FELJTON - IZBORNA KAMPANJA PREKO UDVARANJA: Bot je tragao za biračima gde je mala razlika između dve stranke

POL ima dvadeset godina i živi u Oksfordu. Kada je odlučio da otvori profil na "Tinderu", trenutno najpopularnijoj aplikaciji za upoznavanje, verovatno je dugo razgledao svoju galeriju fotografija, dok nije izabrao snimak koji ga prikazuje nasmejanog, za volanom svog automobila.

ФЕЉТОН - ИЗБОРНА КАМПАЊА ПРЕКО УДВАРАЊА: Бот је трагао за бирачима где је мала разлика између две странке

UTICAJ Izbori u Velikoj Britaniji , Foto EPA-EFEVICKIE FLORES

Na sebi ima majicu pripijenih rukava kako bi se istakli mišići oblikovani u teretani. U pozadini, kroz prozor, vide se polja i oblačno nebo.

Tokom prvih dana juna 2017. godine dobio je prvi match (termin koji, ukratko, označava da je osoba koja bi te mogla zanimati pristala da razgovara s tobom). To verovatno nije bila ni prva ni poslednja devojka koju će upoznati na "Tinderu", ali se ovog puta desilo nešto drugačije. Posle prvih razmenjenih rečenica devojka je pokušala da dijalog prebaci na teren politike: "Da li ćeš izaći na izbore, i ako izađeš, za koga ćeš glasati?"

Pitanje se odnosilo na opšte izbore koji će se ubrzo potom održati. Nakon referenduma o izlasku iz Evropske unije, Velika Britanija je prolazila kroz jedan od najtežih perioda u savremenoj istoriji i na tim izborima trebalo je odlučiti ko će biti na njenom čelu u fazi napuštanja EU. Najveća stranka u državi, konzervativci Tereze Mej, nastojala je da sačuva ubedljivu većinu poslaničkih mesta, na koja su jurišali laburisti Džeremija Korbina.

U POČETKU se činilo da je to lako ostvarivo, ali kako su se izbori bližili, u trenutku kada su se ta pitanja pojavila na ekranu Polovog smartfona, istraživanja javnog mnjenja pokazivala su tesnu razliku između dve stranke, borbu za svaki glas, i niko se nije usuđivao da prognozira ishod. U takvim okolnostima dobro organizovana predizborna kampanja mogla je zbilja da odigra ključnu ulogu. I tu na scenu stupa Jara Rodriges, dvadesetčetvorogodišnja laburistička aktivistkinja brazilskog porekla, koja je shvatila da je za pobedu u toj utakmici neophodno da ubedi svoje vršnjake. Pre svega da izađu na izbore (među mladima je mnogo onih koji ne glasaju), a zatim i da glasaju za levicu.

Činilo se da je taj izazov zbilja teško savladati. Sve teže se moglo dopreti do mladića i devojaka uzrasta od osamnaest do dvadeset četiri godine i zainteresovati ih za politiku, pošto su svi obuzeti učešćem na društvenim mrežama i nisu skloni da prate duge rasprave u tradicionalnim medijima, kao što je televizija. Osim toga, kao što se Jara i lično uverila, društvene mreže, "Fejsbuk" na primer, pretežno nam prikazuju tvrdnje naših istomišljenika, jer se algoritmi pomoću kojih se bira šta ćemo videti zasnivaju na grupama naših prijateljstava i našim odnosima s drugim korisnicima. Mala je verovatnoća da će post levičarski nastrojene devojke da bude vidljiv za nekog mladića koji namerava da glasa za aktuelnu vlast, a još je manja verovatnoća da će ga videti mladić koji je rešio da ne izađe na izbore.

I TAKO je mladoj aktivistkinji sinulo: zašto sa društvenih mreža koje se tradicionalno koriste za bavljenje politikom (kao što su "Fejsbuk" i "Tviter") ne bi prešla na drugačije, šarolikije platforme, gde može da dopre do najrazličitijih mladih Britanaca.

