INTERVJU Goran Vesić: Samo moćna država može da gradi metro

Suzana Milošević

10. 11. 2021. u 14:45

ODBORNICI Skupštine Beograda dali su zeleno svetlo za početak gradnje metroa, projekta koji je Beograd čekao duže od pola veka. Prvi ašov otkopaće naslage peska za gradnju depoa na Makiškom polju 22. novembra.

ИНТЕРВЈУ Горан Весић: Само моћна држава може да гради метро

Foto P. Mitić

Kao i mnogobrojne značajne projekte, i ovaj prate velike kontroverze. Goran Vesić, zamenik gradonačelnika Beograda, za "Novosti" tvrdi da je odabir trasa najbolji mogući, da će metro biti završen u planiranom roku i da se nijedan tajkun neće obogatiti kupovinom parcela na Makiškom polju.

- Ovom trenutku prethodile su brojne studije, brojanja putnika, master plan saobraćaja. Stotine sati razgovora sa projektantskom kućom "Ežis", razmatranje raznih varijanti linija, razgovori zašto metro može ovuda da prođe, a ne može tamo, šta je jeftinije a šta je skuplje, gde možemo da prođemo ispod Gazele - priča Vesić. - Doneli smo niz podzakonskih akata, pregovorali sa Francuzima koji će raditi elektrotehniku i Kinezima koji će biti zaduženi za građevinske radove. Doneli smo planove generalne regulacije. U tom poslu učestvovalo je više stotina ljudi i ponosan sam što napokon krećemo sa izgradnjom.

* Gradnja počinje u vreme vašeg mandata, pod palicom Aleksandra Vučića. Kako se lično osećate tim povodom?

- Da ništa drugo u Beogradu nisam uradio sem metroa, bio bih presrećan. Početak gradnje metroa kruna je rada koji traje već osam godina. Početi sa ovakvim infrastrukturnim projektom koji je obećavan 51 godinu Beograđanima je nešto što sa ponosom možete da kažete da ste uradili.

* Zašto se toliko dugo čekalo sa javnom raspravom?

- Ona je predviđena zakonom i nije mogla da traje ni kraće ni duže. Jednostavno, rad na izradi Plana generalne regulacije šinskih sistema bio je komplikovan i bilo je potrebno vreme da se uradi.

Foto P. Mitić

* Koje kritike vam najviše smetaju?

- To što oni koji nas kritikuju kroz taj plan vide samo metro, a on je samo jedan od vidova prevoza u okviru njega. Zanemaruju gradsku železnicu i tramvajski sistem. A njime smo dobili kompatibilni plan na osnovu koga će dominantni vid prevoza 2030. godine biti šinski sistem koji je brži i ekološki prihvatljiviji od dosadašnjeg.

* Velikom delu javnosti neshvatljivo je da stari i novi deo Beograda nisu povezani prvom linijom metroa?

- Povezani su drugom, koja se gradi simultano sa prvom. Pričamo o samo dve godine razlike. Prva linija trebalo bi da se završi 2028, a druga 2030. Druga linija ide od Ustaničke do Bežanije. Ono što većina ljudi ne razume je to da su automobili koje vidite na mostovima vozila u tranzitu. Brojanjem je nedvosmisleno utvrđeno da najviše putnika ima na potezu Bulevar Živojina Mišića, od Makiškog polja, gde prođe 1.200 autobusa dnevno i 9.000 ljudi, a u Bulevaru despota Stefana 4.800, Višnjićevoj 2.600, a kod Pravnog fakulteta u Bulevaru kralja Aleksandra 1.900. Zato prva linija ide od Makiša do Mirijeva.

* Pogađa li vas što je Građevinski fakultet izašao iz projekta kao institucija?

- "BG metro" ima ugovore sa sedam naučnih institucija. Očekivao sam da će Građevinski fakultet primedbe i predloge dati na konstrukciju stanica ili tunela, a njihovi predlozi su se odnosili na sve osim na njihovu oblast. Bavili su se saobraćajem, urbanizmom, ekonomijom. Komisija je njihove predloge odbila, žao mi je što ne učestvuju u projektu, mislim da bi trebalo. Šteta je što ne žele da ga iskoriste za dobijanje referenci jer je to velika prilika za njih, za njihove studente, mogućnost da ubuduće grade u inostranstvu. Što se nas tiče, kad se razljute, kad god budu želeli da se vrate, mogu da se vrate.

* Ljudima je prilično teško da shvate da metro kreće sa Makiškog polja, jer će u budućnosti tamo biti naseljeno mnogo ljudi?

- To nije tačno. Železnik, Žarkovo, Bele vode, Trgovačka - svaka stanica je i sada vrlo naseljena. Pričamo o pokušaju onih koji sede u krugu dvojke da do svakog kafića dođe metro, što je nenormalno. Važnije mi je da prođe kroz Mirijevo. Znate li koliko će se promeniti Mirijevo, Karaburma? Promeniće se svaki deo grada. Ako stavimo metro ispod Bulevara, šta ćemo sa tramvajem, a izbrojali smo samo 1.900 putnika. Trase su određene na osnovu egzaktnih proračuna, a ne na osnovu nečijih prohteva. Ne postoji idelna trasa. Ovo je najbolja moguća trasa koja je mogla da se uradi na osnovu rezultata koje smo dobili.

