Ključari Nebeskog carstva
12. 10. 2017. u 18:44
Srbija, pesnička, veća je od bilo koje Srbije u istoriji. U mnogo čemu je lepša od one stvarne. Pesnička Srbija se ne menja, kao takva ostaće zauvek, ova druga samo malčice liči na prvu

NARODNA pesma bila je moja prva lektira. Ništa neobično - kad se ima na umu da sam odrastao u epskom kraju. Jezikom te pesme govorilo se u kući. Za drugu književnost nije se znalo.
Pesme su, za mene, govorile o stvarnim junacima i istinitim događajima. I pored naznaka da je mnogo šta u njima izmišljeno, nije mi smetalo što se jedna pesma ovako završava: "i nas su laguckali, pa i mi polagujemo".
Sa obiljem čudnovatih, fantastičnih elemenata, nisam imao problema, jer oni su bili sastavni deo sveta u kojem sam odrastao. Vampiri, đavoli, veštice, vile, krilati konji, zmajevi, ljudi sa tri srca - za mene su postojali. Ne, ja ih nisam video, ali oni nisu bili ništa manje prisutni od stvarnih živih bića.
Čeznuo sam da vidim mesta, čuvena i manje čuvena, iz narodne pesme. Moje selo, a ni okolna, nije se spominjalo u pesmi. Nisu se spominjale ni planine Golija i Kopaonik. U pesmama o slavnim nemanjićkim zadužbinama, nabrojani su manastiri Pavlica, Studenica, Sopoćani, Petrova crkva. Izostavljeni su Končul i Gradac - da pomenem samo dva najvažnija, pored desetina manje poznatih. Niko nije umeo da mi kaže gde se nalazi crkva Janja, iako je ona morala biti negde u brdima iznad moje kuće, odakle je počinjao "lomni" Stari Vlah.
NA SVOJOJ prvoj ekskurziji, u osnovnoj školi, posetili smo Kosovo. Silno sam se razočarao kad sam na Gazimestanu, na mestu Kosovske bitke, ugledao, u prolećnom danu, bivolice koje su se izležavale u travi. Okolo spomenika cvetalo je đubre, što će gotovo biti uobičajeni znak svih mesta na Kosovu, koje sam, kasnije, posećivao. Razočarao me je i Prizren. Jeste, bio je smešten na lepom mestu, kroz njega je proticala tada bistra Bistrica, ali on je i po uskim ulicama (kojima se slivala prljava voda), i po oniskim, trošnim kućama, i po ljudima (u ćulafima, uskim suknenim pantalonama i opancima od opute) podsećao na tursku, sirotinjsku kasabu. Na "carski grad" sigurno ne!
Četvoro stranih putopisaca, autora lepih putopisa o srpskim zemljama u 19. i 20. veku - Aleksandar Giljferding, Adelin Irbi, Georgina Mekenzi i Rebeka Vest - nije propuštalo priliku da obiđe lokalitete iz narodne pesme.
Posle putovanja dolinom Ibra i Raške, proleća 2013, opisanog u mojoj knjizi "Dolina srpskih kraljeva", dve godine kasnije, 2015, odlučio sam da posetim mesta iz narodne epske pesme, kako ona preko kojih sam u mladosti preleteo, tako i ona koja nikad nisam video. Ponovo sam se vratio lektiri iz mladosti.
MOJE putovanje odužilo se sve do u jesen 2016! Nisam video sve što sam želeo. I što je trebalo videti. Epska Srbija ne može se obići za godinu ili dve.
Moje traganje svelo se na potragu za toponimima i junacima.
Mnogim mestima nisam mogao da uđem u trag. A ako bih i uspeo, nalazio sam samo mrvice njihove nekadašnje veličine i lepote. Poezija i stvarnost su se uglavnom mimoilazile.
Većina srpskih vladara iz narodne pesme oslikana je u svojim ili tuđim zadužbinama. Mnoge zadužbine, gradovi i krajevi danas se nalaze u drugim državama. Trudio sam se da i do njih stignem, ali nisam uspeo do svih. Najteže mi je, ipak, bilo da dođem do mesta i krajeva na Kosovu. Iako mi je to mitsko polje bilo pred nosem. A sve naše pesme, kako je rečeno, pevaju o Kosovu, direktno ili indirektno.
Hodao sam tragom pesama iz Vukovih zbirki, ali i onih nastalih ranije.
Nisam zažalio što sam se, pod stare dane, latio ovog hodočašća. Srbija, pesnička, veća je od bilo koje Srbije u istoriji. I u mnogo čemu je - prirodno - lepša od one stvarne. Pesnička Srbija se ne menja, kao takva ostaće zauvek, ova druga samo malčice liči na prvu. Ali i ona je lepa! Pogotovo u kombinaciji s onom pesničkom, koja je u mom slučaju neodvojiva.
PRIČU ćemo početi najstarijim, mitološkim pesmama. Onako kako je počeo i Vuk.
U pesmi "Sveci blago dijele" imenovani su glavni pomoćnici Boga. Nikola - gospodar voda i brodova, Jovan - jemac kumstva i pobratimstva, Ilija - gromovnik, Petar - ključar Nebeskog carstva. Tu je i jedna žena, Blažena Marija. U varijanti pesme navode se Sveti Sava, Sveti Toma, Sveti Đorđije i Marija Ognjena. Savi pripadaju sneg i led, Tomi ključevi od oblaka, Đorđiju prolećno cveće, a Mariji Ognjenoj munje i strele. U obe pesme tvrdi se da su se ljudi iskvarili i prozlili (mlađi ne slušaju starije, kum ne poštuje kuma, dever snajki radi o sramoti), te su božji izaslanici prinuđeni da na zemlju sruče sve pošasti, od suše do mraza, od gromova do srdobolje. Spas je u molitvama i pokajanju. Bog se, naglašava se, smilovao na sirotinju, i svet se vraća u pređašnje stanje.
U pesmi "Đakon Stefan i dva anđela" peva se o moći i dobroti anđela. Arhiđakon Stefan je prvi smrtnik koji je stradao za veru. Na freskama, lik mu je obično do mrtvog Isusa. Anđeli imaju lepa, dobroćudna lica, ali se ponegde slikaju i sa isukanim mačevima.
MUKE grešnika u drugom svetu opisuje pesma "Ognjena Marija u paklu". Ženama grešnicama gore ruke, noge, glave. Muškarcima gore i brade. Jednoj ženi o dojkama vise zmije, a jezik joj je propao kroz vilice. Muški su se tu našli jer su tukli oca i majku, uzimali mito, nisu poštovali kuma, a žene - jer su sipale vino u vodu, varale muževe, bacale mađije. Majka Ognjene Marije tukla je svoju majku, udavala se nekoliko puta, bila zločesta prema deci poslednjeg muža, pa joj iz pakla nema spasa.
Svi ovi likovi i prizori oslikani su u manastirima iz mog, raškog kraja.
Svuda dominira lik Isusa Hrista. Isus, kome ktitori prinose maketu zadužbine, Isus na raspeću, pored odra majke, mrtvi Isus, Isus kao svedržac sveta... U manjim crkvama, kao u selu Živalići, na obroncima Pešterske visoravni, Isus je predstavljen sa koščatim, ispošćenim licem, poput gorštaka iz tih krajeva.
U pesmi "Smrt Kraljevića Marka" Filipa Višnjića, Bog se naziva "stari krvnik". Teška reč, upotrebljava se za dušmanina, neprijatelja. Pokreće i staro pitanje da li je Bog povezan sa zlom. Višnjić nije mislio da je Bog dušmanin ljudima, on je onaj u čijim rukama je smrt. Može Bog, ako hoće, da vaskrsne ljude, kao što je to uradio s Lazarom, ali ipak je on gospodar smrti, što je shvatio Jov. Smrt je samo nastavak života, u samom Bogu.
BOGORODIČINO lice na freskama u Novoj Pavlici spoj je radosnog i setnog: radosnog - jer je ona majka sina Božjeg, setno - jer će ga u njegovim najboljim godinama izgubiti. Usne, napućene, pripadaju podjednako i devici i majci.
Sveti Petar je u Žiči snažan, plećat čovek, s crkvom na glavi.
Većina crkava u Ibarskoj dolini posvećena je Svetom Nikoli. Predstavljen je obično kao proćelav čičica, dobroćudnog lica. Zaštitnik putnika u mrklim, olujnim i mećavnim noćima, po bogazima Kopaonika i Rogozne. Zaštitnik kradljivaca stoke, šume i drugog mala. Sveti Nikola ume da zadrema za trpezom, dremljivom mu se prospe vino iz čaše. On u stvari ne drema, već spasava od nevremena putnike na lađi za Svetu goru.
STRAH OD SVETOG ILIJE
SVETOG Ilije, u mom kraju, svi su se plašili. Drugog avgusta pazilo se da se ništa ne radi i da se na neki drugi način ne ogreši. Jer Gromovnik je, kad bi se naljutio, znao da prodrma planinu iznad sela. Gađao je kosce, žeteoce, kopače, čobane, lovce. Video sam ga u Crkvi Svete Petke, u Trnavi kraj Raške, na zidu do ulaznih vrata. Krupne, u kosu i bradu zarasle glave, na kolima sa četiri upregnuta konja, dva belca i dva vranca.