Novi dom na severu Bačke

Nikola Žutić

06. 10. 2014. u 18:34

Naselili su sela pored Dunava, a zatim varoši: Sombor, Baju, Kaloču... U Subotici zatekli brojne Srbe i s njima se brzo srodili

GODINA doseljenja Bunjevaca u primorje ispod Velebita još nije tačno utvrđena. Manojlo Grbić smatra da su se doselili 1679. Većim seobama prethodile su manje, s početka 17. veka, kao što je seoba Bunjevaca u Lič i Krmpote 1606. godine.

Prema izveštaju senjskog biskupa Brajkovića iz 1702, stanovništvo Like činili su Bunjevci (Srbi rimokatoličke i pravoslavne vere), Kranjci iz slovenačkih zemalja, Hrvati kajkavci, pokršteni „Turci“ i „Vlasi šizmatici“, dakle pravoslavni Srbi koji su bili brojčano dominantni). Brajković naglašava da su veći deo ovih Srba bili starosedeoci i navodi da su u Pazarištu stanovnici „Vlasi katolici nazvani Bunjevci“, da u Lovincu ima „80 kuća Vlaha Bunjevaca“, a u Smiljanu 40 kuća Bunjevaca.

Ivan Ivanić se krajem 19. veka pitao da li su Bunjevci u svim tim mestima „još i danas Bunijevci ili su se, po srodnosti vere, pretopili u Hrvate“. On je, ipak, tvrdio da su se u mnogim od pomenutih mesta sačuvali kao Bunjevci (i „danas sa ponosom ističu da su Bunjevci“). Tako je u „Srbobranu“, br. 20 iz 1893, objavljeno otvoreno pismo Paje Brkića, bivšeg opštinskog načelnika iz Svetog Roka, u kojem on navodi da su za njegove roditelje i praroditelje svi govorili da su „Bunijevci bili“ i zaključuje:

E, pa kad su oni to bili, onda sam i ja. A Srbi i Bunijevci ne stoje daleko... A vi kad danas zastupate Bunjevce po Bačkoj i Banatu, zastupate kad i kad i svoju braću i ličke Bunijevce. Bunijevci u tim mestima žive u najvećem prijateljstvu sa pravoslavnim Srbima, žene se i udaju među sobom. Uostalom i Antunović izrično veli da su Bunijevci u mnogim pobrojanim mestima očuvali i danas svoju bunjevštinu, što im služi na Čast.“

STAROSEDEOCI Prema Ivanićevim navodima, Srbi su bili jedini stanovnici Bačke sve do druge četvrtine 18. veka, kada su se Mađari po prestanku ratne opasnosti vratili u svoja sela. Ivanić ne zaboravlja podatak da je Bačka bila naseljena Srbima „odvajkada“, mnogo pre 895. godine dolaska mađarskog azijskog plemena pod Arpadom.

Srpska demografska osnova Like i Krbave sve više se menjala s austrijskom okupacijom, kada su se posle Velikog bečkog rata (1683-1699) u Liku naselile slovenačke i nemačke porodice iz Kranjske i Štajerske, a veliki broj Bunjevaca (Srba rimokatolika) se odselio preko Slavonije u Bačku. Lika i Krbava su 1712. pripojene austrijskoj Vojnoj krajini, pa je te iste godine urađen popis župljana ovih oblasti, po kome su se stanovnici delili na Srbe, Srbe rimokatolike, odnosno Bunjevce, i malobrojne doseljene Slovence i Nemce, a nema ni pomena Hrvata.

U prilog navedenim podacima iz ovog popisa svedoči izveštaj austrijskog barona Bartnštajna iz 1761. godine u kojem se kaže da su stanovnici Like i Krbave „sve sami neunijati Grci“, dakle Srbi pravoslavni, koji su „jako umnožili gornjekarlovačko generalstvo“.

Ivanić u knjizi „Bunjevci i Šokci“ ističe da krajem 18. veka „i hronika prestaje govoriti o ličkim Bunjevcima i mi ni iz jednog istorijskog podatka ne vidimo kakav važniji momenat gde bi se tamošnji Bunjevci naročito istakli kao Bunjevci...“ On ne navodi da su Bunjevci u drugoj polovini 19. veka poprimili novi nacionalno-verski identitet pretvaranjem u Hrvate rimokatolike.

Glavna masa Bunjevaca došla je iz Hercegovine preko Like i Slavonije u Bačku u vreme dok je još trajao Veliki bečki rat. Kroz tek oslobođenu Slavoniju Bunjevci su prolazili 1691. godine i tamo zatekli Srbe rimokatoličke vere - Šokce. Iz prenaseljene Like Bunjevci su morali seliti u slabo naseljenu Bačku, iz koje je mađarsko stanovništvo sasvim izbeglo, a ostali su samo Srbi koji su čuvali „evropsku granicu“ od Turaka.