Zajedno sa koleginicom Šarlotom Gudman, Jara Rodriges je pokrenula grupno finansiranje sa donacijama u iznosu od 500 dolara, što joj je omogućilo da plati razvojni tim koji je napravio bota za "Tinder". To je funkcionisalo sasvim jednostavno, objasnile su kasnije za "Njujork tajms": posredstvom stvarnih profila koje su stranački aktivisti stavili na raspolaganje, četbot se povezivao s korisnicima koji nisu bili svesni toga. Krijući se iza njihovih profila, kompjuterski program je tražio srodne osobe. Potom je, tako prerušen, otpočinjao razgovor, i već u prvim rečenicama pokretao temu predstojećih izbora: "Za koga ćeš glasati?" Onima koji odgovore za laburiste (ili za bilo koju drugu stranku koja može da doprinese da se nadvladaju konzervativci) robot je objašnjavao gde se nalazi najbliže glasačko mesto.

INTIMOM PRIDOBIJAJU GLASAČE

GUDMANOVA i Rodrigesova su rekle da ih je iznenadilo koliko je pristalica stekla njihova tvorevina. Protumačile su da je za tako veliki uspeh zaslužna priroda same platforme, kao mesto gde se razgovara o temama u vezi sa intimom i ličnom sferom. Jer, na kraju, ima sijaset tema karakterističnih za predizbornu kampanju, poput minimalne plate, koje su mnogo intimnije nego što se misli. Kada nepoznatoj osobi, tokom ćaskanja, otkriješ za koga ćeš da glasaš, to se možda i ne razlikuje toliko od razgovora o nekoj erotskoj maštariji, ili o nekoj seksualnoj tabu temi. Izbori su okončani pobedom konzervativaca, ali su laburisti smanjili zaostatak za protivnicima. Koliko je taj rezultat zasluga rada ove dve devojke i njihovog algoritma, tek treba da se dokaže, ali se o poduhvatu mnogo govorilo.

KORISNIK, ako je hteo da glasa za neku drugu progresivnu stranku, bot ga je pitao da li je razmatrao mogućnost da taktički glasa za onu progresivnu stranku koja ima najviše izgleda da nadvlada torijevce u njegovoj izbornoj jedinici. Naposletku, onome ko bi pokazao nameru da glasa za neku desničarsku stranku, ili ko bi priznao da je neodlučan, bot bi spremno nabrajao laburističke postavke koje se odnose na politiku rada i zapošljavanja, ili bi kritikovao suparničku politiku, strogo vodeći računa da u žiži budu predizborna obećanja namenjena korisnikovoj vršnjačkoj grupi.

Radio je neumorno i efikasno, kako to samo robot može, da bi postigao sopstveni cilj - da ubedi glasače da smene konzervativnu vladu. I kampanja je postigla upečatljiv uspeh: dva dana uoči izbora, četbot je otpočeo razgovore sa hiljadama mladih osoba uzrasta 18-25 godina i ukupno razmenio više od 30.000 poruka. Geografski raspored nije bio proizvoljan. Bot je tragao za biračima u ključnim izbornim jedinicama, tamo gde je raspored snaga bio najravnomerniji i gde bi glasovi mladih mogli da budu onaj presudni jezičak na vagi koji bi pretegao na laburističku stranu.

UPRAVO takav je slučaj sa laburistom Ijanom Ostinom, koji je za nekoliko desetina glasova odneo pobedu u izbornoj jedinici Dadli Nort, u kojoj je bot preko "Tindera" stupio u kontakt sa oko hiljadu korisnika.

Strateški je bilo predviđeno i neposredno učešće onih aktivista koji su pozajmili svoje profile i mogli da preuzmu kontrolu i da se u bilo kom trenutku uključe u razgovor. A mnogi su to i učinili i proveli mnogo sati objašnjavajući efekte visokih poreskih stopa za bogate, ili ulaganja u nacionalni zdravstveni sistem. Među osobama s kojima je četbot stupio u kontakt bio je i naš Pol, (ime je plod naše mašte) koji bi, sudeći po snimcima ekrana sa njegovom prepiskom, s punim pravom mogao da se svrsta među nove sledbenike koje je algoritam pridobio. "Da li ćeš izaći na glasanje?", pita bot. "Da, ali još ne znam za koga da glasam. Čini mi se da nije baš lako odabrati. A ti?", odgovara mladić. "Glasaću za laburiste", kaže bot i počinje da zasipa Pola predizbornim obećanjima. "Šta ti misliš o tome?", pita na kraju robot aktivista. "Možda si me ubedila", piše Pol, koji je i dalje uveren da razgovara s devojkom.

SUTRA: PROPAGANDA SA DRUŠTVENIH MREŽA

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SRBIN JE - SENZACIJA! Premijer liga je svašta videla, ali oko jednoga se sada svi slažu: Nikola Milenković je čudo!