VEĆINI SMETA ŠTO JE PROKOP MIMO TRASE : Burna javna rasprava o planu generalne regulacije šinskih sistema održana u Skupštini grada

С. Б. М.

12. 10. 2021. u 22:51

JAVNA rasprava o Planu generalne regulacije šinskih sistema u prestonici koji detaljno razrađuje trase prve i druge linije metroa, širenje travajske mreže i linija BG voza, održana je u utorak u Skuptštini grada na Trgu Nikole Pašića.

ВЕЋИНИ СМЕТА ШТО ЈЕ ПРОКОП МИМО ТРАСЕ : Бурна јавна расправа о плану генералне регулације шинских система одржана у Скупштини града

Foto P. Mitić

Sala u kojoj se održavaju sednice bila je puna građana i stručnjaka koji su zvaničnim putem dali zamerke na postojeći plan i želeli su da ih predstave. Među zainteresovanima za šinski sistem grada bila je i dr Danica Grujičić, direktorka Instituta za onkologiju i radiologiju Srbije.

Pre početka sednice, grupa predstavnika građanskih udruženja i pojedinih opozicionih partija pokušala je da održi konferenciju za medije.

BLOKADA Pripadnici MUP i Komunalne milicije na Trgu Nikole Pašića, Foto Arhiva

 

Skupom je predsedavao glavni urbanista Marko Stojčić, a prisustvovali su zamenik gradonačelnika Goran Vesić, pomoćnik gradonačelnika Andreja Mladenović, predstavnici Urbanističkog zavoda kao nosioca plana, JKP "Beogradski metro i voz".

Direktor ovog preduzeća Stanko Kantar ponovio je da su linije metroa definisane na osnovu urađenih studija.

Gradski sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović je predstavio Transportni model grada Beograda, kojim se može proceniti i projektovati funkcionisanje transportnog sistema i njegovih delova u budućnosti. Svoje odluke, istraživanja koja su predhodila planu predstavili su o Bruno Delgado iz kompanije WSP koja je radila studiju za Smart plan grada, kao i predstavnik kompanije "Ežiz" Bernard Higins, čiji je posao bio da verifikuje da li je predlog trase linija koju je dao WSP odgovarajuća.

EKONOMIČNOST I LOGIKA

MILOŠ Vučković iz Udruženja "Po meri metro" kazao je da nije logično da neko iz Novog Sada u prestonicu stigne za 40 minuta, a da posle iz Prokopa do centra treba da se vozi isto toliko, jer nema metroa.

Dragomir Lukić iz Centra za lokalnu samioupravu naveo je da je trase trebalo ekonomičnije da se planiraju, a postavio je i pitanje zašto se pravi jedna metro cev, a ne dve.

Rasprava je bila zakazana za 13,30 sati, a predstavnici udruženja "Bitka za Košutnjak", Narodne stranke, Demokratske stranke, Srpskog pokreta Dveri, Pokreta Slobodna Srbija, Pokreta Buđenje pokušali su u zgradu Skupštine da uđu sat vremena ranije kako bi tu održali konferenciju za medije. Zbog pokušaja ulaska i onih koji nisu na spisku i koji nisu dostavili zvanične predloge, reagovala je prvo komunalna milicija, a kasnije i policija.

ZAMERKE Dr Danica Grujičić, Foto Arhiva

U jednom trenutku, čak ni oni koji su bili na spisku nisu mogli da uđu i zgradu, zbog onih koji su pokušavali na silu da prisutvuju raspravi. Ipak, red je uspostavljen.

Miloš Pavlović iz Narodne stranke kazao je da plan za metro podilazi privatnim investitorima, jer se predviđa gradnja na Makišu, a ukrštanje metroa nije u centru grada već u Beogradu na vodi. Kaže da su zapostavljeni građani Ceraka, Vidikovca, Labudovog i Petlovog brda, a planirane linije ne povezuju Prokop, Autobusku stanicu, Klinički centar, Aerodrom.

IZBACIVANjE

NA javnoj raspravi snimanje nije bilo dozvoljeno, a glavni gradski urbanista Marko Stojčić je čak jednom pozvao obezbeđenje skupštine da izbaci sugrađanku koja je koristila mobilni telefon za snimanje.

- Podneli smo zahtev da se sednica otkaže, a plan povuče jer će doneti nesagledive posledice po saobraćaj, ekoligiju, ali i zadužiti građane cele Srbije. Ovaj plan nije ispunio glavni cilj, da se smanji vreme putovanja. Izvršeno je i sužavanje zone sanitarne zaštite na Makiškom polju, a depo će zagađivati vodoizvorište - navela je Radmila Vasić iz Dveri.