POPISOM PROTIV LAŽI Velikohrvatski falsifikati najlakše se mogu pobiti demografskom statistikom. Tako je za Liku validan turski popis iz 1626. Po ovom popisu, u Lici je bilo 7.000 do 8.000 kuća u kojima su uglavnom živeli pravoslavni Srbi, a u manjoj meri Srbi islamske vere („Turci“).

Po dolasku u Bačku, Bunjevci su prvo naselili sela pored Dunava, zatim gradove Sombor, Baju, Kaloču i uputili se prema Subotici, a posle odlaska Turaka (1686) ušli su u samu varoš u kojoj su zatekli brojne Srbe starosedeoce koji su bili iste narodnosti kao Bunjevci, govorili istim jezikom, imali iste običaje, pa su se brzo s njima srodili.

Austrijski kraljevski komesar, grof Volkra, dozvolio je da se u donji deo subotičke tvrđave useli „kaluđer pri rackoj koloniji“ tj. pri bunjevačkoj koloniji. Gornji sprat kule zauzeli su tadašnji graničarski kapetani - Bunjevci: Sučić, Marčetić, Vujović i Kajić sa svojim porodicama. Već tih godina postojali su rimokatolički samostani u Baji, Somboru, Baču, Kaloči i Subotici.

Godine 1687. došlo je do masovnog bunjevačkog naseljavanja Subotice, jer je te godine stigla glavnina doseljenih Bunjevaca pod vođstvom „18 franjevačkih kaluđera“ iz Bosne i Dalmacije, koji su bili misionari „grčko-slovenskog obreda“. Među pridošlim franjevcima bilo je i „polupravoslavnih“, koji su tek posle 1697. godine primili rimokatoličku veru. Kanonik Antunović je zapisao da je zaslugom franjevaca veliki deo „grčko-istočnjaka“ priveden u krilo „Sv. Majke crkve katoličke“. Ištvan Ivanji navodi da su pre toga pokatoličeni i pravoslavni Bunjevci kada su došli u Liku, zbog oskudice pravoslavnih sveštenika.

Ivanić je, citirajući statističke podatke, pisao da Šokci u Bačkoj stanuju u Sonti, Plavni, Monoštoru, Vajski, Bođanu, Baču, Santovu, Beregu i Novom Sadu. U Baranji su bili naseljeni u: Pečuju, Pišpekuu, Bogaduu, Kesi, Nemeti, Berementu, Petardi, Torjancima, Repjaku, Šiklošu, Dardi, Sv. Stevanu, Bodalji, Baranjvaru, Vetini, Darasu, Manastiru, Muhaču, Nimešazu, Mođorogu, Egeragu, Svetom Eržebetu, Bikalu, Svetom Martinu, gde su donekle očuvali svoju narodnost, dok su je oni u Tolni skoro sasvim izgubili.

Iz izveštaja o biskupskim vizitama u 18. i 19. veku vidi se da je „u Apatinu 1756. bilo Ilira (Šokaca) a sad ih nema, u Baču, pre više, a sad malo; u Almašu 1738. bili su svi Bunjevci, sad su u manjini, u Baćinu su i sad u manjini i poslovenjuju Mađare, u Batmonoštoru gube se Šokci, a u Baji Bunjevci; u Voršogu su se izgubili, u Kaloči takođe; jezik su izgubili ali se Bogu i sad racki (srpski) mole, veli Antunović“.

Ivanić veli da je za bačke Bunjevce i bačko-baranjske Šokce zvanična statistika bila „još donekle tačna (iako je mnoge Bunjevce i Šokce ubrajala u Mađare)“, ali se „broj ličkih Bunjevaca ne može tačno opredeliti, jer su uračunati u Hrvate“. Mađarski statističar Hunfalvi, nazivajući ih katoličkim Srbima, računao je da ih u Bačkoj i Baranji ima oko 70.000 duša. Po popisu od 1880. godine bilo ih je 50.000.

Na kraju, Ivanić zaključuje da prema svemu navedenom, Bunjevaca ima 101.000, a Šokaca (u Bačkoj i Baranji) 52.000. Za Ivanića je to „lep broj, ali svakako manji no što je pređe bio, čemu uzrok valja tražiti u pretapanju u druge narodnosti... Kamo lepe sreće, da se pomoću probuđene narodne svesti stave bar ubuduće prepreke odrođavanju naše katoličke braće - Bunjevaca i Šokaca“.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije