STRADAJU JER SU "NEVIDLJIVI": Bezbednost biciklista u saobraćaju ugrožena - u proseku u zemlji godišnje ih pogine 50, a povredi se 1.500

S. B. MILOŠEVIĆ

09. 08. 2021. u 10:15

U POSLEDNjE četiri godine u Srbiji je poginulo 192 biciklista, a od početka godine 18! Među stradalima od januara do danas je i četvorogodišnji mališan.

СТРАДАЈУ ЈЕР СУ  НЕВИДЉИВИ: Безбедност бициклиста у саобраћају угрожена - у просеку у земљи годишње их погине 50, а повреди се 1.500

Foto I. Marinković

Da je bezbednost biciklista u saobraćaju ugrožena potvrđuje podatak da u proseku godišnje u zemlji pogine oko 50 biciklista i bude povređeno njih oko 1.500. Nastradali biciklisti čine oko osam odsto svih poginulih u saobraćajnim nezgodama, podaci su Agencije za bezbednost saobraćaja. Njihova ranjivost je ključni problem pošto ne nose kacige, često nemaju noćna svetla, "nevidljivi" su za automobile i kamione.

Prema izveštaju Agencije, zbog svoje ranjivosti ljubitelji dvotočkaša i pri malim brzinama često zadobiju teške telesne povrede. Baš zato brzina vozila koja učestvuju u sudaru sa biciklistima ima važnu ulogu, kada je reč o težini povreda. Slaba uočljivost biciklista u noćnim uslovima je veliki problem posebno ako nemaju prednje žuto i zadnje crveno svetlo na dvotočkašu i ako nemaju reflektujuću odeću.

U Agenciji navode i da oni pri relativno malim brzinama često zadobijaju teške telesne povrede, uglavnom zbog toga što je njihova jedina zaštita njihova odeća.

- Ono što je takođe važno jeste činjenica da biciklisti različite starosne dobi i pola imaju različite psihofizičke sposobnosti. Deca biciklisti uglavnom nemaju dovoljno iskustva i znanja o bezbednom učestvovanju u saobraćaju, a stariji imaju smanjenu moć zapažanja i pokretljivost - kažu u Agenciji.

Slaba uočljivost dvotočkaša je poseban problem u noćnim uslovima, posebno ako bicikl nije opremljen odgovarajućim svetlima (belo na prednjoj i crveno na zadnjoj strani), ako ne nose odeću sa retroreflektujućim materijalima. Osim svetala i odeće, bitna je i kaciga, štitnici za noge i ruke. To, mnogi nemaju.

- Nošenje kacige nije obavezno Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima. Ipak, preporučuje se njena upotreba kako bi se najteže posledice, odnosno povrede, koje mogu nastati u slučaju pada sa bicikla izbegle ili ublažile. Upotreba svetala na biciklu je obavezna u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja. Svetla moraju biti uključena prilikom kretanja u noćnim uslovima i u uslovima smanjene vidljivosti - podsećaju u Agenciji.

Foto P. Milošević

SUSRET SA "MOTORNIM" VOZILOM

KADA se detaljnije analiziraju saobraćajne nezgode, zaključak je da najveći broj biciklista nastrada u nezgodama sa najmanje dva vozila, pri čemu jedno od vozila skreće ili prelazi kolovoz.

- Najveći broj biciklista pogine u situacijama u kojima drugo motorno vozilo sustigne biciklistu. Preduzimanje nepromišljenih radnji vozača što motornih vozila, što vozača bicikla, takođe je čest uzrok nezgoda - navode u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

* * * * * *

Pravila za mališane

DETE mlađe od 12 godina ne sme da upravlja biciklom na javnim putevima. U pešačkoj zoni, u zoni usporenog saobraćaja, zoni škole i nekategorisanom putu dvotočkaša može da vozi mališan sa napunjenih devet godina. U pešačkoj zoni i zoni usporenog saobraćaja bicikl može da vozi i mlađe dete pod nadzorom osobe starije od 16 godina.

* * * * * * * *

PREPORUKE ZA KRETANjE

* Krećite se duž bicklističkih staza ako postoje

* Na putu, vozite desnom trakom u odnosu na smer kretanja saobraćaja i ne većom brzinom od 35 kolometara na sat
* Krećite se u širini od najviše metar od ivičnjaka jer ćete biti uočljiviji, a zaobići ćete slivnike, kanalizacione poklopce, đubre koje se može naći uz ivicu kolovoza
* Koristite ručne signale da obavestite druge učesnike u saobraćaju o svojoj nameri
* Ne ispuštajte upravljač iz ruku, ne sklanjajte noge sa pedala
* Ne vozite predmete koji mogu da vas ometaju u upravljanju
* Ne upotrebljavajte na oba uva slušalice za audio-uređaje

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
MILENA JE KUPILA GARNITURU, A ONDA JE USLEDIO PAKAO Saloni nameštaja probijaju rokove za isporuku - Kupci krevet sanjaju, na podu spavaju

MILENA JE KUPILA GARNITURU, A ONDA JE USLEDIO "PAKAO" Saloni nameštaja probijaju rokove za isporuku - Kupci krevet sanjaju, na podu spavaju

DA useljenje u stan može da se oduži, a da majstori, angažovani na renoviranju ili adaptaciji, nisu nimalo krivi za to, najbolje znaju potrošači prilikom kupovine nameštaja. Sve je više primedaba građana na neažurnost i neodgovornost salona, jer probijaju dogovorene rokove dostave. Još veća muka od toga je što se neretko događa da kupljeni komadi stignu sa greškom, pa to dodatno produžava čekanje. Savet znalaca iz oblasti zaštite prava potrošača je da reklamacije trgovcima upute pisanim putem. Ako to ne pomogne, sektor tržišne inspekcije pri Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine sledeća je adresa.

05. 07. 2024. u 08:36

Komentari (1)

EGZOTIČNA PONUDA KOJU NE SMETE PROPUSTITI! Odmor iz snova, već od 407evra po osobi! Putuje se samo 2 SATA!