ŠTITE, ALI KAD I KAKO? Uloga obezbeđenja kontrolora u gradskom prevozu nejasna, nedorečeno pod kojim uslovima reaguje

M. STANOJKOVIĆ

08. 07. 2021. u 08:51

TUMAČENjE da privatno obezbeđenje koje ulazi sa kontrolorima u javni gradski prevoz nema pravo da legitimiše putnike, već samo da štiti radnike "Kentakarta" jer nemaju status službenog lica, napokon je stiglo iz Grada.

ШТИТЕ, АЛИ КАД И КАКО? Улога обезбеђења контролора у градском превозу нејасна, недоречено под којим условима реагује

Foto M. Anđela

Ipak, i pored mnogobrojnih objašnjenja članova Zakona o privatnom obezbeđenju, ostaje nedorečeno u kojim okolnostima će obezbeđenje moći da uzme stvar u svoje ruke pri toj zaštiti, kao i na koji način.

U pomenutoj kompaniji uvođenje obezebeđenja i dalje pravdaju pozivajući se na zakon, uz tvrdnje da će ono sem kontrolora, "šitititi" čak i putnike koji redovno plaćaju prevoz.

Dok su u nadležnom Sekretarijatu za javni prevoz i juče čekali stav Gradskog prvobranilaštva kako bi pojasnili građanima šta je ono što sme da čini njihov privatni partner ("Kentkart"), u toku dana stiglo je saopštenje zamenika gradonačelnika Gorana Vesića. On je istakao da je obavestio partnersku kompaniju da licencirano privatno obezbeđenje nema pravo, niti osnov da legitimiše putnike u prevozu.

- Prema gradskim odlukama, kontrolu karata rade kontrolori, a ovlašćenje za legitimisanje, u skladu sa pozitivnim propisima, imaju samo i isključivo službena lica, među kojima su komunalni milicionari - rekao je Vesić.

- Razumem potrebu da se zaštite kontrolori u obavljanju radnih obaveza s obzirom na to da je samo tokom ove godine bilo oko 50 fizičkih napada na njih od putnika koji ne plaćaju karte u javnom prevozu.

Predstavnici "Kentkarta" istakli su da, otkako je uvedeno privatno obezbeđenje, 1. jula, nije bilo nijednog napada na kontrolore. Takođe, ne vide ništa sporno u angažovanju obezebeđenja i tvrde da kampanju protiv novina vode šverceri.

- Ovde ispaštaju i putnici koji plaćaju prevoz, jer kasne na posao kada putnik bez karte neće da sarađuje - nezvanično se juče na predstavljanju beogradske kartice moglo čuti iz "Kentkarta".

- Sada, kada sugrađani vide uz kontrolora obezbeđenje, neće reagovati incidentno.

Obezbeđenje ima zakonom data prava da putnika zaustavi do dolaska MUP i to ne zato što nema kartu, već ako je incidentan.

Predstavnici "Kentarta" su obezbeđenje kontrolora uporedili da obezbeđenjem u maloprodajnim objektima iako maloprodajni objekti i javni prevoz nemaju nikakvih sličnosti.

- Kada uđete u tržni centar obezbeđenje ne reaguje ukoliko se ponašate kako treba, ono služi samo za incidente situacije - kažu predstavnici "Kentakarta".

Na komentare da nigde u evropskim gradovima ne postoji ovakav sistem zaštite kontrolora, odgovaraju da "nigde ne postoji mogućnost da se ne plaća gradski prevoz".

I dok razlozi, mišljenja, opravdanja dolaze sa raznih strana, Beograđanima, preostaje da sami uvide kakva će zapravo biti uloga obezbeđenja u vozilu javnog prevoza, kako će ono u određenoj situaciji postupiti. Odnosno, da li će se, ako "odbruse" kontroloru, to tretirati kao incident.

ASISTENCIJA Komunalna milicija na autobuskim stajalištima, Foto Tanjug

MESEČNO, NjIH 12 NAPUSTI POSAO

U PROSEKU 12 kontrolora mesečno napusti posao. Kako kažu u "Kentakartu", napadi su učestali pa iz tih razloga teško dolaze do radnika koji bi se bavili ovim poslom...

PAŠALIĆ: SAMO FIZIČKA ZAŠTITA

SVAKI pojedinac ili preduzeće imaju pravo da štite sebe i svoju imovinu ili poslovanje tako što će da angažuju firmu koja pruža usluge zaštite lica, imovine i poslovanja fizičkom i tehničkom zaštitom, tvrdi Zaštitnik građana.

- Način angažovanja privatnog obezbeđenja regulisan je Zakonom o privatnom obezbeđenju - navodi se u obrazloženju Zaštitnika građana Zorana Pašalića.

- Prethodno bi trebalo doneti određene akte koji se odnose na ovu oblast kao i pribaviti saglasnosti nadležnih institucija, u prvom redu MUP. Pripadnici privatnog obezbeđenja, koji prate kontrolore u gradskom prevozu, nemaju pravo da legitimišu putnike.

Obezbeđenje u ovom slučaju može da ima samo jednu funkciju, a to je zaštita kontrolora.

Mogu da štite njihov fizički integritet i nemaju pravo da rade ništa drugo.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

SINER I ALKARAZ SLAVE: Prvo čuli da se Novak Đoković povredio, a sad i ovo!