on. I potpisi ispod fotografija pričaju...
Na jednoj su nasmejene devojke sa krampovima, a ispod piše: "OPREZNE I ODBOJNE. Devojke se brane pre nego što neko uspe da baci oko na njih." Slike dočaravaju drugarsku atmosferu, a tih godina izlazile su i poštanske marke sa upečatljivim delovima pruge.
Željena još od 19. veka
BARSKU prugu su još u 19. veku planirale Srbija i Turska, ali je tek 1951. osnovana Direkcija za njenu izgradnju. Prvi radovi su počeli godinu kasnije, ali su nedostajala sredstva. Prva je u saobraćaj, 29. novembra 1958, puštena deonica Bar - Titograd, duga 51 kilometar. Do Valjeva je pruga stigla istog datuma deceniju kasnije, a u Užice 1972. Do početka sedamdesetih izgrađeno je 229 kilometara i tada je preostalo da se izgradi najteži i najskuplji deo, sa velikim brojem betonskih i čeličnih mostova, kao i zahtevnih tunela.
Izgradnja pruge Beograd - Bar bila je jedan od najsloženijih građevinskih projekata u Evropi, zbog zahtevnog i teško pristupačnog terena. O veličini poduhvata govore podaci: pruga je duga 380 kilometara, ima 254 tunela ukupne dužine 114 kilometara i više od 234 mosta dužine 14.593 metra. Za izgradnju pruge je utrošeno 1.200.000 radnih sati, a puštena je u rad 28. maja 1976. Prvi je njome prošao "Plavi voz" u kojem je bio Tito sa suprugom Jovankom i najvišim državnim funkcionerima. Redovan saobraćaj je počeo dva dana kasnije.
Povodom uspešno završenih radova Titovim ukazom iz 1977. učesnici ORA "Beograd-Bar" odlikovani su Ordenom bratstva i jedinstva sa zlatnim vencem.

MONSTRUOZNO! Ovaj hoće da vlada Srbijom! Žene mu krive kad ih neko siluje ili prebije!
VUK Nektarijević, student blokader sa Mašinskog fakulteta u Beogradu, koji je tobož biciklom išao u Strazbur, ima u najmanju ruku problematične stavove.
20. 04. 2025. u 14:35

MAKRON POSLE RUSKOG NAPADA: Hitno nam je potreban mir
RUSKI raketni napad na grad Sumi na severu Ukrajine naglašava hitnu potrebu za nametanjem primirja Rusiji, izjavio je danas predsednik Francuske Emanuel Makron.
13. 04. 2025. u 15:34

Halid Bešlić "težak" 13 miliona €, a živi od kirije - "uvalio" se u kredit
"SADA iznajmljujem sve i živim od kirije, tako je najbolje."
21. 04. 2025. u 18:56 >> 18:56
Komentari (0)