BILI SU ČETVRTA SRPSKA ARMIJA: U Domu Vojske predstavljena monografija o železničarima u Velikom ratu

Д. Матовић

16. 05. 2024. u 11:45

RATNE dnevnike srpskih železničara Vojina Milankovića i Čedomira Pejića, koji su pronađeni pre dve godine u zaostavštini porodice Milanković u Požarevcu, novinar i publicista Igor Gojković pretočio je u monografiju "Dnevnici železničara iz Velikog rata", koja će danas biti predstavljena u Domu Vojske u Beogradu.

БИЛИ СУ ЧЕТВРТА СРПСКА АРМИЈА: У Дому Војске представљена монографија о железничарима у Великом рату

KNjIGA: DNEVNICI ŽELEZNIČARA IZ VELIKOG RATA

U knjizi je dat i istorijat upotrebe železnice u vojne svrhe, u svetu i kod nas, kao i iskustva iz Srpsko-bugarskog rata i Balkanskih ratova. Bogato je ilustrovana originalnim fotografijama, kartama i skicama iz Vojnog i Železničkog muzeja, od kojih se mnoge prvi put na ovaj način predstavljaju široj javnosti.

- Prošlog leta, u dvorištu kuće Stefana Milankovića u Požarevcu, dopunjavao sam rukopis knjige "Bitka na Kajmakčalanu". Nisam ni slutio da ću baš tu pronaći materijal za sledeću knjigu o Srbima u Velikom ratu - kaže Gojković. - Stefan mi je ispričao da je njegov pradeda Vojin Milanković, nosilac Albanske spomenice, bio železničar u ratu, i da je ostavio "nešto napisano o tim danima". Ispostavilo se da je to pravo blago, gotovo ceo vek čuvano u fioci radnog stola Stefanovog oca.

KNjIGA: DNEVNICI ŽELEZNIČARA IZ VELIKOG RATA

 

U požuteloj kartonskoj koverti sa natpisom "Srbija - prvo srpsko društvo za osiguranje u Beogradu" nalazili su se mala oficirska ratna beležnica i mali crni notes. U njemu je Igor pronašao ratne dnevnike koje su iz dana u dan pisali Vojin Milanković i Čedomir Pejić, trgovac iz Požarevca i rezervni narednik Železničke komande.

- Oba dnevnika pisana su grafitnom olovkom, i na pojedinim stranicama, starim više od stotinu godina, preživelim i albansku golgotu i sve nedaće Solunskog fronta, gotovo da nije mogao da se razabere tekst - otkriva nam Gojković.

Da bi tekst bio čitljiv morao je da skenira sve stranice i da ih digitalno obradi. Više od tri meseca dešifrovao je rukopis. Od 80 kompjuterskih strana teksta ostalo je nekoliko nerazumljivih reči, koje, kako kaže, nisu uticale na sadržinu dnevnika.

KNjIGA: DNEVNICI ŽELEZNIČARA IZ VELIKOG RATA

 

- Bio sam iskreno potresen činjenicom da sam prvi koji posle više od jednog veka čita te stranice natopljene znojem i krvlju, i iz prve ruke prati ratne sudbine dva čoveka, ali i ostalih srpskih vojnika i oficira iz njihovog neposrednog okruženju - kaže Gojković.

Milankovićev brat od strica

 

ZANIMLjIVO je da je železničar Vojin Milanković bio brat od strica čuvenog naučnika Milutina Milankovića, a u njegovom dneviku pominju se i prate sudbine još nekih članovi ove porodice. U knjizi su obrađene i biografije i sećanja ratnih železničkih komandanata Mihaila Magdalenića, Krste Smiljanića, Milivoja Zečevića, Petra Prokića, Milana Nedića, Svetislava Tise Milosavljevića...

Modernim grafičkim rešenjima na savremenim satelitskim snimcima čitaocima je omogućeno da prate ratni put železničara, od Paraćina, preko Prištine, Prizrena, albanskih gudura, Skadra, Lješa i San Đovanija, do Krfa i Soluna, kao i da dobiju potpunu predstavu o grandioznom projektu mreže od 126 kilometara pruga uzanog koloseka koje je srpska vojska, pod neprestanom kišom bugarskih granata, izgradila na grčkoj teritoriji, za snabdevanja divizija u prvim borbenim redovima na Solunskom frontu.

KNjIGA: DNEVNICI ŽELEZNIČARA IZ VELIKOG RATA

Igor Gojković

- Železničari su tokom ratova bili primer požrtvovanosti, a neretko su pokazivali i hrabrost dostojnu divljenja - kaže autor. - U Kumanovskoj bici, pod vatrom turskih topova, dolazili su lokomotivama u prvi borbeni red kod Tabanovca, u junu 1913. ni pešadijska ni artiljerijska vatra Bugara nije ih sprečavala da spasavaju napadnuti 15. puk drugog poziva kod Udova u današnjoj Severnoj Makedoniji. Tajno su noću 1914. i 1915. ulazili sa kompozicijama u Beograd i Smederevo, koje je tukla austrijska artiljerija, pod kišom bugarskih metaka sa izrešetanim lokomotivama i vagonima prevozili su municiju i naoružanje iz Prahova u Zaječar... Transportovali su trupe, municiju, topove, rasklopljene avione srpske aeroplanske eskadre, vojnu opremu, hranu, izvlačili ranjenike sa bojišta u pozadinu, ali i pomagali narodu...

- Srpski železničari su uprli svu svoju snagu, znanje, umešnost, snalažljivost i patriotizam u jedan jedini cilj - da srpska vojska pobedi neprijatelja. I uspeli su u tome. Bili su ponosni kada ih je vojvoda Radomir Putnik nazivao "četvrtom srpskom armijom" - kaže Gojković.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KAKVA BOMBA U BANJALUCI! Borac doveo najveću ikonu bosanskohercegovačkog fudbala