MOSTOM PREKO "VODENE KAPIJE": Završena izgradnja prelaza iznad lokaliteta starog više od 200 godina

Š.M.

05. 05. 2023. u 17:59

RADNICI "Zelenila" završili su izgradnju privremenog mosta preko arheološkog nalazišta "Vodena kapija jedan", koje se nalazi na trasi prve celine Linijskog parka od Beton hale do Bastiona Svetog Jakova. Sada građani više ne moraju da zaobilaznim putem prelaze ovaj lokalitet, koji će u narednom periodu biti dodatno ispitan i predstavljen javnosti.

МОСТОМ ПРЕКО ВОДЕНЕ КАПИЈЕ: Завршена изградња прелаза изнад локалитета старог више од 200 година

Privatna arhiva

Takođe, majstori su potpornim zidićima, ali i drvenom ogradom dodatno obezbedili "Vodenu kapiju jedan", koja je stara više od 200 godina, kako bi se zaštitila do novih konzervatorsko-restauratorskih radova.

Izgradnja prve celine Linijskog parka završena je krajem 2022. godine, ali je vredno nalazište fizički odvojilo dva dela šetališta uz reku. Tada su građani morali da zaobilaze lokalitet, odnosno kruže velikom uzbrdicom, što je posebno predstavljlo problem ljudima sa kolicima i biciklima. Zbog toga je "Zelenilo" odlučilo da napravi privremenu vezu, dok se ne uradi kompletan projekat.

- Na delu Linijskog parka 25. marta započelo se sa pripremnim radovima za izgradnju privremenog obezbeđenja objekta "Vodene kapije jedan" u delu spoljnog priobalnog bedema Beogradske tvrđave - rekli su nam u "Zelenilu". - Predviđeni radovi obuhvataju obezbeđenje arheoloških iskopina postavljanjem ograde oko nalazišta, kao i izgradnju privremenog prelaza za pešake.

"Vodena kapija jedan" potiče iz 18. veka (rađena je između 1717. i 1739. godine) i uglavnom je izgrađena od opeke austrijskog formata. Imala je i baroknu fasadu od koje su ostali samo fragmenti, pošto je i ona oštećena prilikom izgradnje pruge i pravljenja nasipa.

Ona, kao i njena "sestra" "Vodena kapija dva" smeštena bliže Kuli Nebojša, potiču iz perioda kada su glavnim gradom upravljali Austrijanci i kada je ona za njih bio jedno od najvažnijih pograničnih utvrđenja. Potonja je otkrivena osamdesetih godina prošlog veka, a za postojanje prve znalo se iz davnih spisa i starih nacrta.

Oštećenja su pretrpele tokom Prvog i Drugog svetskog rata, posebno 1942. godine, kada je železnička pruga proširena za potrebe transporta vojske i opreme. Izgradnja prve od deset celina Linijskog parka, koji se od Beton hale do Pančevačkog mosta proteže u dužini od 4,6 kilometara, počela je u januaru prošle godine. Rok za izgradnju je tri godine, ali će on gotovo izvesno biti probijen.

Takođe, Sekretarijat za investicije raspisao je tender za izgradnju celina od dva do devet, koji je uspešno okončan. Posao je dobio konzorcijum nekoliko firmi, a radovi bi uskoro mogli da počnu u delu od Bastiona Svetog Jakova do SC "Milan Gale Muškatirović".

Posađeno zelenilo

NA prvoj celini Linijskog parka, na slobodnim zelenim površinama duž biciklističke, kao i u zelenoj traci između ove i pešačke staze, posađeno je mnogo biljaka. Čitav prostor je oplemenjen sa 83 komada lišćarskog šiblja, 4.664 komada različitih vrsta perena, 717 ukrasnih trava, 78 lukovica i 60 poletnih četinara. Travnjak je površine 4.600 kvadrata i na njemu funkcioniše zalivni sistem "kap po kap".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

AKO VUČIĆ NE POBEDI, SRBIJU ČEKAJU TEŠKI DANI PO SVIM PITANJIMA... Darko Miličić poslao važnu poruku o aktuelnoj političkoj situaciji (VIDEO)