Kod Miljkovi?a je sve u krajnosti, naro?ito vatra, ona je hladna! Važno svojstvo Miljkovi?eve poezije i njegovog pesni?kog postupka jeste stalna težnja ka promeni, napisao je Slobodan Rakiti?
ISTO ritmično pulsiranje života u Brozovom socijalizmu šezdesetih godina remetili su samo izgredi nekoliko književnih boema koji su često uz piće izazivali nerede i tako "ugrožavali" temelje čitavog vladajućeg sistema. Predvodnik te pobunjene generacije bio je Branko Miljković, koji je često pijan izazivao tuče i vređao značajne ličnosti tadašnjeg javnog života.
U knjizi "Princ pesnika" Radovan Popović navodi slučaj kada je Branko, onako sav razbarušen, mamuran, posle neprospavane noći, upao u redakciju "Književnih novina", kod Tanasija Mladenovića, tadašnjeg urednika. Pio je zajedno sa Draganom Kolundžijom kafu. Tasa ga je ubeđivao da se mane pića, a Branko ga je samo mutno gledao. Kad je u Redakciju ušao pesnik Milan Dedinac, Branko ga onako upita: "Gospodine Dedinac, vi ste napisali poemu `Javna ptica` želeći da srpskoj poeziji podarite stih `Ulica je ptica koja nisko leti`. Čekam samo da ovo seljače sa Kozare (i pokaza na Kolundžiju) ponovo napiše lepši stih". Tanasije ga na to prekide: "Branko, boga ti tvoga, što mi vređaš prijatelja".
Nije se Branko mnogo obazirao na te Tasine opaske. Jer, pisca poeme "More pre nego usnim" zaokupljale su druge brige. To kaže i u prvom delu pesme: "Svet nestaje polako. Zagledani svi su / U lažljivo vreme na zidu: o hajdemo! / Granice u kojima živimo nisu / Granice u kojima umirem. Opora noć mrtva tela, / mrtvo je sunce al ostaju dubine. / Noćas bi voda samu sebe htela / da ispije do dna i da otpočine".
PRE dve godine Radomir Radenović Ravid objavio je u "Književnim novinama" esej "Visoko raspevana kosluologija i filozofija vatre" u kojem kaže da treba da odbacimo prljave laži i budalaštine o Brankovom samovešanju i o njemu kao pesniku smrti: "Miljković se gradio i izgradio vatrom! Vatrom je doveo svoje nadahnuće i retko suptilnu neosimbolističku osećajnost i senzibilitet u energetsko i vizonarsko polje visokog napona..."
Reći će povodom Brankove poezije ovaj književnik malo ranije i to da je vreme ovo sada i ovde jedno strašno osiguranje morala svake marginalizacije stvaralačkih i nezavisnih vrednosti, vreme isticanja derečavih zastava duhovnog nasilja, praznoverica i kriminalnih nepočinstava. Već decenijama i duže i dublje i šire no po užasavajućem oskudnom vremenskom proticanju, uz previše krvavu buku i bes ratnih (i poratnih) pasa i psihopatskih aveti i novokomponovanih bogataša i promućurnih mafijaša - umnožavaju se vapaji emotivnih i pravednih podvižnika za malo svežine, a tu svežinu sveta znao je da otkrije samo Miljković: Treba ići na kraj sveta i naći rosu na travi! (reći Miljkovića), a navodi Videnović.
Kod Miljkovića je sve u krajnosti, naročito vatra. Ona je hladna: "O hladna vatro koja izgaraš /Svud oko mene a dan ne stvaraš"; stvarna: "Držim u ruci vatru kao da je /To nešto stvarno, anđele sa zida"; trula: "U fruli plamenovi truli /Kazaše pepeo i glas usnuli".
U dugom predgovoru knjizi "Izabrane pesme" (Kolo", SKZ) Slobodan Rakitić piše: "Važno svojstvo Miljkovićeve poezije i njegovog pesničkog postupka jeste stalna težnja ka promeni. Knjiga "Vatra i ništa" predstavlja završni čin onoga što je u zbirci "Uzalud je budim" suštinsko: poezija kao sećanje. U delu "Poreklo nade", kako je to primetio Novica Petković, došlo je do svojevrsne inverzije poezije u poetiku, a poetike u poeziju."
Dalje Rakitić kaže da u "Poreklu nade" Miljković na ironično-polemički način nastoji da porekne i dovede u pitanje sve što je do tada rekao, ali ne da bi to i poništio, nego da bi ga istakao. Stilska sredstva su svedena, bez suvišnih metafora i epiteta, a u prvom planu je ironija, humor, igra. Miljković slavi moć poezije, moć metafore, kap mastila (šta sve može u nju da stane?), ali ima i izrazito kritički odnos. I to je jedan od njegovih paradoksa.
Njegov drug iz pokreta neosimbolista, Kosta Dimitrijević, piše: Sećanja na prvi susret s Brankom započinju 1954. Bila je kasna jesen. Staze najlepšeg parka Kalemegdana prekrilo je žuto, već sparušeno lišće. Preko puta parka, najčešće smo sedeli u čitaonici Narodne biblioteke otkrivajući u ono totalitarno vreme nepoznate međuratne pesnike Miloša Crnjanskog, Rastka Petrovića, Simu Pandurovića.
(Nastaviće se)