DONELI SMO ISTINU O ZLODELIMA: Aleksandra Kovač, za "Novosti", o muzici za film "Dara iz Jasenovca" i nominaciji za Zlatni globus

М. Ћунковић

21. 01. 2021. u 11:00

PRVI put u istoriji domaće kinematografije, jedan srpski film, "Dara iz Jasenovca", nominovan je za nagradu Zlatni globus, i to u svim kategorijama, uključujući i onu za najbolju muziku.

ДОНЕЛИ СМО ИСТИНУ О ЗЛОДЕЛИМА: Александра Ковач, за Новости, о музици за филм Дара из Јасеновца и номинацији за Златни глобус

Foto D. Milovanović

Komponovala ju je, zajedno sa dugogodišnjim partnerom Romanom Goršekom, kantautorka Aleksandra Kovač. Ona ističe da je neverovatna čast biti deo autorskog tima ovog važnog filma.

- Mnogo pre nego što smo saznali za kandidaturu, Roman i ja smo osećali zahvalnost što smo dobili priliku da muzikom odamo počast svim srpskim, romskim i jevrejskim žrtvama Jasenovca, i antifašistima svih naroda i veroispovesti - priča za "Novosti" Kovačeva.

- San svakog filmskog kompozitora je da radi za vrhunska ostvarenja, i mi smo dobili takvu priliku sa "Darom". Kandidatura znači da smo kreirali muziku po svetskim standardima, i da je ona svojom autentičnošću i kvalitetom odgovorila zahtevima takve produkcije, a to nije mala stvar.

o Kako je tekao stvaralački proces?

- Nas dvoje, posle 20 godina zajedničkog rada, imamo sistem koji perfektno fukcioniše. Potičemo iz različitih miljea - on iz rokenrola i andergrounda, ja iz popa i soula, ali se zato odlično nadopunjujemo. Svako doprinosi svojim idejama i znanjem, i najvažnije je što jedno drugo inspirišemo da budemo bolji. Rad na filmu je započeo pre godinu i po dana, telefonskim pozivom reditelja Gage Antonijevića. Rekao mi je da nam šalje scenario Nataše Drakulić, i ispričao, u kratkim crtama, kakav film želi da snimi. Od tog trenutka, počela sam da komponujem, pre nego što sam videla i jedan snimljeni kadar. Bilo nam je jasno da će ovo biti veliki film, potresan i snažan, i da će muzika predstavljati element priče, odnosa likova i atmosfere.

INTERNET VEZA SA BUDIMPEŠTOM

 SNIMANjE je bilo otežano u doba pandemije?

- Pre svega, nije bilo lako organizovati rad u drugoj zemlji. Živimo, međutim, u 21. veku, pa nam je tehnologija pomogla da iz Beograda, putem lajvstrima, snimimo "Budapest Skoring" orkestar od 60 muzičara i hor od 50 pevača. Jedan od najboljih svetskih orkestara za snimanje filmske muzike izveo je celokupnu partituru. Oni su bili u tamošnjem "Studiju 22", jednom od najboljih planetarnih muzičkih studija, a Roman i ja u Beogradu. Posle tri dana snimanja, znala sam da je ovo nešto najbolje što smo uradili do sada. Muzičari su mi gudalima tapšali posle završetka snimanja, i dali mi jedan od najlepših komplimenata. Rekli su mi da sada i Srbija ima svog Morikonea.

o Tvrdite da nema dobrog filma bez dobre muzike?

- Ona je neodvojiv deo filmsko-narativnog sistema, kao jedan od likova. Generiše emociju između publike i slike. Gaga veoma dobro razume ulogu muzike u filmu, i ona mu je neizmerno važna, jer uporedo sa slikom, priča priču, služeći se autentičnim jezikom koji publika odlično razume. Muzika pomaže publici da svaku emociju doživi potpuno, katarzično i do kraja. Znala sam da to podrazumeva veliki orkestar i hor, jer smo taj stil već načeli u filmu "Zaspanka za vojnike", a i ovakvo ostvarenje to zaslužuje. Želeli smo, međutim, da ovo ne bude klasična orkestarska filmska partitura, već da nosi autentičnost našeg podneblja i folklora naroda koji su stradali u Jasenovcu - Srba, Roma i Jevreja.

DRAMA Biljana Čekić tumači Daru, Foto A. Letić

 

Romanove ideje za kombinovanje elektronike i različitih atmosfera su bile pun pogodak, jer smo time dobili nešto što čini muziku posebnom. Sa jedne strane, ona donosi duboku i iskrenu emociju, a sa druge strepnju i sav horor logora u kome su nevini ljudi, žene i deca ubijani na najsvirepije moguće načine. Kada su počele da nam stižu snimljene scene i sekvence iz filma, znali smo da smo na pravom putu.

FILMSKO I POZORIŠNO ISKUSTVO

KOVAČEVA već ima zavidno iskustvo na polju primenjene muzike. Godine 2013. upisala je specijalizaciju na Edinburg univerzitetu, i dobila zvanje magistra nauke iz oblasti komponovanja muzike za film i nove medije. Te godine je bila nominovana za dve prestižne nagrade na Saundtrek simpozijumu filmske muzike u Kelnu, i BAFTA nagrade u Škotskoj. Po povratku u Beograd, zajedno sa Goršekom radila je na svim projektima Gage Antonijevića - serije "Ubice mog oca" i "Državni službenik", kao i film i serija "Zaspanka za vojnike". Kovačeva je komponovala i za film "Šavovi" Miše Terzića, kao i za sitkom "Slučaj porodice Bošković".

Aleksandra i Roman su dobili pozorišnu nagradu "Joakim Vujić" za muziku u Šekspirovoj "Buri", a kasnije su dosta sarađivali sa teatrom "Madlenijanum".

ULOGA Igor Đorđević kao Ante Vrban, Foto V. Danilov

o Ističete da ovaj film mnogo znači celom srpskom narodu?

- Nažalost, još uvek vučemo posledice devedesetih, gde je Srbija stekla jako loš imidž, koji je uslovio tretiranje naših filmskih ostvarenja. "Dara iz Jasenovca" donosi istinu o zlodelima koja su učinjena nad Srbima od strane ustaša za vreme Drugog svetskog rata, i možda je najbolji pokazatelj da je Srbija kroz istoriju uvek bila na pravoj strani. Vreme je da se istina, koja se o Jasenovcu krije i zataškava čitavih 75 godina, otkrije, i da se svi sa njom suoče. Izvršni producent, ali i glavni istorijski savetnik na filmu je bio profesor i rabin Majkl Berenbaum, najveći svetski stručnjak na temu Holokausta. Bitno je da se svi narodi, u čitavom svetu, suoče sa svojim lošim stranama i zlodelima. Vreme je za istinu, i to nikada nije bezbolan proces, ali je onaj koji uvek vodi pomirenju, praštanju i prihvatanju odgovornosti. Najveća vrednost ovog filma je što pokazuje činjenice i slavi nadu, ljubav i veru u ljudski duh, kao i dobrotu koja će uvek pobediti svako zlo.
 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

USKORO PADA KLJUČNI GRAD, RUSI NADIRU SA SEVERA, ISTOKA I JUGA: Detaljna analiza ukrajinskih stručnjaka o stanju na frontu