Pesnik je sagoreo u stalnoj napetosti u velikom opasnom plamenu svoje pesni?ke stvarnosti
Kada je pre desetak godina objavljena "Pohvala svetu", rane pesme Branka Miljkovića koje je priredio Dimitrije Milenković, kritičar Čedomir Mirković je napisao: "Opsesivna misao da pesme traže glavu onog koji ih je stvorio uokviruje celokupan Miljkovićev opus. U ranim pesmama, ova misao povremeno deluje kao racionalno opredeljenje, da bi vremenom i postepeno dobijala pregnantnost istinskog uverenja i ličnog otkrića".
Povodom objavljivanja zbirke "Glas prijatelja Branku Miljkoviću" u kojoj su se našle pesme Stevana Raičkovića, Ivana V. Lalića, Ljubomira Simovića, Božidara Šujice, Aleksandra Ristovića, Vlade Gotovca, Milovana Danojlića, dr Radivoje Mikić napisao je esej "Stihove lozinke". On kaže da su razlozi za Miljkovićev uticaj na pesnike nekoliko književnih generacija svakako i zbog toga što je reč o pesniku koji je možda izrazitije od nekih drugih napravio most između međuratne književne avangarde i nekih vidova posleratnog modernizma, ostvarujući pri tome i snažnu vezu sa našom folklorno-mitološkom sferom.
"Princ pesnika" je, međutim, po objavljivanju zbirke "Vatra i ništa" septembra 1960. dao intervju "Ninu" u kojem je zabeleženo i ovo:
- Kakvo ste detinjstvo imali?
- Tužno, ratno...
- Kada ste se najviše uplašili?
- Samo jednom, kada mi se učinilo da više neću napisati ni jednu pesmu.
- Da li ste nešto zaboravili u životu?
- Zaboravio sam mnogo toga. Pišem pesme da bih se setio šta sam sve to imao.
- Da li biste voleli da ponovo učite da hodate i govorite?
- Uvek se ponovo učim uspravnom hodu i govoru.
- Vaša omiljena poslovca?
- "Praznu glavu vetar nosi".
- Šta mislite o vremenu - sudiji?
- Vreme je lažno, ali sud njegov je istinit!
Ni Miljkovićeva lektira nije slučajna. Neslučajna su i imena "Sedam mrtvih pesnika" o kojima Miljković peva: Branko, Njegoš, Laza, Dis, Tin, Nastasijević, Goran. On je u njima "prepoznavao", bar u jednom trenutku, istovetni tragični zvuk i misao, jer je takvim hteo da ih vidi. Zato nije ni slučajno što je izjavio: "Pesnici su uvek pod utiskom tragičnog Ikarovog leta. Poeziju sam počeo da pišem iz straha".
Tim povodom Petar Džadžić je napisao: "Sagoreo je Miljković brzo u sangviničnoj stalnoj napetosti, koja je uzela fatalan obrt u velikom opasnom plamenu svoje kontemplativne i pesničke strasti. Da poezija za njega nije bila samo sredstvo izraza već i način življenja, sudbinska obaveza, da su izgovorene reči imale težinu stvarnih događaja, dokazao je činom bez opoziva".
Godine 1956. objavljen je u "Mladoj kulturi" prilog pod naslovom "Reč je o neosimbolizmu". Grupa koja je brojala devet stvaralaca nastala je iz želje da se, kako je stajalo u programskoj "izjavi" Božidara Timotijevića, "druga posleratna generacija književnika, među njima je bio i Branko Miljković okupi oko jedinstvenog programskog cilja". Prema Timotijeviću, prava umetnost jeste u "jedinstvu najboljeg, a ne u efemernom sporenju između modernista i realista". U jednom razgovoru Miljković je na pitanje kakve su njegove veze sa nadrealizmom, kazao: "Rodbinske, jer sebe smatram unukom nadrealista. Pokušavam da u svom pesničkom postupku izmirim simbolističku i nadrealističku poetiku".
Objašnjavajući iz današnjeg vremena osnovne postavke Miljkovićeve neosimbolističke poezije, Slobodan Rakitić kaže da je to u stvari bio pokušaj obnove duhovnosti, i to one duhovnosti koja je bila sasvim prognana iz srpske književnosti. U najboljim Miljkovićevim pesničkim ostvarenjima došlo je do delotvornog spoja klasičnog i moderno.
Baš kao što je pevao Branko u "Zamorenoj pesmi" koja se završava stihovima: "Al nereč kaže /kasno/ je / necveta kaže/ noć/ je/ Neptica kaže/ plam/ je/ A je kaže nije/ Na to ptica opsuje/ Cvet kaže to je pakao/ Prva reč se još rodila nije".
(Nastaviće se)