Zemerke na plan imala je i dr Danica Grujičić, dirketorka Instituta za onkologiju i radiologiju Srbije, navodeći da bi nova zgrada Onkologije trebalo da se sagradi unutar Kliničkog centra i da bi Grad trebalo da razmotri gradnju transferzale - saobraćajnice, jer se planira trasa tramvaja od Karađorđevog parka, Kliničkog centra do Prokopa, a njenom gradnjom bi se ugrozio ceo kompleks KCS.

Primedbe se odnose i na to što linija metroa ne spaja Bulevar kralja Aleksandra sa Novim Beogradom, što prvom trasom metroa nisu obuhvaćeni građani Ceraka, Cerak vinograda Petlovog i Labudovog brda, što nisu spojeni Prokop i KCS.

* * * * * * * * *

STANKO KANTAR,  DIREKTOR KOMUNALNOG PREDUZEĆA "BEOGRADSKI METRO I VOZ" O ZAMERKAMA STRUČNE JAVNOSTI

Prva linija pokriva sve zahteve

METRO koji pokušava da reši postojeće, ali još veće buduće saobraćajne probleme u Beogradu proizašao je iz opsežnih studija koje su rađene od 2014. godine do sada, a trase prve i druge linije definisane u korelaciji sa razvojem gradske železnice i tramvajske mreže. Ovo su obrazloženja koja daju stručnjaci iz JKP "Beogradski metro u voz", a povodom zamerki dostavljenih na Plan detaljne regulacije šinskih sistema.

Na pitanja koje je Građevinski fakultet i deo stručne javnosti postavio u svojim zamerkama, odgovor smo potražili kod direktora JKP "Beogradski metro i voz" Stanka Kantara.

- Pojedine zaključke izvodili su na osnovu studije o metrou iz 1981. godine. Beograd se za 40 godina izmenio. Industrijska zona se izmestila na obod, nema Rakovice, Beka, Kluza.

OBJAŠNjENjA Stanko Kantar, Foto M. Anđela

Kompanije su u Novom Beogradu, gde rade građani iz celog grada i prigrada, ne samo oni iz kruga dvojke. - započinje priču Kantar.

Druga stvar je to što se izbegava da se sagleda metro kao deo podsistema javnog prevoza.

- Tramvaj nije za ismevanje, kako je prikazano u primedbama, jer se u svim evropskim gradovima tramvajska mreža širi, daje mu se prioritet u sabraćaju. PGR posmatra razvoj metroa uporedo sa tramvajskom mrežom i gradskom železnicom, dok u njihovom predlogu Građevinskog fakulteta ne postoji nikakva korelacija metroa sa drugim sistemima javnog prevoza - navodi Kantar.

TRASE

Linija 1: Makiš - Mirijevo (21,1 kilometar, 21 stanica)
Linija 2: Zemun - Mirijevo (19,2 kilometar, 21 stanica)
Gradnja metroa počinje 1. novembra sa radovima na depou u Makiškom polju

Podseća da se za potrebe razvoja metroa krenulo od prethodnih studija (čime je i ta iz 1981. godine obuhvaćena), koje su bile ulazni podaci za dobijanje krajnjih rezultata.

Stanica metroa kod "Mostara" u parku ispod "Skajlajn" kule već sada je najveće čvorište.

Rastom "Beograda na vodi", koji će ubuduće biti pojedinačni najveći generator putovanja u Beogradu, kaže, još više će biti zagušeno. Ova stanica je ujedno na 400 metara od Kliničkog centra i biće povezana sa ulicom Kneza Miloša podzemnim prolazom pokretnim stepenicama, a postoji mogućnost spajanja i samog Kliničkog centra.

- Prvom linijom rešavamo najveći problem transporta građana u javnom i u privatnom prevozu. A prioritet između prve i druge linije se gubi jer će prva biti gotova 2028, a druga 2030. Prokop nije neopslužen. BG voz ide na 15 minuta i povezan je i sa Novim Beogradom i Zemunom, stanicom "Vukov spomenik" sa starim delom grada i Rakovicom. Izgradnjom treće linije i železničke stanice "Prokop" i "Novi Beograd" biće povezane u jedinstven sistem.  - ističe Kantar.   S. B. M.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

USKORO PADA KLJUČNI GRAD, RUSI NADIRU SA SEVERA, ISTOKA I JUGA: Detaljna analiza ukrajinskih stručnjaka o stanju na frontu