Sarajevo prvo na udaru
11. 06. 2014. u 20:54
Štampa slavi papski uspeh kao „divno kulturno delo“. Nova katedrala Srca Isusova koštala vladu 250.000 forinti
SARAJEVO je bilo prvo na udaru rimokatoličkog prozelitizma. Odmah posle okupacije izgrađena je nova katedrala Srca Isusova u čiju izgradnju je austrijska vlada utrošila 250.000 forinti.
Rimokatolici su pre okupacije imali jednu osnovnu školu i nekoliko škola po franjevačkim samostanima, a u godinama posle okupacije u Sarajevu su dobili: teološko učilište, privatnu učiteljsku školu i nemačku višu devojačku školu kod Kongregacije kćeri božje ljubavi, višu žensku školu sa ženskim odgojilištem kod milosrdnih sestara, sirotište Malog Isusa i višu žensku školu za ručni rad.
Visoko je dobilo franjevačku, a Travnik jezuitsku gimnaziju i dečje semenište. Nikla su semeništa za redovničko-semenički stalež u samostanima u Plesnju, Sutjeskoj, Gorici, Samostanski zavod trapista sa školom u Delibašinu Selu kod Banjaluke. Otvoreno je 29 čisto rimokatoličkih škola, muških i ženskih, po raznim samostanima i mestima na nepunih 350.000 rimokatolika (računajući mnogobrojne strane doseljenike). U ovaj popis rimokatoličkih ustanova nisu uračunati „zavodi i škole o kojima ni statistika još ne zna“, o čemu Đorđe Čokorilo podrobnije govori u knjizi „Rimska propaganda u Bosni i Hercegovini“.
Prema pisanju austrijskog „ultramontanskog“ lista Ljuartalschift, bliskom Vatikanu, papskom uspehu u Bosni i Hercegovini divio se „ceo katolički svet“. „U Bosni i Hercegovini Austrija je izvršila divno kulturno delo. Samo se radovati možemo što su katoličke misije u tim zemljama našle prilike za svoje silno razviće, koje se sve više i više širi. Pri današnjim prilikama spomenute zemlje predstavljaju pravi misionarski teren i zbog toga je potpuno opravdana slava, koja se odaje rimokatoličkom nadbiskupu Štadleru, koji skromno piše: ‘Ne može se predvideti, kad će Bosna prestati da bude misionarska pokrajina’. No mi možemo pouzdano reći da se zadatak misionarske propagande u Bosni shvata i vrši tako, da se ona na nadležnom mestu smatra za prvu i najbolju između svih drugih katoličkih misija“, navodi list.
Autor članka ovu ocenu potkrpljuje faktom da je broj katolika od okupacije uvećan za 70.000 duša, a u samom Sarajevu od 300 narastao na 12.000, u Prnjavoru od 400 na 4.000 duša.
„Mi smo upućivali, one koji ne znadu, na čitave rojeve fratara i nona, kojima je jedina zadaća da pomoću vlasti i neiscrpivih svojih novčanih sredstava, šire katolicizam, tuđinsku kulturu... Mi smo javljali kako se golemoj većini starosedelaca, pravoslavnim i muslimanima, ni po koju cenu ne dopušta da izvrše ma kakav samostalan pokret, ekonomski ili kulturni, koji bi vodio njihovu ojačanju. I dok se sve što je srpsko, pravoslavno i muslimansko progoni, dotle se sve što je katoličko, potpomagalo i potpomaže“.
U članku se ističe i da katoličko kaluđerstvo rapidno raste i „oduševljeno vrši svoj posao“. Franjevci, njih 400, koji imaju 12 manastira (pre okupacije četiri), rade po župama i u školama. Jezuiti su, kaže se u ovom izveštaju, uzeli na sebe „obrazovanje i vaspitanje učenika u seminarijama i srednjim školama, i oni svoj posao otpravljaju svojom čuvenom praktičnošću“ a stižu još da svršavaju i parohijske poslove. Trapisti upravljaju vaspitnim zavodom u Banjaluci. Ističu se i velike zasluge ženskih kaluđerskih redova, u prvom redu ‘milosrdnih sestara’ i kongregacije Devica sv. Isusa deteta, koju je osnovao nadbiskup Štadler. Podatak da su osnovane nove rimokatoličke župe s novim crkvama, školama i svešteničkim domovima.
Rimokatolicizam u Bosni i Hercegovini utemeljen je viševekovnim radom franjevaca, čije je delovanje počelo 1339. godine osnavanjem zasebnog Bosanskog vikarijata. Bio je to presudan datum u povesti ovog reda u Bosni i Hercegovini. Oni su svoju misiju izgradili uz maksimalno prilagođavanje lokalnim prilikama, dovodeći povremeno u pitanje i samo hijerarhijsko uređenje Rimokatoličke crkve. Propovedajući siromaštvo franjevci su u praksi izlagali kritici i samu crkvu.
Posle turskog osvajanja Bosne i Hercegovine franjevci su ostali jedini predstavnici rimokatoličke misije u ovim dalekim pokrajinama Osmanskog carstva. Fra Anđeo Zvizdović, kustos bosanskih franjevaca, dobio je od sultana ahdnamu (povelju) kojom je franjevcima bio odobren rad u Bosni, njihov imetak niko nije smeo da dira, a bili su slobodni da iz drugih zemalja dovode stanovništvo u tursku državu. U to vreme franjevačka provincija Bosna srebrena obuhvatala je Prekosavlje, Hercegovinu i kopnene delove Dalmacije i 1674. godine imala 18 samostana i 375 kaluđera. Od nje se u narednom veku u posebnu provinciju najpre odvojila zagorska Dalmacija (1735), zatim i franjevci u Prekosavlju (1757), da bi 1852. godine i Hercegovina postala zasebna kustodija.
U svojoj fanatičnoj odanosti novoj cezaro-papističkoj ideologiji u Bosni, nadbiskup Štadler i mostarski biskup Buconjić nisu žalili sredstva ni da kupuju plodna zemljišta i u čisto pravoslavne sredine naseljavaju strane rimokatoličke porodice. Nije se prezalo ni od oduzimanja poseda zbog čega su se mnoge „zemljoradničke“ porodice, pravoslavne i muslimanske, iseljavale. Takvim akcijama Austrija je nastojala da čisto srpske krajeve degrupiše, kako bi za nekoliko godina bosansko-hercegovačko pitanje, usled naseljenih heterogenih elemenata, postalo što komplikovanije i nerešivije.
Kako svedoči Čokorilo, u ove kolonije, „gde ih do okupacije ne bijaše nijedne“, naselilo se više od 30.000 nemačkih porodica, ali i italijanskih i mađarskih.
(Nastaviće se)