BEOGRADU NEDOSTAJE OKO 1.000 STANOVA: Izgradnja infrastrukturnih objekata zahteva eksproprijaciju i smeštaj ili isplatu raseljenih

Б. Борисављевић

10. 12. 2024. u 11:32

GLAVNI grad je poslednjih godina postao veliko gradilište. Osim ekspanzije stambene izgradnje, rade se ili su u najavi i veliki infrastrukturni objekti.

БЕОГРАДУ НЕДОСТАЈЕ ОКО 1.000 СТАНОВА: Изградња инфраструктурних објеката захтева експропријацију и смештај или исплату расељених

Foto Tanjug

Najznačajniji je, svakako, izgradnja metroa, ali i proširenje velikih gradskih saobraćajnica. Na "trasi" građevinaca nalaze se mnogi stambeni objekti, koji će morati da se sruše, a građani koji žive u njima da se zbrinu.

Kako je postojeći stambeni fond Grada nedovoljan da bi svi dobili "krov nad glavom", na poslednjoj sedinici Skupštine grada je doneta Odluka o izgradnji nepokretnosti neophodnih za rešavanje stambenih i drugih potreba nastalih realizacijom projekata od značaja za Grad Beograd.

- Teško je reći precizno, ali prema nekim grubim procenama Gradu nedostaje oko 1.000 stanova - kaže za "Novosti" Marko Stojčić, gradski urabanista. - Naravno da se oni ne mogu izgraditi odjednom, ali za prvu fazu nepohodno je između 300 i 400 stambenih jedinica. Lokacija koja je trenutno u razmatranju i na kojoj bi se gradili ti objekti je Makiško polje.

Prema odredbama Zakona o stanovanju i održavanju zgrada, ukoliko lice koje se iseljava sa članovima domaćinstva zbog ostvarivanja javnih interesa, privođenja zemljišta nameni, klizišta i drugih razloga, nema u svojini drugu nepokretnost i novca da obezbedi drugi smeštaj, ostvaruje pravo na preseljenje u odgovarajući smeštaj koji obezbeđuje lokalna samouprava. Nekretnina koja se dodeljuje trebalo bi da bude slične kvadrature kao prtehodna, na istoj lokaciji i bližoj okolini.

VEĆINA NE ŽELI NOVAC

PREMA anketi među stanrima koji se nalaze na trasi metroa, više od dve trećine ispitanika se izjasnilo da želi da im se imovina zameni, a ne da dobiju novčanu naknadu. Razlog tome je porast cena nekretnina u Beogradu i briga da ponuđena naknada neće biti dovoljna da kupe stan na području na kome trenutno žive, kao i činjenica da više od 80 odsto njih nema druge stambene objekte ili zemljište koje bi mogli da koriste umesto eksproprisanog objekta.

Grad Beograd usvojio je Akcioni plan raseljavanja za prvu fazu prve linije beogradskog metroa u dužini od 21 kilometra, koja će ići trasom od Karaburme, ka Pančevačkom mostu, preko Trga republike, Mostara i Sajma do Ade Ciganlije, Banovog brda, Žarkova, Makiša i Železnika. Prema procenama, za to je potrebno obezbediti 60 hektara zemljišta, ukloniti 13 stambenih i 47 poslovnih objekata. Među njima su i privatne kuće, od kojih su neke građene bez dozvole, a među poslovnim objektima ima čak i benzinskih pumpi.

Na budućoj trasi metroa najviše domaćinstava biće raseljeno iz Ulice Milorada Jovanovića na Čukarici.

- U narednoj godini počeće radovi na kopanju tunela za beogradski metro i čišćenje prostora i izmeštenje instalacija na ukupno 21 stanici prve linije metroa - kaže Miroslav Čučković, gradski menadžer. - Grad ima plan radova za 2025. godinu vezanih za izgradnju metroa, kojim su predviđene i pripreme za raseljavanje građana koji žive na prostoru gde će biti metro stanice, odnosno sprovođenje pravnih procedura da im se obezbedi zamenski stan ili novac za kupovinu nekretnine.

Prema rečima Andreje Mladenovića, direktora JKP "Beogradski metro", prva iseljavanja će početi od marta i aprila sledeće godine.

- Od toga da li su objekti legalni, nelegalni, koji je status ljudi koji u njima žive, da li su vlasnici, zakupci i da li uopšte imaju bilo kakav status, zavisiće da li će im biti isplaćena novčana nadoknada ili će dobiti neki zamenski objekat.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Patite od sindroma nervoznih creva? Saveti za bolji kvalitet života