* Da li su britanskoj firmi WSP i francuskom "Ežisu" za te proračune davani tačni ulazni podaci?

- Davani su podaci dobijeni na osnovu istraživanja i jedini koje Grad ima. Te priče o pogrešnim podacima su pokušaj pojednih da odbrane plan iz 1981, a sakriju činjenicu da za njega nemaju podatke, osim onih koji su stari 40 godina.

* Kako odgovarate na priče da su tajkuni kupovali zemljište na Makiškom polju mnogo ranije, da bi ga kasnije mnogo skuplje prodali?

- Koji tajkuni? Recite ime. Tražite na osnovu dostupnosti podataka od javnog značaja od Poreske uprave spisak ljudi od kojih je eksproprisana imovina. Idite i u Udruženje starih Žarkovčana. Oni su prodavci. Oni su imali njive i niko drugi sem njih.

* Koliko je novca do sada dato za eksproprijaciju i za koliko hektara?

- Dali smo 436 miliona dinara za 646 od ukupno 750 parcela koji treba da se otkupe. Govorimo o "običnim ljudima", zna se ko je dobio novac. Za jednog tajkuna je mnogo 750 parcela. Ovde je problem u nečemu drugom. Problem je što Aleksandar Vučić, Siniša Mali i Goran Vesić grade metro, a oni nisu bili sposobni da to urade. Matrica napada je ista za svaku stvar koja se radi.

* Gde će oni koji stižu BG vozom iz predgrađa moći da pređu na metro, pošto trasa prve i druge linije zaobilazi Glavnu železničku stanicu?

- Postoje četiri presedačke stanice na prvoj liniji: "Makiško polje", "Sajam", "Pančevački most" i "Karaburma", a na drugoj dve i to "Železnička stanica Zemun" i "Makenzijeva". Tako, ko dolazi iz Mladenovca od Prokopa može da ide još jednu stanicu do Sajma u tu pređe na metro. Ako iz Valjeva dođete do Prokopa, BG vozom možete da idete ka Rakovici, Vukovom spomeniku, Novom Beogradu, a dovoljno je da idete jednu stanicu dalje, koja je presedačka i tu pređete na metro.

Foto P. Mitić

* Autobuska stanica na Novom Beogradu povezana je metroom tek trećom linijom. Zašto?

- U ovom trenutku ispod Gazele mogli smo da prođemo samo prema Savskoj, kako se ne bi rušili stubovi. Da bismo stigli do Prokopa, bilo je potrebno da se uradi devijacija, koja bi bila preskupa, a i već urađenih 26 metara od 90 ne bi bili od koristi. Kad budemo radili treću liniju, Prokopu ćemo prići sa druge strane.

* A Klinički centar Srbije?

- U svetu na prste mogu da se izbroje bolnice koje se nalaze na trasi metroa, i uglavnom su građene posle podzemne železnice. Mi ćemo imati stanicu metroa "Mostar", odakle ćete pokretnim stepenicama moći da stignete do Kliničkog centra. A opet, šta je sa VMA i drugim centrima? Ne možete ih sve povezati.

* Šta može da ugrozi gradnju metroa?

- Ako budemo imali poverenje građana i na sledećim izborima, projekat ništa neće ugroziti. Jer, on zavisi od ekonomije zemlje. Kada jedan grad ili zemlja radi metro znači da ta ekonomija stoji dobro, što je još jedan dokaz da mi idemo u dobrom smeru. Obavezali smo se raznim ugovorima, projekat kreće! A, opoziciji verujem da želi da ga zaustavi, jer ne zna da ga izgradi.

* Čega se najviše probojavate u vezi sa ovim projektom kad "ostanete sami sa sobom"?

- Poplava. To je jedina prirodna nepogoda za koju mi nismo našli neko rešenje, zbog problema sa tokovima drugog i trećeg reda. Radimo i projekat regulacije svih vodotoka na teritoriji grada, i nadam se da će uskoro početi njegova realizacija. Kupili smo i 200 senzora, koji prognoziraju gde može da dođe do izlivanja.

* Da lu su rokovi za gradnju optimistični, pošto se samo jedna stanica radi tri godine?

- Realni su. Naši partneri su ih prihvatili. Ako ih ne isprate, plaćaće penale. Oni su iskusni i verujem da ćemo proći sve mnogo brže i lakše nego što se očekuje.

TOKOM GRADNjE MALO OMETANjA

* Koliko će gradnja metroa uticati na svakodnevicu i kretanje Beograđana?

- Ne mnogo suštinski. "Krticu" koja kopa tunele građani neće ni videti. Metro stanice su većinom skrajnute, pa većeg ometanja saobraćaja neće biti. Radili smo i katastar rizika na celoj trasi, snimili sve zgrade, jer ako se nešto dogodi, moramo da znamo kako su objekti izgledali pre.

* Šta još dobijamo širenjem šinskih sistema?

- "Posledica" integracije svih prigradskih opština, sem Grocke, i širenje šinskih sistema biće rast cena nekretnina, gradnja naselja pored trase BG voza i stanica metroa, što je prirodno. Ako ste udaljeni 30 kilometara od prestonice, a voz do centra imate na svakih 10 minuta, nema razloga da živite u gradu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
pogledaj sve

Komentari (0)

SINER JE BOLJA VERZIJA NOVAKA ĐOKOVIĆA: Čuveni trener šokirao teniski svet